häst som verkligen inte vill gå åt ett håll.

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ny-och-nyfiken
  • Startdatum Startdatum
N

ny-och-nyfiken

Hej!
Rider en häst som verkligen kan vara bestämd med vart han vill och inte vill, speciellt det sistnämnda.

Skulle rida över en liten å (han kunde gå över) det var lite lerigt och vi hade svängt av vägen då vi varit på väg hemåt. (han ville alltså hem).
Han vägrade totalt att gå över eller ens vid sidan av. Nöjde mig tillslut med en bit framåt. Han lyssnade inte alls på skänkel och jag vill ju inte sitta och dra i tygeln (med risk för att bettet åker rätt igenom munnen).

Hur gör man i en sådan situation?
När hästen verkligen bestämt sig för att inte gå en väg?
Detta hände ju på vägen hem. Jag hade som sagt var svängt av från "hemvägen" men det skall ju inte spela någon roll.

Sv: häst som verkligen inte vill gå åt ett håll.

Många som tittat men ingen som har tips??

jag ger mig inte förens jag får MIN vilja igenom. man får använda sin fantasi hur man ska gå tillväga. prova hoppa av och leda hästen om den är rädd ...men är den bara tjurig...:devil:

Angående att bettet åker igenom munnen om du drar i tygeln,
så får du väl använda bettskivor och en löst spänd nosgrimma för att förhindra det.

Du får väl gå av och leda första gången så ska det inte vara problem sen de andra ggr..

Angående att bettet åker igenom munnen om du drar i tygeln,
så får du väl använda bettskivor och en löst spänd nosgrimma för att förhindra det.

Men man ska väll inte vara så hård så att bettet åker igenom munnen???

det är ju skillnad på dra och dra...iof totalvägrar han även om jag drog hårt i tygeln (villket jag inte gillar då jag hört att det är dåligt att använda tygeltag på det sättet (??).

Tack ska testa!

Nej, det klart man inte ska, men om det nu blev så pga att du har tränset för löst, hästen gapade eller vad det nu kan vara för anledning till att det åker igenom när du svänger bestämt, så kan det ju vara bra med en löst sittande nosgrimma eller bettskivor som hindrar det från att åka igenom.

För övrigt funkar det inte på alla hästar att hoppa av och leda.

Det enda som funkat för mig är att vara tjurigare än hästen,
och att inte bli arg eller stressad. Ha bra tålamod helt enkelt.

För det första; ge dig inte!! att sitta av och leda förbi skulle jag använda som "nödutgång".
sedan, använd din fantasi, det kan vara de mest galna idéerna som fungerar ibland..:D
Min häst prövade mig på detta sätt ett tag, bettet kunde lätt åka genom hela munnen på henne utan att hon ens rörde ena örat...
Det jag gjorde var att jag red i grimma med grimskagt som tyglar. När jag inte hade ett bett i munnen vågade jag vara lite mer bestämd och verkligen säga" nu går vi hit och inte dit". Detta fungerade väldigt bra, sedan började jag rida med bett igen, fast med ett fullcheek, stänger på sidorna så bettet inte kan åka igenom. Numera är min häst helt följsam och går dit jag ber henne, det var bara en grej för att testa mig lite.. ;)

Prova backa hästen förbi det "läskiga".. För många år sen red jag också en sån där som hade fruktansvärt mycket egen vilja, hade han bestämt sig för att inte gå förbi nånting, så gick han inte förbi. Spelade absolut ingen roll om man försökte vara snäll, tjurig, arg, hysterisk, eller "gullig", han gick inte förbi.. Sen fick jag höra av någon att jag skulle prova backa förbi det han vägrade passera.. Funkade hur bra som helst! Efter några gånger gick han förbi med huvudet först :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama