Häst som "tappar" bakbenen..

ponilover

Trådstartare
Min häst som är 4 år har haft problem ett bra tag med att han helt plötsligt kan "tappa" ena bakbenet. Det händer bägge benen och det är i skritt och trav som det händer. Inte enbart vid ridning utan har sett det ute i hagen också. Det blir som om han inte kan sätta ner det ordentligt utan han viker bak hoven för långt och trampar typ på framsidan av kotan.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara..

För ca 8 månader sedan så var vet ut i och med tandkoll och vacc och jag tog upp problemet med honom och han sa att han bara behövde muskla på sig lite på baken. Men nu har han gjort det och problemet kvarstår.
Jag har även haft ut en kiropraktor/massör som gick igenom hästen grundligt för ca 5 månader sedan och han kunde inte känna något konstigt.

Någon annan som varit med om detta? Tips?

Sv: Häst som "tappar" bakbenen..

Kolla si-leden! Min "tappar" ett bakben när problem där uppstår .

Si leden är ovanligt att hästar har problem med. En förhållandevis liten och tämligen orörlig del av skelettet. 90% är feldiagnostiserat, publicerat av veterinär i en hästtidning för inte så länge sen. Felen sitter i rygg eller ben. Patellaupphakning?

Inte mycket for häst veterinär vi har nu för tiden.

Som en sa "låter som pattela)
Känn på knäskålen om den är glapp, du kan jämnföra med den andra.

Min tappade bakbenet mycket förut, då var hon låst i korset. Blev mycket bättre efter behandling. Nu kan hon tappa nångång ytterst sällan, men blir regelbundet genomgången så är inga fel på henne. Min tränare tycker snarare att det ser ut som hon har svårt att hålla koll på alla ben när det blir lite mer krävande ridning med nya rörelser :P

Tack för ditt svar piek.

Jag kände på hans bakknän idag och vad jag kunde känna så var det inget som kändes löst. Borde jag se till att få hans knän röntgade?
Jag hade ju ut kiropraktor för ca 5 månader sedan och vad som fanns då var enbart en pytteliten låsning i nacken som rättades till.. Ingenting som märktes någon skillnad på ridningen.

Min häst gjorde likadant, åkte till klinik och kollade upp det och hittade en ganska allvarlig skada i hasen på ena bakbenet. Hon gjorde det också på båda bakbenen, mestadels i backar.
Så veterinär helt klart, om inte annat för att vara säker själv och inte gå och fundera i onödan.

ja men som sagt så hade jag en veterinär ute och han kunde inte hitta något..
Men jag borde alltså åka till en klinik? Är det något speciellt jag borde kräva? Typ röntgen? hältutredning?

Böjdes hästen högt och lågt utan reaktion? Då kanske det sitter i ryggen.

Nu har jag ringt till en av stadens kliniker och rådfrågat. Eftersom att hästen är så pass ung så trodde hon inte att det var någon belastningsskada. Hon tyckte det lät som en lättare patella eftersom det släpper direkt och hästen blir inte direkt lidande av det då han får tillbaka benet snabbt. Därför trodde hon att det skulle gå över om hästen musklades ytterligare.
Jag skulle dock försöka filma när det hände och försöka räkna hur ofta det händer under denna vecka och återkomma nästa vecka för ev. tidsbokning.

Min tappade bakbenet då och då och det visade sig vara spatt. Nu är det "utläkt" på henne och hon fungerar bra igen.

Det blir ju en slags rörelsestörning, iallafall i min hästs fall, och då gick det som hältutredning.
Vad gjorde veterinären som var ute?

I min hästs fall så fick vi springa och böjprov gjordes högt och lågt med och utan bedövning, man såg en liten störning som inte blev annorlunda hur man en gjorde. Röntgen visade inget men ultraljud syntes det, dock väldigt svårupptäckt.

Rörelsestörningen fanns inte med från första början, i början var det bara "tappade bakben" och då tänkte jag som dig med mer styrka i bakkärran (efter att kiropraktor uteslutit ev låsningar och SI-led osv) men när rörelsestörningen dök upp tog vi klinik direkt.

Hade jag upplevt det som ett hinder hade jag alltså inte nöjt mig med första veterinärens uttalande.

Tillägg- min häst är 9, men skadan visade sig ha funnits sen innan jag köpte henne och det verkar som om det hela börjat redan innan hon fyllde 6, ev innan hon blev 3.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 513
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit