Sv: Häst som vägrar hoppa
Om hästen är osäker hade jag backat och sänkt höjden så pass mycket att jag var helt säker på att vi kommer runt banan. På en osäker häst kan man förstöra mycket genom att försöka "jaga" den över hinder och banor som är för svåra.
Men om vi säger såhär, våran gammeltant är en tittig häst som gärna vägrade på tävling. Eller ja, hemma också, men eftersom det endast var grindar eller plank hon vägrade på och vi inte äger mer än en grind blir det inte samma sak. Hur som, jag såg till att visa hästen hindret/hindren medan jag väntade på startsignal, genom att rida förbi/framför dem.
Sen tycker jag det gäller samma sak som alltid - en bra galopp. Med en bra galopp och ett bra flyt är risken för att hästen faktiskt stannar mindre.
Något man aldrig ska göra om man misstänker att hästen tänker stanna är att luta sig framåt eller försöka "hoppa före hästen". Dels blir det då jobbigare för hästen att faktiskt hoppa, och dels är risken större att man far över halsen om den stannar.
Så, en bra galopp, stadig sits och så är det bra om man är förberedd så man kanske kan rida på lite mer.
Men vill hästen stanna på varje hinder skulle jag kolla upp den på klinik, och om inget fel hittas, backa i höjd och svårighetsgrad tills hästen tycker det är lätt och kul igen.