häst som visar tänderna..

E

emiraty

om en häst går och visar tänderna vid ridning, alltså drar upp läpparna och gör söta grimaser.
om hästen ifråga gör exakt likadant när den har tråkigt tex. uppbunden i stallgången (visar tänderna viftar på huvudet, lägger huvudet på sned och visar gärna tänderna för förbipasserande :D)
om hästen gör exakt likadant med hackamore fast VÄRRE än med bett.

hästen har tandkoll en gång om året, inga fel på tänderna.
hästen har inte ont någon stans.
gapar och tycker inte alls om ifall sidostyckena blir lite för korta men slutar så fort de har sänkts ned.

VAD är fel då? :eek:
ÄR det något fel eller är det bara en hobby han har? :D
(iom. att han gör det värre med bettlöst och i stallgången.)

:confused:

Sv: häst som visar tänderna..

Min travis gör lite så som du beskriver. Jag sammankopplar detta lite med stress. Det märks på henne att när hon har fokus på jobb och jobbar lugnt och harmoniskt, men så fort det dyker upp ngt annat och hon börjar bli lite nipprig så börjar hon med tungan och läpparna och showar rejält. Var iväg och red för tränare för någon vecka sedan och hon påpekade hästens tix och bekräftade vad jag trott att det är förknippat med stress och otålighet... Hon gör det heller varken mer eller mindre oavsett bett eller bettlöst. Samma i stallet. Om hon har stått ett tag och har mycket energi så går läpparna och tungan i ett men om vi har tränat kontinuerligt står hon mest och myser när vi står på gången.

tänkte också på stress. Mitt sto gör likadant när hon blir het/stressad. Ibland hör man hur hon klapprar med tänderna under galoppen.

det kan faktist stämma! :idea:
eller han gör nog det främst för att han är uttråkad isf.
för när han är stressad står han och galopperar på stället ;)

han gör faktist inte så när man har varit ute och ridit och ställer honom i gången igen.
och han slutar om man får honom att gå ordentligt samlad och med fokus på det.

ser ganska brutalt ut dock på alla mina ridbilder ser det ut som att han gapar av smärta :cool::crazy:
vad folk måste tänka illa om mig som drar min häst i munnen så:devil:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 964
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama