Häst som tycker det är otäckt att åka transport

Milene

Trådstartare
Vår nya häst, en D-ponny, tycker verkligen att det är otäckt att åka transport. Vi har idag varit iväg för första gången tillsammans, och det var verkligen en upplevelse... :/
Själva lastningen när vi skulle åka dit var lite bökig, men vi tog det luuuugnt, och det fick ta den tid det tog eftersom jag tyckte det var viktigt med en första positiv lastning ihop. Drygt en timma, men inget "våld" (linor, etc), så gick hon på till slut. När vi kom fram så var hon sjöblöt, fullständigt dröp av svett...:crazy: Hela hästen skakade så det nästan vibrerade i transporten...

Trots detta kunde hon lugna sig så småningom och gjorde jättebra ifrån sig där vi var.

Lastningen för hemfärd tog väl 5 minuter (:)!), men samma scenario upprepades när vi kommit hem (resa på ca 20 minuter). Hästen droppar av svett och skakar... Jag tog med mig en bibba hö in till henne och satt hos henne i transporten tills hon lugnat sig något, och då började hon så småningom nappa åt sig lite höstrån och knapra på. Vi var kvar i ca en kvart, då lastade vi ur. Urlastningen går lugnt tillväga.

Men så här vill jag inte ha det! Jag behöver tips, hur få henne att koppla av mer under färd, det här kan jag ju inte utsätta henne för igen! Stackars lilla gumman, tycker det är så hemskt att åka, och ändå klev hon tappert på!

Någon som har tips..?

(Körde mkt lugnt eftersom det var vår första tur och jag inte visste hur hon reagerade, lastade utan press, finns ljus i transporten mm, vet ej vad jag kan göra mer...)

Sv: Häst som tycker det är otäckt att åka transport

kör ni med övre luckan bak stängd eller öppen? (det finns hästar som har typ cellskräck, man kan prova att låt bli att stänga övre luckan och se om det hjälper)
står hon stilla eller stampar hon under färd? (prova att ställa mellanväggen åt sidan och se om det blir någon skillnad)
Sen kan man också prova att ha med en kompis - jag hade en häst på foder för 20 år sedan, som tyckte att släpet var djävulens påfund. Han både vägrade att gå in och tyckte det var otäckt att åka. Han lugnade sig betydligt när min shettis - som ÄLSKADE att åka släp! - var med, så den lille shettisen har varit på alla möjliga tävlingsplatser i södra Sverige... Ponnyn åkte väl med i ett halvår eller så, sen behövdes han inte längre.

Vi hade bakluckan stängd.

Hon står ganska stilla när vi åker, nåt litet kliv ibland, men det är ju normalt. Hur skulle borttagande av mellanväggen påverka, menar du?

Jag kan absolut ta med en kompis i transporten. Provade första gången idag med att ställa in en kompis först och se om hon ville gå på "automatiskt" då, men det ville hon ändå inte. Men kan ju ta in kompisen sist.

Tack för tips!

har också en häst som tycker att det är otäckt att åka men går på och av hur fint som helst. hon kräver att stå brett, så att hon kan balansera sig ordentligt. Och vis som hon är så kan man nu inte åka 5m med smal spilta, utan det är brett som gäller om man inte vill att hon ska bredda spiltan själv under färd :/.

Hej, du kan prova att stoppa bomull i öronen. Min häst blev också genomblöt av svett, men med tussar i öronen nu så är han hur cool som helst:) kan vara värt att pröva :)

Testa att låta henne åka brett och sätt fetvadd i öronen :) Det är dom grejerna jag kan tänka på, sen upplever jag att det blir bättre ju mer man åker.
Min har också vart precis sådär, men ju mer man åker, desto bättre blir det! :)

Angående luckan bak så är jag rätt säker på att jag har läst nånstans att man inte får åka med den öppen nuförtiden... Jag kan inte komma på vart jag har läst det bara ;)

Vad har ni för släp?

Döva hästen kan hjälpa mycket, likaså prova att låta hästen åka brett (kan de inte balansera sig blir det ju ett helvete att åka).

Räcker ventilationen till? Många släp har inte tillräcklig ventilation om man inte har övre delen bak öppen. Och jo, det finns inget som säger om den ska vara stängd, snarare är det förbudet att ha den stängd om man inte vet att ventilationen räcker till på annat sätt.

Jag tycker att du fått många bra tips som är väl värda att prova men jag vill även säga att kanske hästen inte är så van vid att åka transport och därför stressar upp sig? Det kan mycket väl vara så att när ni kommer igång med åkandet så kommer den att märka att det inte är så farligt och lugnar sig därmed.

Mina har också svettats mycket innan de blev rutinerade och jag har även haft (och har) bomull i öronen eller luva som dövar. Det har blivit bättre när de åkt mycket regelbundet.

Träning ger rutin.

Fortsätt att åka bara.

Man kör ALLTID på ett annat sätt med häst.
En häst som inte har åkt måste få chansen att lära sig hur man hanterar svängar, mjuka inbromsningar/ acceleration. Inte ens en mkt rutinerad häst klarar av "normal" släpfri körstil.

Hej!

Min gamla häst tyckte inte heller om transporten, men lugnade sig helt med luva på öronen (antar att det tog bort ljuden tillräckligt).

/Lavinia

Angående luckan bak så är jag rätt säker på att jag har läst nånstans att man inte får åka med den öppen nuförtiden... Jag kan inte komma på vart jag har läst det bara ;)
man FÅR köra med luckan öppen bak och man har alltid fått göra det också!
Det är inget annat än en envis skröna som spritts under många år, att man inte får ha den öppen. Tidigare har det gått att läsa på både polisens och jordbruksverkets sidor att det är tillåtet och alltid har varit, men dessa texter går inte att hitta längre.

Det är till och med så att man BÖR ha luckan öppen i många fall, för ventilationen i väldigt många släp är under all kritik.

(jag kör i princip alltid med öppen lucka, enda undantagen är ösregn, snöstorm eller om jag har med mig föl av större ras än shetland)

Åker du i Sthlm på E4- stillstående med lastbilar runt om så har du nog stängt oavsett värmebölja.

Det kan nog vara sant men de flesta av oss åker inte där så då kan vi lugnt köra med luckan öppen. När det gäller sådana här frågor om hästens bekvämlighet så är det värt att prova med öppen och stängd lucka.

Prova att åka i transporten en kort bit utan häst. Det kanske skramlar, vibrerar eller låter mycket?

Öronproppar hjälpte mitt halvblod som ogillade alla ljuden.

Många hästtransporter har inte balanserade hjul vilket ger vibrationer i hela trasporten och det är mycket obehagligt (sen sliter det på hjulagren som går sönder fortare).

Med vänlig hälsning
Pudlan

Många hästtransporter har inte balanserade hjul vilket ger vibrationer i hela trasporten och det är mycket obehagligt (sen sliter det på hjulagren som går sönder fortare).
Vet du om man känner av obalanserade däck i bilen? Eller känns det bara i transporten?

det känns som att transporten skumpar lite smått efter bilen.

min böckmann gör det, så blir nog ett besök hos en däck verkstad nu innan vi ska ut på träningar i vår.

Kl

Hoppas det inte gör något om jag hoppar in och frågar om någon har tips om man har en häst som hoppar över bommen?

Åker du i Sthlm på E4- stillstående med lastbilar runt om så har du nog stängt oavsett värmebölja.
Svar nej. Jag har åkt där flera gånger, alltid med öppen lucka, ingen häst som brytt sig. De verkar snarare tycka att det är rätt bra att de kan se vad det är som låter runt dem.

Svar nej. Jag har åkt där flera gånger, alltid med öppen lucka, ingen häst som brytt sig. De verkar snarare tycka att det är rätt bra att de kan se vad det är som låter runt dem.
Jag upplever det lite som att sålänge inte hästen är bakskygg så brukar dom inte bry sig särskilt. Min häst står lika bra med öppen lucka som stängd. Däremot så är jag alltid lite rädd ifall hästen kommer lös i transporten och lyckas vända sig, då är det mindre roligt med en öppen lucka och av den anledning försöker jag hålla stängt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 934
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 051
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 799
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka