Häst som tappar under vintern..

KopparbergsEmme

Trådstartare
..hur gör man? Täckar man till förbannelse för att man vet att hästen lätt fryser och tror att de ligger mycket i det. Eller ger man den dubbelt så mycket mat så den inte ens kan stå still?

Jag är faktiskt kluven. Fri tillgång till hö kommer de ha under de kallaste månaderna och när dem inte har de försöker vi ge dem så ofta vi kan och kommer åt, så vi vet att hon har att pilla i.

Har ni några tips?!

Hon går alltid ner sig lite under vintern, kan de bero på att man inte rider lika mycket/hårt?

Sv: Häst som tappar under vintern..

..hur gör man? Täckar man till förbannelse för att man vet att hästen lätt fryser och tror att de ligger mycket i det. Eller ger man den dubbelt så mycket mat så den inte ens kan stå still?

Jag är faktiskt kluven. Fri tillgång till hö kommer de ha under de kallaste månaderna och när dem inte har de försöker vi ge dem så ofta vi kan och kommer åt, så vi vet att hon har att pilla i.

Har ni några tips?!

Hon går alltid ner sig lite under vintern, kan de bero på att man inte rider lika mycket/hårt?
Visst kan det det, men du kan ju ge energi i annan form, t ex, extra betfor och vetekli, eventuellt soja som extra proteintillskott. Funkar bättre på min stackare än något annat jag provat tidigare. Sedan är ju täcke till en sån liten frusen sak inte fel. Kanske inte ska ha de där vadderade. Har du provat ylletäcke under ett vanligt regntäcke. Funkar bättre tycker jag (Fleece kan man ju ha nu innan det blir jättekallt :) )

Om hästen går ner under vintern (mer än man vill) så är det något som är fel.

Antagligen för lite mat, kanske i kombination med att den fryser. Jag har haft en del fullblod och de kräver alltid lite extra av sin ägare i form av varma täcke och foder med relativt högt proteinvärde.

Som föregående skribent nämnde, sojamjöl brukar göra susen på sådana hästar. Det är ju såklart lättare om man kan räkna ut en ordentlig foderstat och kanske välja ett grovfoder med höga värden så slipper man ta till allehanda kraftfoder. Olja i maten? Det sägs ju vara bra att byta ut en del av havren mot olja (artikel i ridsport).

Mer hö, se till att h*n kan röra sig mycket i hagen, kanske låta hästen stå på halm under vintern så den kan äta av det.

Moses tappade under vintern om han inte fick tillräckligt med hö.
han åt även betfor, och en del tillskott

KL

ska försöka summera lite,om de går ;)

Jag skulle kunna pröva betfor, vetekli eller soja. Bara hon inte exploderar (hon har en tendens till det vid minsta ökning i foderstaten). Som det är har hon haft ett vanligt (alltså inte extra tjockt :p) vintertäcke ute och ett ylle täcke inne. Då upplever iaf inte jag henne som kall. . . .

Olja skulle jag kunna ge henne, dock har jag inget havre att byta mot. Hon är en sån häst som "blir dum i huvet av havre" ...

Halm inne ska jag nog pröva, det har inte ens slagit mig...Rör på sig i hagen tycker jag att hon har tillgång till, även om hon inte rör sig som en tok!

Mycket mat är tja, om jag måste gå upp på dubbel giva, då blir det mycket (eftersom hon klarat sig resterande tid av året på de innan, och nu pratar jag enbart kraftfoder, hö får hon fir tillgång på) Massa täcken är extra tjocka täcken, helst dubbla. Det tycker jag personligen är mycket...

betfor och vetekli är inget som ger särskilt bemärkansvärt med hull.

har du analys på grovfodret så du vet vad det innehåller?

Man höjer både MJ och kvoten mellan protein och energi så brukar det ordna sig.

Dvs, man ser till att hästen får i sig minst lika mkt som på bete. Just kvoten, om man höjer den lite till 7 - 8 kan göra underverk med.

Så, hur mkt MJ får hästen och vad för kvot?

Lucern, soja och olja brukar funka bra på vårt halvblodssto som är svårfödd. Fast hon får även några kilo Hippo Alfa Grow också, samt betfor och vetekli.

spelar ingen större roll vilken sort det är. men vegetabilisk olja då givetvis. tex majs, solros, raps etc.

Vi ger Kraft Rehab, kornkross, betfor, rapsolja till vårt fullblod som lätt faller ur, har även täcke efter väder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka