Häst som vägrar skritta på kort tygel

Ett tips för att ta bort sambandet mellan kortade tyglar och ökad fart är att öva hästen att lyssna på dina hjälper, såsom skänklar, sits och röst. Jag övar med min 5 åriga arabtjej för att få henne att lyssna bättre med mindre hjälper. Ha hästen på helt långa tyglar och be henne att utföra det dina hjälper säger. Trava på helt lång tygel, galoppera, göra halt, skritta osv. Så fort hästen gör rätt, massor med beröm, fel försök igen och var tydligare med vad du vill. Det är när man gör dessa grejor som man förstår hur mycket enbart en vridning av huvudet påverkar. Så fort jag vänder blicken åt ett annat håll så vänder hon ditåt. Kan ju säga att dom första gångerna var hon MYCKET konfunderad över vad som höll på att hända när vi helt plötsligt skulle trava på lång tygel!! Känns det obehagligt med helt lång tygel så börja med halvlång och släpp efter mer och mer. Du kan även börja i en paddock eller ett ridhus om det känns osäkert att börja utomhus.
Min tjej har bara blivit riden i drygt ett och ett halvt år men går redan utan tyglar. Lägger tyglarna framför mej på sadeln och rider med mina hjälper!

Ett annat tips on hon går framåt för att komma undan arbete är att driva henne, ta över springandet och fortsätt driva framåt tills hon tröttnar och saktar av själv. Beröm och prova igen!!
Lycka Till!!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp