Häst som vägrar gå

J

Jerrkx

Hej.
Jag har nu haft min häst i fyra, fem år.
I början gick allt bra, man kunde vara ute i två timmar utan problem.
Sen ungefär tre år tillbaka så började han att krångla. Han stannar & total vägrar att gå. Vi smackar, lägger på lite skänkel & irriterar han med spöet (petar honom på rumpan) & inget hjälper.
Man kan backa han hur länge som helst, men han vägrar gå framåt.
& tar man i lite mer med spöet så bryr han sig inte, ger nångång ibland en kospark.
INGENTING GÅR!
Jag har ingen aning om vad jag ska göra med honom snart, man blir så less & orkar inte lägga ner nån tid på han för man vet alltid hur det slutar.

Är det nån som kan ge mig nå förslag som jag kan testa? E

MVH / Jennyfer

Sv: Häst som vägrar gå

Kolla om han har ont nånstans till att börja med, kolla att utrustningen verkligen passar.

Kolla om han har ont nånstans till att börja med, kolla att utrustningen verkligen passar.

Jo, vi har kollat honom. Han verkar inte ha ont nånstans, dock så kollade vi sadel där vi märkte att den gått av. Så jag red barbacka ett tag tills vi fick en ny sadel.
Dom två första gångerna gick det utmärkt, sen nästa dag. Precis samma visa.

Det första jag hade gjort är att ta ut veterinär/åka till klinik för att utreda om hästen är frisk och fräsch.

Är den det, hade jag börjat med ledarskapsövningar från marken för att se till att man har kontroll över den från marken i alla situationer.

Mer hjälp än så kan jag inte ge.

Edit: Det var visst nån som hann före :angel:

Det första jag hade gjort är att ta ut veterinär/åka till klinik för att utreda om hästen är frisk och fräsch.

Är den det, hade jag börjat med ledarskapsövningar från marken för att se till att man har kontroll över den från marken i alla situationer.

Mer hjälp än så kan jag inte ge.

Ledarskap har vi hållt på med sedan vi fick honom, det var så vi red in honom.
Han är helt underbar, man kan ta på honom repgrimman sedan låta honom stå på gården medans man går på toaletten t.ex & han står kvar på samma fläck som man lämnade honom.
Gå ut & gå med honom går också jätte bra.

Jo, vi har kollat honom. Han verkar inte ha ont nånstans, dock så kollade vi sadel där vi märkte att den gått av. Så jag red barbacka ett tag tills vi fick en ny sadel.
Dom två första gångerna gick det utmärkt, sen nästa dag. Precis samma visa.

vänta :cool: det är det bästa sättet, bara onödigt att skapa obehag genom att sparka piska och dra, onödig kamp. Ge signalen att gå framåt och visa hästen tydligt att den ska gå framåt och sedan vänta..... hästen får endast gå framåt, ej bakåt och ej åt sidan, du ska inte prata eller göra något med hästen, den får inte äta, den ska bara stå där och ha tråkigt, tills den går, men ha gott om tid när du tar kampen för det kan ta många timmar

vänta :cool: det är det bästa sättet, bara onödigt att skapa obehag genom att sparka piska och dra, onödig kamp. Ge signalen att gå framåt och visa hästen tydligt att den ska gå framåt och sedan vänta..... hästen får endast gå framåt, ej bakåt och ej åt sidan, du ska inte prata eller göra något med hästen, den får inte äta, den ska bara stå där och ha tråkigt, tills den går, men ha gott om tid när du tar kampen för det kan ta många timmar

Trust me. Jag har stått i en halvtimme utan resultat (om inte längre). Jag låter han inte klia sig, inte kolla åt nått håll, lukta på nått osv.
Det brukar se ut såhär:
Han stannar, jag smackar på han, han vägrar.
Vi står stilla i tio minuter, lutar mig framåt, smackar på, han går inte. Då backar jag honom några steg & försöker igen.
Men liksom, efter år med sånt här så blir man less, man tappar tålamodet & låter han bara stå. & det vill jag inte, jag vill kunna rida ut på honom, ha det roligt som vi hade en gång i tiden.

en halvtimme är inte lagom länge, jag stod i en och en halv timme en gång, i ösregn, när hästen gick fram red jag min runda...

Jag hör på din beskrivning att du inte väntar tillräckligt länge, du väntar säg 40 min, tappar tålamodet före hsten och börjar banka = hästen vinner. Du ska inte titta på kl, du ska sitta tills hästen går framåt, vilket den kommer att göra, i sinom tid. Visst är det tråkigt, men man får väga det mot att hur tråkigt det är med en häst som inte går att rida ut på. Ta med ett gameboy eller nått och sitt helt still

en halvtimme är inte lagom länge, jag stod i en och en halv timme en gång, i ösregn, när hästen gick fram red jag min runda...

Jag hör på din beskrivning att du inte väntar tillräckligt länge, du väntar säg 40 min, tappar tålamodet före hsten och börjar banka = hästen vinner. Du ska inte titta på kl, du ska sitta tills hästen går framåt, vilket den kommer att göra, i sinom tid. Visst är det tråkigt, men man får väga det mot att hur tråkigt det är med en häst som inte går att rida ut på. Ta med ett gameboy eller nått och sitt helt still

Jag kan inte säga att jag bankar på honom, utan lutar mig framåt, smackar & kan ge lite skänkel.
Haha, det där med gameboy har jag faktiskt tänkt på, ska ta med mig det i morgon.

Tack så mycket, ska vänta ut honom riktigt rejält i morgon.

MVH / Jennyfer

förlåt jag uttryckte mig hårdare än jag menade, det är bra! och kom ihåg, ge dig inte även om det så tar hela dagen, för det funkar verkligen och är ett bra sätt att stärka ledarskapet på ett positivt sätt, det vill säga du visar att du kan tvinga igenom din vilja utan att skrämma eller skada honom. lycka till hoppas du kan komma ut på mysiga ridturer snart igen :bump:

Jag kan inte säga att jag bankar på honom, utan lutar mig framåt, smackar & kan ge lite skänkel.
Haha, det där med gameboy har jag faktiskt tänkt på, ska ta med mig det i morgon.

Tack så mycket, ska vänta ut honom riktigt rejält i morgon.

MVH / Jennyfer

Update:
Tänkte på en annan sak, hur gör jag när han stannar mitt på vägen då? För han flyttar sig inte när det kommer en bil.

förlåt jag uttryckte mig hårdare än jag menade, det är bra! och kom ihåg, ge dig inte även om det så tar hela dagen, för det funkar verkligen och är ett bra sätt att stärka ledarskapet på ett positivt sätt, det vill säga du visar att du kan tvinga igenom din vilja utan att skrämma eller skada honom. lycka till hoppas du kan komma ut på mysiga ridturer snart igen :bump:

Ah, men det är lugnt det :)
Ja, men en sak till, kan även hända att när jag ska ut från gården så stannar han mitt i vägen - där det självklart kommer bilar lite då & då, & han vägrar flytta sig för en bil.

Ja, jag har tänkt köra en dag med ledarskaps träning också.
Tack tack :)

Svaren som kommit tycker jag att verkar helt ok, men jag skulle inte tolerera att min häst bara stannade när han kände för och jag skulle behöva sitta och vänta ut h*n i timmar. Då vet ju hästen att den kan göra så men inget annat. Man går när det passar den.

Har du testat att riktigt överraska honom med att när han stannar bara så där pang, så använder du en riktigt kraftig skänkel el. spö? För mig låter han lite som en ponny jag red. Han stannade också bara utan orsak "ponnyfasoner" och när jag kände att han gjorde det så red jag fram med allt! sen beröm. Han testade ett par ggr. men visste sen att det var ingen ide'. Man måste få säga till hästen vad man vill att den ska göra, en gång för alla. ( menar inte att piska, slå och skrika)

Svaren som kommit tycker jag att verkar helt ok, men jag skulle inte tolerera att min häst bara stannade när han kände för och jag skulle behöva sitta och vänta ut h*n i timmar. Då vet ju hästen att den kan göra så men inget annat. Man går när det passar den.

Har du testat att riktigt överraska honom med att när han stannar bara så där pang, så använder du en riktigt kraftig skänkel el. spö? För mig låter han lite som en ponny jag red. Han stannade också bara utan orsak "ponnyfasoner" och när jag kände att han gjorde det så red jag fram med allt! sen beröm. Han testade ett par ggr. men visste sen att det var ingen ide'. Man måste få säga till hästen vad man vill att den ska göra, en gång för alla. ( menar inte att piska, slå och skrika)

Så jag har kännt att han håller på stanna så har jag skänklat på honom för att få honom i ökad skritt, det kanske går nån meter, sen blir det tvär stopp.
Så fort jag får honom framåt så ger jag honom beröm, ger honom även beröm så fort vi kommer iväg säger t.ex ''duktig pojke'' & kliar honom längst halsen & man ser ju att han uppskattar det.

Jo, först igår så blev jag väldigt arg (hade otroligt kort stubin igår med, mens sucks) men han reagerade inte med att gå framåt, utan med en kospark.

Nä, jag orkar snart inte heller med honom, men ändå så vill jag inte ge upp honom.

MVH / Jennyfer

Han verkar lite ouppfostrad...Om han kosparkar för spöet, så är det iofs en reaktion, men en felaktig. använd spöet på nytt tills han slutar sparka och går fram. då lär han sig att när hon sitter och påverkar så vill hon något, när jag gör rätt sitter hon still.

Han verkar lite ouppfostrad...Om han kosparkar för spöet, så är det iofs en reaktion, men en felaktig. använd spöet på nytt tills han slutar sparka och går fram. då lär han sig att när hon sitter och påverkar så vill hon något, när jag gör rätt sitter hon still.

Jo, men i övrigt är han jätte snäll. Så fort man tar på honom repgrimmar så lyder han perfekt. Skulle man ställa honom på gården & åka jorden runt så skulle han inte rört sig ur fläken (okej, det där kanske var överdrivet) men han är jätte lydig annars, förutom när man sitter på.
Dock när man har ridit honom barbacka & på skogsvägar så funkar han jätte bra, dock stannar han väl, men det är bara två smackningar & framåt lutning som behövs så går han.

Vad är det då för ide' med repgrimma om han inte funkar i ridningen?
Lutar du framåt när du ska ha fram hästen? Då blir den ju bakom skänkeln. Sitt i sadeln när du ska fram!
Om han funkar barbacka så kanske det är sadeln som är opasslig , men den hade du kollat eller? Eller sen kan det vara så om du har vojloken för stramt på ryggen och ingen lufttunnel, så kan det trucka på ryggkotorna. Annars har jag inte så mycket fler tips. Tränare? Nån duktig som skulle kunnar ida honom i terr några ggr?

Vad är det då för ide' med repgrimma om han inte funkar i ridningen?
Lutar du framåt när du ska ha fram hästen? Då blir den ju bakom skänkeln. Sitt i sadeln när du ska fram!
Om han funkar barbacka så kanske det är sadeln som är opasslig , men den hade du kollat eller? Eller sen kan det vara så om du har vojloken för stramt på ryggen och ingen lufttunnel, så kan det trucka på ryggkotorna. Annars har jag inte så mycket fler tips. Tränare? Nån duktig som skulle kunnar ida honom i terr några ggr?

Sadeln har vi kollat, det är perfekt lufttunnel.
Jajo, men jag rider han inte i repgrimman, rider han i en sidepull.

Jag ska förklara varför att sitta och vänta inte handlar om tolerans i slutet av inlägget, men jag förstår inte riktigt hur du menar att h*n ska göra. Först skriver du;
Har du testat att riktigt överraska honom med att när han stannar bara så där pang, så använder du en riktigt kraftig skänkel el. spö?

för att sen skriva

( menar inte att piska, slå och skrika)

vad menar du med kraftig spö om inte att piska? Spö skall användas som en hjälp och förlängning av skänkeln inte som bestraffning,
använd spöet på nytt tills han slutar sparka och går fram. då lär han sig att när hon sitter och påverkar så vill hon något, när jag gör rätt sitter hon still.

Man skall aldrig använda en hjälp igen om hästen inte lytt första gången, det gör den okänslig, då lär den sig att den inte behöver lyssna för skiter den i hjlpen kommer det ändå en lite större senare. Vill man att hästen skall säg, svänga, ändrar man först vikten, lyssnar hästen inte på det lägger man till skänkeln och lyssnar den fortfarande inte ta ett tygeltag

Att sitta still och vänta handlar inte om att acceptera beteendet, det handlar om att säga till hästen "vi står här tills du gör vad du ska, du kommer inte undan" När hästen lärt sig att du inte tänker ge dig kommer den inte stanna mer av den enkla orsaken att hästen är smart nog att inse att det går snabbare att lyda. För efter hästen går fram rider man rundan som man tänkt sig på kanske en halvtimme, men hästen har redan fått stå stilla i två timmar, nästa gång rider man samma halvtimmes runda och hästen stannar kanske denna gång en halvtimme. Man fortsätter rida rundan tills hästen inser hur mycket snabbare det går om den bara går fram från början.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem. Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30