Häst som svettas.

B

Becca85

Min syster och jag pratade om varför vissa hästat svettas så mycket och anadra inget alls. Om det har att göra med motionen, hur vältränad hästen är osv. :confused:
Våran kbl travare blit väldigt svettig speciellt efter ridturen. Hon eftersvettas liksom. Och det vi undrar är varför det blir så. :crazy:
Hoppas det finns någon som kan något om svettiga hästar :angel:
/Becca

Sv: Häst som svettas.

Jag har upplevt att många hästar som stässar upp sig svettas för det. Det är inte säkert man ser att dom är stressade utan det kan lika väl vara innombords. Det kan också vara att dom börgar svettas efter dom blivit nervösa. Ofta är det lite mer stirriga raser i seg som fulblod tex som svettas för adrenalinet pumpar på dom mer än på kanske vissa andra raser. Men det kan ju vara olika på olika individer. Märker man att dom kanske tittar lite extra på ngt ställe man rider förbi så kan det räcka många gånger att dom strässar upp sig i onödan i bland kan man tycka. hoppas det har gett dig ngt o lycka till mvh Jessi

Det ni nämner spelar självklart in. Mängden päls, kondition och stress allt påverkar. Det brukar framförallt ses som en kontroll på hästens kondition och hur hårt hästen arbetat. Har ändå bilden att det även är genetiskt.

Visst de flesta otränade hästar svettsas betydligt mer än en tränad häst som utför samma arbete, men vissa hästar blir svettiga trots god kondition. En kompis tränade distans med sin pålle, (ganska framgångsrikt har jag förstått om än inte elit). Hästen hade alltså kanonkondis, men redan under framridningen började den svettas. De flesta antog då att hästen var otränad, bara för att sluta med att den fort var piggast och ambisösast i slutet. Samma sak gäller ju oss människor. Några kan arbeta hur hårt som helst utan att bli svettiga, andra blir svettiga för minsta lilla trots att de ligger lika bra till konditionsmässigt. :)

Ja det finns (som dom andra sagt) olika faktorer som spelar in.

I det stallet där jag står rider speciellt med en som har ett halvblod som är jättevältränad. Min pojke är oxå rätt tränad med bra kondis och muskler. Min pojke svettas i princip aldrig, spelar ingen roll fast vi är ute och travar massa och sånt. Medans andra hästen svettas lätt, trots att han är klippt. Han är även väldigt varm i sig. :o ;)

Min pojke svettas däremot när han blir stressad, så som vid transportering och när vi var på kliniken. Han var väldigt lugn, såg det ut som, men stressad inombords. :crazy:

Jag har ett bra exempel på dethär med kondis och adrenalin: Mitt nordsvenska sto svettas inte även om hon är i skitdålig tränings kondis men vår ardenner vallack svättas även om han har otrolig kondis. Vi kör med båda i skogen på heltid om vintrarna och i jordbruket på sommaren. Det man märker på vallacken det är att han "går inn" mer för sitt arbet o vad som ska göras och vad som krävs av honnom och han älskar det verkligen och adrenalinet pumpar, medans nordis stoet tar det mer för; ja ja nu ska vi dra lite här och sattsar inte lika mycke på jobbet som vallacken och då är inte adrenalinet lika högt.

transport är ju den mäst stressade situvation i gentligen som vi kan utsätta våra hästar för. Vi hjälper till vid många lastningar av svårlastade hästar och det räcker att ägaren många gånger ser transporten så stannar hästen och det är för att detn känner ägarens adrenalin. Den första frågan vi ställer när vi kommit in och pratar om själva lastningenmånga så är det vad har den transpoterats i innan. Då svarar nästan alla enaxslad transport, och det är dom vanligast orsakerna som hästar blir svårlastade. Har du åkt i en enaxlad transport någon gång så vet du att den gungar mot o från bilen nästa hele tiden vilket leder till att hästen hela tiden måste spänna frambenen när den gunga mot bilen och bakbenen när den gungar bak, detta leder till oerhört obehag. Sedan har du buggi transporterna som i och med att den har två hjul på varge sida inte kan gunga på samma sätt utan går stadigare o ch ger hästen mindre obehag. Mitt nodis sto har i prencip inte gått att lasta alls innan vi börgade köra henne i boggi transport och hon har fått märka att obehaget har minskat radikalt, nu har vi köppt en mindre lasbil, lämmen är relativt bran men tro det eller ej jag står neranför lämmen och lägger grimskaftet över halsen och hon går upp med spetsade öron och gått fotarbete med framåt anda. Kleniker ger ju ett väldigt obehag också och det är ju mycke på grund av alla olika adrenalin dofter som finns både från oss människor och olika djur. Mvh Jessi

Efter att ha haft och ridit väldigt många hästar genom åren kan jag nog säga att det är helt individuellt från häst till häst hur mkt de svettas och var de svettas. Tycker inte jag ser något samband med hur vältränade de är. Är nog precis som på människor att vissa svettas mycket andra nästan inte alls, en har handsvett en annan svettas under armarna tex.
Nerver påverkar ju har ett par hästar som aldrig svettas nästan men om de blir uppstressade av något så svettas även de.
Sedan har jag haft vissa som svettas mängder alltid, även om inte nerverna är involverade. En häst jag hade svettades så det forsade om det i ansiktet men nästan ingenting på kroppen.
Har även en som svettas lätt om hon har muskelspänningar inte annars, bra och enkelt sätt att se att det är dags för en genomkörning och har hästen svettats så hittar vi alltid någon spänning. Så som sagt det är nog väldigt individuellt, det man skall vara uppmärksam på är om en häst som inte brukar svettas rätt vad det är börjar.

Jag tror att det är som med människor. Vissa svettas jättemkt och vissa knappt ngt alls av samma arbete. (om de är i samma kondition och lika mkt päls)

Jag tror att det är som med människor. Vissa svettas jättemkt och vissa knappt ngt alls av samma arbete. (om de är i samma kondition och lika mkt päls)

Det var vi inne på också men ville ändå kolla upp om det kunde vara något annat bakom att hästar svettas mycket.

Det är givetvis olika mellan olika hästar,men om den svettas mkt även de gånger hästen kanske inte gjort så mycket skulle jag kolla upp hästen.En häst svettas lätt om den har ont.

En av våra islänningar svettas mycket & lätt.
10 min skritt & han är svettig på halsen, vi trodde
först att det berodde på att han hade dålig kondis +
massor med päls men ett blodprov visade på blodbrist,
nu har han fått järntillskott en tid & svettningarna har
blivit lindrigare...på onsdag är det dax för blodprov igen...
hoppas det visar på bättre värden :)

Öhhh. kan det vara så alvrligt att det kan vara blodbrist. Men hon har alltid svetts så som hon gör. Borde inte det ha visat sig på andra symtom då också. Har haft henne i 6 år nu. Och hon blir mer som efter svett av arbetet.....

Det är som med människor. Alla är olika individer och har därmed olika lätt/svårt för att svettas...

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?