Häst utan bordsskick...

Araminta

Trådstartare
Vad gör man med en häst som springer över en totalt så fort det finns mat i krubban? Har sjäv blivit nermejad (läskigt nära boxvägg och bakhovar) på väg ner från en lektion. Så fort det är mat i krubban så blir det så här, på andra tider är han hur snäll som helst.

Många i stallet släpper honom helt sonika utanför boxen då det inte känns helt safe att bli meddragen in. Men det känns ju inte helt rätt det heller, då lär han sig ju att det lönar sig.

Då han är en ridskolehäst finns det inte så mycket jag som elev kan göra men tänkte ändå fråga lite om tips/råd hur man bäst/säkrast ska handskas med honom då han blir så här.
 
Sv: Häst utan bordsskick...

jag hade inte gett efter på ett sånt beteende:crazy: även om det kanske tar en timma att få hästen att göra som man vill själv, ja då får det ta den tiden.. förhoppningsvis går det fortare gången efter.
Jag hade inte släppt in den till maten, om den slet sig skulle jag helt enkelt ta och plocka ut den ur boxen snabbast möjligt och göra om proceduren tills man lugnt och sansat kan stå i lugn och ro bredvid krubban....
Så har jag även gjort på våra hästar i stallet som varit bökiga vid ut/insläpp... även om inte hästen är min så vill jag som ändå måste handskas med dem kunna hantera dem på ett säkert sätt. De beter sig precis lika grisigt mot de andra men de vet att när jag kommer ja då är det lika bra att göra rätt från början annars får man ingen mat(tar längre tid iaf)/får inte komma ut osv osv... men för att det ska fungera måste man ha tiden från början man kan inte bara ge sig innan man fått sin vilja igenom..

men känner du att det är ohanterbart och att du som ridskole-elev inte vill ta tag i ett sånt problem, gör som de andra då; släpp hästen så slipper du skaderisken.:)
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Okej! tack för att du svarat. Försöker alltid stoppa en häst som drar men är man lätt och inte fullt så stark så har man inte mycket att sätta emot en häst på 170cm. Tror faktiskt jag överlåter ansvaret till nån annan i hans fall... Men om han vore min egna då djävlar!
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Svårt när det är en ridskolehäst, men annars kan man ta bort maten och att den läggs in efter ett tag när hästen gått in. Efter en tid vänjer sig hästen vid att det inte ligger mat i krubban och lugnar sig.

Det är väldigt dåligt att ha maten inne hos hästar för det triggar ett sådant ångvältbeteende så man bör ha det i hink som läggs in efter att hästen kommit in.
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Jag skulle ta med ett spö som man kan använda på bröst/bogen ifall hästen drar iväg mot krubban. Låter kanske lite barbariskt, men hellre det än bli totalt nermejad o kanske få sitta i rullstol resten av livet.
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Svårt när det är en ridskole häst, eftersom det behövs att ALLA gör på samma sätt och är konsekventa när det gäller hästen. och det kan nog vara svårt då jag misstänker att det kan vara många som turas om att hantera hästen.
men annars är det inte helt omöjligt. Led in hästen i grimman och KRÄV av hästen att den ska stå still tills du tagit av grimman och hunnit gått och sidan. Så har jag tränat med mina hästar och har inga problem alls med det. Däremot kan 6-åringen ibland kasta sig in i boxen om det är nån ny som leder in honom. Dom är ganska duktiga att lära sig vilka dom kan göra det mot.
När jag morgon fodrar hästarna då dom redan står i boxen så får ingen häst kasta sig över foder hinken innan jag kommit in i boxen och ställt ner den på golvet. Och det funkar men man måste vara konsekvent
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Vi har en fd ridskolehäst, han kan alla knep! Det första vi gjorde, var att ha boxdörren stängd, och han fick inte komma in i sin box förrän han lugnat ner sej.Det tog ett par dagar, men han fattade snabbt vinken, det var ju inget kul att få stå utanför, medans de andra hästarna knaprade i sej sin mat.Sen utfordrar vi alltid, efter sen hästen kommit i stallet o gått in i sin box. Man kan försöka stanna upp hästen när den rusar på, och försöka backa den, och så fort den gör en ansats att rusa framåt, så backar man den igen, man håller på så, tills den står lugnt och väntar på tecken att få gå in i sin box. Till att börja med, kan man ha boxdörren stängd, och man ökar gradvis på svårighetsgraden. Hästen har förmodligen ingen respekt för människor o betraktar inte ridskoleryttaren som ledarmänniska, så det är nog det som är "grejen"! Den skulle förmodligen behöva handhas med horsemenship metoder för att bli lite mindre ouppfostrad.
Kram Anna
 
Sv: Häst utan bordsskick...

jag hade tagit hjälp av en NH tränare.
NH går ju ut på att hästen ska se dig som sin ledare och gör han det så skulle han aldrig ta mat av dig så där. (ranglåg TAR ej mat av ranghög utan att ranghög säger varsågod)
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Jag skulle ta med ett spö som man kan använda på bröst/bogen ifall hästen drar iväg mot krubban. Låter kanske lite barbariskt, men hellre det än bli totalt nermejad o kanske få sitta i rullstol resten av livet.

jag tycker att man ska gå till grunden med problemet och inte slå hästen, alltså skrämma den till lydnad
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Skrämma den till lydnad? Det var inte det jag skrev. Är hästen allmänt ouppfostrad så måste man ta tag i problemet, innan någon allvarligt händer. Jag menar inte att man ska smälla till hästen, men man kan ha den som extra stöd för tyglarna. Så som TS beskrev så verkar det som om hästen totalt skiter i att hon står där och bara mejar ner henne totalt. Tror inte att det hjälper med sk NH övningar där då hästen är rent ouppfostrad och respektlös. Hästen måste veta att drar man i tyglarna och säger "stanna, halt, stopp" whatever så ska den stanna. Då det är en ridskolehäst så tror jag inte att alla har tid att stå utanför boxen och vänta ut hästen, tid kanske de har, men jag tror ärligt talat inte att alla kommer göra det av olika anledningar. Titta hur hästar gör i naturen, ett litet pet med spöt på bogen och röstkommandot "stanna" etc. + dra i tyglarna bestämt är nog ingenting mot de sparkar och bett de får när de gör upp i flocken. Men, jag är inte för att man ska slå hästen till lydnad, och då ber jag om ursäkt ifall mitt inlägg uppfattades ha det budskapet.
 
Sv: Häst utan bordsskick...

jag hade tagit hjälp av en NH tränare.
)

Undrar vad ridskolepersonalen skulle säga om en av eleverna tar med sig en NH-tränare ut till en av hästarna?;)
- Nej jag tyckte ni behövde hjälp med X...
 
Sv: Häst utan bordsskick...

Det kan hjälpa att de människor som jobbar i stallet, gör backövningarna med hästen. Sen om någon av dessa är med ibland när hästen ska gå in, samtidigt som eleven, så brukar det räcka med att de bara är närvarande. Vår buse, brukar om det är nåt av barnen som ska leda honom, hitta på lite tokigheter ibland, bara för att han vet att han kan. Men om jag eller någon annan vuxen är närvarande, så brukar han inte ens försöka. Jag menade inte att ridskoleeleven skulle göra de här övningarna. Fast för egen del, skulle jag i en sån situation (om det var en okänd häst), om hästen bara rusade på som en ångvält mot boxen, jag skulle släppa taget helt enkelt, o låta hästen rusa in i sin box. Detta för min egen säkerhets skull. Sen är det inte elevens huvudansvar att stå för NH-träningen, utan det är ridskolans instruktörer o de som jobbar med hästarna dagligen. Sen måste ridskolan lära ut hur man ska hantera hästarna, i sin tur. Som det är nu på de flesta ridskolor, så brukar ju eleverna få klara sej själva så gott det går, både i att göra i ordning hästarna inför lektion och efteråt. Det skulle sitta fint, med lite stallvärdar, som kunde hjälpa de elever, som känner att de kanske inte klarar av en bråkig häst, eller hjälpa folk tillrätta. Fast ´det brukar vara ekonomi det sitter i!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp