Häst som tåar

Jackies

Trådstartare
Tänkte kolla här om det finns någon som har några idéer och eller erfarenheter av tåande häst.

Vår häst började tåa på en bakhov för kanske 1 år sedan. Det har varit mer vissa perioder och mindre andra. Han har både varit riden under denna period och haft vila. Han är röntgad och gjorts UL. Alla ben och även hov. Ingenting har hittats som ska vara kopplat till tåandet. Han är även böjprovad och varit under behandling av equiterapeut.

Vi har testat slita av honom skorna för att se om det skulle bli bättre om han var barfota bak.

Ja vi har i stort sett kollat igenom hela hästen, men varken veterinärer, hovslagare eller equiterapeut förstår varför han tåar.

Tänkte kolla om det finns något klok bukefalist som har varit med om samma sak eller kan ha någon idé vad det här kan vara?

Sv: Häst som tåar

Hästen sätter vid mesta tiden bara ner tådelen av hoven, det vill säga där tåkappan på skon sitter, sätter inte ner trakten ordentligt. Sätter inte plant ner hela hoven

Hur kan den inte vara halt om Den gör så ? Den måste ju röra sig osymmetriskt ?

Jag tror att TS menar när den står still, ungefär som att den står och hänger med bakbenet men endast med tån i backen.

Till TS, min erfarenhet är att en häst som gör så, vilar av ett specifikt bakben ofta gör det på ett ben som tar mer belastning än det andra bakbenet. Kan bla bero på att den är svagare i det andra benet, eller pga fysiska problem i det andra bakbenet.

Men, skulle hästen bete sig så lika mycket med bägge bakbenen så kan det faktiskt vara normalt också. Det har något med blodcirkulationen att göra, som jag läste om för jätte länge sedan och inte riktigt minns gången. Jag avstår därför försöket att förklara.

Vid senaste böjprovet var hästen UA på alla 4 ben, så ingen hälta. Men "tåandet" kvarstår.

Boj: Tack för svar. Tyvärr är det även vid rörelse. Ett normalt rörelsemönster är ju att hästen sätter ner hoven plant, det vill säga att tå och trakt tar i marken samtidigt. Men denna sätter tån först, sen planar ut men vill inte riktigt sätta ner trakten ordentligt. Har även märkt att det brukar vara värre på morgonen när han går ut ur boxen och lite bättre när han har varit i hagen en hel dag.

Ok, i så fall håller jag med mackan om att hur kan den inte vara halt under dessa omständigheter?

Jag vet inte om det är samma, men vi hade en häst i stallet som i boxen ofta ställde sig på tå med bakbenen och lutade trakterna/ballarna mot boxväggen. Han hade enligt ägaren problem i ländryggen och avlastade så. Men han gick inte så.

Senast ändrad:

Har du kollat om blodcikulationen fungerar som den ska? Värmekamera kan hjälpa, då syns även hur mycket benen belastas olika.

Min gamla häst tåande i 3 år innan vi hittade felet. Det var en kota, precis innan korset som var sne, inte mycket men tillräckligt, vilket gjorde att han satte ner tån som en broms ungefär, för att dämpa ner slaget så att säga. Inget syntes på böjprov och hästen var inte halt i övrigt. Det var när vi röntgade ryggen en 3dje gång på klinik som en veterinär började kolla på alla kotor och kände och klämde och hittade felet. Kanske din häst kan ha samma?

Det låter ju nästan exakt lika. Tusen tack att du delade med dig av dina erfarenheter, ska föra detta vidare och hoppas att vi äntligen kan hitta en lösning :laugh:

Förstår fortfarande inte hur hästen inte bedöms som halt om den gör så i rörelse ?

Om dom har höga/understuckna trakter (och ev. lång tå i kombination) vill dom till slut avlasta bak i trakterna.
Hade hovis som gärna ville ha höga trakter, bytte hovis till en som ville ha höga ojämna(?!?) trakter, efter två skoperioder började hästen röra sig stelt och konstigt, ville sätta i tån först och avlasta inre trakten på ena fram. Det var extremt lite men ändå sådär att man blir brydd när man är van vid att se hästen varje dag och är "kolla rörelsemönster-nörd". När trakterna verkades låga och jämna och tån hölls efter med ny hovis försvann det direkt.

Det var det för mig också, ena fram som jag skrev. Verkningen var väldigt knas överlag men mest konstig på den framhoven (2cm högre innertrakt än ytter).

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 348
Senast: Ida94
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka