Häst som vänder

M

martina

Har pollan där hemma som är utav den envisare sorten.
Vi har nu kommit i ett läge där hon testar mig och medryttaren väldigt mkt.
Hon är super att hålla på med. Inga problem att hålla på med alls.
Vid uppsittning och början på turen är det inga som helst problem.
Hästen är en klippa :love:
Men mitt som det är under ridturerna så kan hon få för sig att vända!!!!
Det spelar ingen roll vilken riktning vi rider... vi kan altså rida hemåt och hon vänder och vill bort.... eller vi rider bort o hon vänder hem... lika dant med tvärstigar etc...
Jag ser ingen logik i det hela......... Hon har bra fysik. Älskar att gå ut i skogen.. fullt frisk vad jag vet. Bra liggande sadel och olika bett och träns i veckan för variation i munnen.

Hon, enligt mig, testar oss så jävla hårt.....
Vet inte riktigt vad som ska göras men jag antar att det bara är till att vara lika envis tillbaka.

Sv: Häst som vänder

Vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket, men i alla fall! har hand om en unghäst som ska sättas igång så snart marken mjuknar. just nu skrittar vi bara, och helt plötsligt kan han få för sig att bara tvärstanna. för det mesta så känner man när han tvekar, och då driver jag på med sätet och visar extra tydligt att jag vill att han ska gå frammåt, det fungerar för det mesta. men annars måste jag helt enkelt försöka överlista honom, att vara envis tillbaka gör honom bara extra busig, haha!

men ett tips kanske är att prova lite NH? join ups kan man ha väldigt stor nytta av när man ska visa för hästen vem som är ledaren.

och nu är jag inte alls särskilt erfaren av envisa hästar :o

Rastypiskt förutom sin envishet är den korta kocentrationsförmågan. Vilket jag iof aldrig märker av annars då hon är mkt tålmodig med det mesta.
Kanske är det detta som spökar.
Jag kanske har för låga krav på henne när vi är ute.
Hon vänder nämligen inte för att hon tvekar för nåt eller är rädd....... utan för att hon helt enkelt kan.

Jag borde nog arbeta henne från marken en del..

Tack för era tankar..

Jag känner igen det där.
Har en häst nu som gör det och blir ibland en åsna och totalvägrar att gå förbi tex rishögar.
Jag blir ju naturligtvis frusterad men har faktigst fått hoppat av henne och "dra" henne förbi rishögen.
Jag vägrar att ge upp för då vinner hon.
Då blir jag envis som en åsna

Fast skillnaden mellan din åsna och min är att din verkar ju tydlig ha någon form av SHIT-RISHÖGEN-GÖMMER-EN-SABELTANDAD-TIGER-SOM-SKA-ANFALLA-MIG symtomet

Medans min bara vänder på "öppen gata" inte rädd eller fundersam utan lunkar på som om inget hade hänt
(Jag vänder henne givetvis direkt och fortsätter min planerade ridning, men lät henne göra som hon ville en gång, har aldrig ridit en så lycklig häst som då.. vi red kors och tvärs över stock och sten. Men jag vill ha en lycklig relation tillsammans med min häst, där jag ibland bestämmer vägen)

Problemet är att den "hemska rishögen" har funnits där hela tiden och hon har gått förbi där många gånger utan att vända eller varit en åsna.
:mad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 668
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 817
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama