Hast som tuggar pa allt

C

Cinemon

Jag fick en 4 aring vallack fyra veckor sedan. Hade veterinaren ute den har veckan som kollade hans tander och allt var ok. Fd agarna till hasten sade att han har redan som fol tuggad pa allt - obs han nafsar altsa inte pa oss men han tuggar pa allt som han kan fa tag i typ tyglar, longierlinan, grimskraft,... Det har nog blivit ratt sa jobbigt nu.
Det ar ingen problem att leda honom sa lange han har grimskraftet i munnen eller nagot annat att tugga pa.
Det ar val inte normal sant.
Nagra tips vad jag kan gora?

Sv: Hast som tuggar pa allt

Så gör min 10-åring också. Det verkar som att det killar gott i lanerna. Dock är inte min så extrem som din, jag kan leda henne utan att hon har något i munnen, men flyttar man uppmärksamheten någon annanstans en stund så suger hon gärna åt sig grimskaftet.

så gör min bäbis också (6 år :p ). han tuggar på ALLT han kan få tag på, jag tror att det försvinner med åldern, får vi väl hoppas ;)

Min också... Isär om han har tråkigt, tex står på gången, då biter han tag i repen och har dom i munnen. Han slickar och smakar även på saker och personer, är öht extremt nyfiken och intresserad av nya saker, undersöker sina lindor med stort intresse osv... :D

Min gör det fortfarande, är 16 år i år. Jag har försökt träna bort det, bl a genom att smeta på cribox på det han slafsar på. Cribox är det ända som fungerar på honom, nobite ex älskade han. :crazy:
Smakade jättegott.

Minsta lilla jag är ouppmärksam, typ en halv sekund, så står han där med tyglarna eller grimskaftet i munnen.

Min har gjört det sen han var 10 Min. gamalt. Och fortfarande på gång 6 år senare.

Hästar har en vis lek nivå våran ha en väldigt hög nivå. Jag har slängt ut allt jag kan tänka på i hagen som han lekar med. Han även ta el-stakets band och dra på det för efter 2 gånger finns trådarna sönder = ingel el! För stolparna ta jag mjöl blandat med lite vatten och mycket cayanne pepper. Har provat på täckarna men det funkar inte lika bra som stolpar. Ger honom leksaker som du bry inte om, om han tugga sönder. Vi gav våran Små bil däck som han bära runt och försöker att får andra hästar att leka med honom. Det är jätte rolig.

När du är konsekvent och bestämt till ex. att han får inte tugg på saker och ting så kan det går över men så länge han är i hage låt honom leka.
Jag själv vill inte tabort Saffe's lekhet men han får inte tugga på tyglarna heller. Men det lärda han. Slås inte men du kan gör att det är obehagligt för honom när han ta i grimmskaften. Då blir det inte lika roliga att göra det. Till ex. när han ta grimmskaft så kan du svänga det så fort han tappa det så slutar du. Det är också en kamando vi använder att backa en häst men det skulle fungera här med.

Lycka till

Min valack 15 år har alltid bitit på allt. Gudarna vet hur många täcken han har avverkat på andra hästar genom åren.
Är värst på vintern då tänderna antagligen inte slits som när det finns n´åt att beta på.
Ger honom diverse träd att gnaga på. Även stoet blir en Kanin på vintern.

Han har massor av leksaker inne i boxen. Det var det forsta jag gjorde nar jag fick honom att jag hangde upp kvister, baller, plastikcontainer,... varsta lekstugan ar det.
Ute i hagern har han ocksa leksaker.
Californiaswed: jag brukar gora sa som du sade med att svanga grimskraftet. Jag anvander Parellli's 7 games regelbunden.
Det ar iaf lite trost att jag inte ar den enda som har en tugglad hast.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Hemmet Traden foranledes fran "deklarations" traden i Senior. Det har liksom dykt upp en mass extra grejer for oss att fylla i efter huskop. Ar...
Svar
2
· Visningar
1 028
Övr. Barn Har varit franvarande fran buke ett tag, men sa poppar det upp en fraga jag inte vet vem jag ska stalla den till, da atervander jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: vildros
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama