@Efwa Nej, jag tror inte att du på något sätt är elak mot dina hästar. Och jag har verkligen inte menat att angripa dig personligen. Det enda jag har invänt mot är att jaga hästen runt i hagen för att överhuvudtaget kunna få in den, när man precis lika gärna kan ta med en godis och få en häst som kommer och möter en i grinden.
Jag har både läst Pelles böcker och haft diskussioner med honom, om allt från stress till varför projektorn inte fungerar som den ska. Men jag ser fortfarande inte vad stress har med att hämta häst i hagen att göra. Jag ser att hästen blir stressad om den förutsätter att människan kommer vara elak eller orsaka den obehag (igen, jag säger inte att du gör det.). Men att den skulle bli stressad bara just för att jag plockar in den, nej du det köper jag inte för fem öre.
Varför skulle de bli stressade av att jag har godis med mig? Varför skulle de bli stressade av att jag ber dem om något, i det här fallet att komma fram till mig och/eller sticka huvudet i grimman, oavsett vad som händer uppe i stallet? Det är det resonemanget jag inte får ihop. Hur är det att lura hästen, vilket du kallade det ett par inlägg bak? Ärligt talat förstår jag inte alls hela "att lura hästen"-konceptet. Mina hästar går på lösdrift, jag går bara ut i hagen om jag vill dem något. Vill jag dem något går jag ut och ropar på dem, och ropar jag på dem förväntar jag mig att de ska komma för det har vi tränat in. Inkallning helt enkelt. Vad syftet med inkallningen är är mindre relevant, om jag ska rätta till ett täcke eller plocka in för hovslagaren eller springa en mil. Det spelar ingen roll, för beteendet jag bad om var "kom hit". Precis som vid hundträning. Var är stressen i det?
Free shaping bygger ju på att djuret måste testa sig fram till rätt beteende. De vet inte innan vad jag är ute efter. Det är en mycket effektiv träningsmetod som ger glada, nyfikna och arbetsvilliga djur. Förutsatt att tränaren har öga och tajming förstås, som med all träning. All stress är inte negativ.
Men nu glider vi iväg väldigt långt från ursprungsfrågan, och jag tror ärligt talat inte att vi kommer komma fram till någonting mer än att vi har olika åsikt.
Tillbaka till trådstarten:
Om jag har en häst som är svår att hämta hade jag först och främst försökt reflektera över varför. Har den ont, är träningen enformig, har det hänt något (jag har träffat en häst som inte ville följa med till stallet pga att hon gått emot staketet och helt enkelt var rädd för att gå nära grindöppningen)..? Hur hanterar jag som människa det hela? Hur rör jag mig i närheten av min häst? Mitt kroppsspråk, hur närmar jag mig hästen? Att röra sig självsäkert men mjukt har ofta väldigt stor effekt. Att försöka "hoppa på" hästen går inte, de är flyktdjur och är väldigt snabba att fly eller rent av gå till anfall i en sådan situation.
Vet jag med mig att hästen är svårfångad låter jag den ha grimma på i hagen.
Själva "träningen" brukar jag börja inne i stallet. Jag klickertränar många av mina djur, så jag använder mig av det även i såna här situationer. Antingen lär jag hästen att själv sticka huvudet i grimman, att lägga hakan på en karbinhake på ett grimskaft eller att helt enkelt reagera på en inkallning. Vilket sätt jag väljer beror på häst och hästens ägare/skötare. Ofta lär jag in alla tre, alltid bra att kunna variera.
När det funkar i stallet provar jag på större yta, som på en ridbana. Med tiden kommer det fungera ute i hagen också. I början får man hålla sig ganska nära hästen och berömma för minsta lilla, men med träning kommer man kunna höja kraven och till sist har man en häst som kommer på inkallning.
Det som krävs är tålamod, tid och tålamod. Massor med tålamod.