Häst som vägrar hoppa

Sv: Häst som vägrar hoppa

Asså jag menar en häst som tycker det är kul med hoppning men är osäker :)

Om hästen är osäker hade jag backat och sänkt höjden så pass mycket att jag var helt säker på att vi kommer runt banan. På en osäker häst kan man förstöra mycket genom att försöka "jaga" den över hinder och banor som är för svåra.
Men om vi säger såhär, våran gammeltant är en tittig häst som gärna vägrade på tävling. Eller ja, hemma också, men eftersom det endast var grindar eller plank hon vägrade på och vi inte äger mer än en grind blir det inte samma sak. Hur som, jag såg till att visa hästen hindret/hindren medan jag väntade på startsignal, genom att rida förbi/framför dem.
Sen tycker jag det gäller samma sak som alltid - en bra galopp. Med en bra galopp och ett bra flyt är risken för att hästen faktiskt stannar mindre.
Något man aldrig ska göra om man misstänker att hästen tänker stanna är att luta sig framåt eller försöka "hoppa före hästen". Dels blir det då jobbigare för hästen att faktiskt hoppa, och dels är risken större att man far över halsen om den stannar.
Så, en bra galopp, stadig sits och så är det bra om man är förberedd så man kanske kan rida på lite mer.

Men vill hästen stanna på varje hinder skulle jag kolla upp den på klinik, och om inget fel hittas, backa i höjd och svårighetsgrad tills hästen tycker det är lätt och kul igen.

Först skulle jag nog vilja vara säker på att hästen inte var skadad. Förutsatt att den var fullt frisk skulle jag börja med att hoppa väldigt lågt och i trav, tills att hästen började bjuda på hindren självmant.

Jag ser till att rama in hästen, har den ordentligt mellan hand och skänkel, och är beredd att stötta lite extra om hästen tvekar eller vill springa förbi. Inte hetsa eller gasa för mycket, för då brukar de bli mer osäkra, utan lugnt, stadigt och rytmiskt. Och inte luta sig för mycket framåt, utan hellre gå ner i sadeln.

Hej! Hur tänker ni när ni ska hoppa bana med en häst som gärna vägrar? :)

Är den feg och oärlig så hoppar jag inte.

Är den outbildad lägger jag mig hästens nivå och stabiliserar den tills den är redo för mer och högre.

Jag skulle träna hästen på så låga hinder att man alltid kan rida över dem även om hästen har vägrat. Alltså att man aldrig behöver vända bort från hindret.
De flesta hästar kan ju hoppa från stillastående bara hindret är tillräckligt lågt!
Tittiga hästar brukar jag tex lägga vattenmatta bredvid hindret i början så den bara ser att den finns utan att behöva hoppa den. När den börjar bli van flyttar jag in den mot hindret.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
901
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 345
Senast: fio
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 811
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar