Häst utan namn...

Kaffeekopp

Trådstartare
Hejsanhoppsan!

För en månad sen var jag på Irland och köpte två jättefina pållar som kom hem förra veckan. Saken är bara den att en av dem inte har något namn i passet :confused: Det står bara "Danny" på en klisterlapp på utsidan så alltså kallar vi honom det. Nu är frågan bara den hur man gör för att döpa honom! Han är registrerad som Irish Sport Horse med full stam, 4 år gammal. Innuti passet står det "This animal may be named at two years of age. Submit the passport with four names and the appropriate fee." där namnet egentligen skulle ha stått (står likadant i den andra hästens pass, men där har de satt en klisterlapp med namnet över).
Egentligen gör det ingenting för mig att han inte har något registrerat namn, men hur ska man då göra när man ska ut och tävla sen? :confused:

Någon klok som har något förslag? Går det förresten ens att tävla med en häst utan namn? :confused:

/Kaffeekopp

Sv: Häst utan namn...

Jeg kjøpte en hest fra Irland i 2009 som ikke hadde et registrert navn, men var kjent som "Junior"

De fleste irske hester får ikke et registrert navn før de evt. registreres for konkurranse. De klarer seg med passet uten navn og microchip.
Om du vil ha den regstrert i Irland, finner du informasjon på "irishsporthorse.com" Der finner du et skjema du skal fylle ut med 4 navneforslag. Navn som er i bruk, godkjennes ikke så du må være ganske original (det brukes ikke tall bak navn som er brukt - kun en hest med hvert navn) Du må også betale en avgift med skjemaet.

Til å begynne med ville jeg registrere min hest i Irland, men jeg ombestemte meg før jeg satte igang prosessen. Først og fremst fordi jeg ville være sikker på at den fikk det navnet jeg helst ville ha - det er ikke lett å komme på 4 like gode forslag å sende inn, og jeg ville ikke bli sittende med det halvgode fjerdevalget.

Jeg fikk registrert min i Norge med det irske passet og navnet ble skrevet inn med penn!

Tack så mycket för infon!
Men om man nu väljer att registrera namnet den irländska vägen (har hittat pappret man ska fylla i och allt) måste man skicka iväg passet då? Eller hur får man in namnet i passet (min andra har en lapp klistrad över)?

Jeg husker at jeg ringte og snakket med en person hos Irish Horse Board, men husker ikke svarene på alle spørsmålene jeg hadde vedrørende passet.

I mitt pass finnes det ihvertfall noen sider som er klistret inn (der står det bl.a. avstamning og avtegn) De skal erstattes med tilsvarende sider, men med det reigstrerte navnet på.

Min tyska häst hade inget namn när jag köpte henne, bara ett reg nr. Jag skrev helt enkelt det namnet jag ville ha i den tomma rutan.
När jag sedan skulle lösa licens så fyllde jag helt enkelt bara i alla uppgifter och namn i TDB, inget konstigt med det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka