Häst som sticker!

S

Saah_pippi

Hej allihopa,
nu är det så att jag och min häst har ett litet problem. Vi kan inte rida någon annan stans än på ridbanan :( vilket är väldigt tråkigt både för mig och honom. Varje gång vi kommer ut i skogen så tvärt sticker han iväg och går inte att stoppa. Vilket har lett till att varken jag eller min syster vågar rida ut på honom.
Har någon varit med om samma sak??? Hur gjorde ni för att lösa problemet? :confused:

Sv: Häst som sticker!

Kan du inte gbörja från marken istället? promenera med honom, t.ex. Sen kan du rida när någon leder. det här verkar handla om ledarskap, så det kanske du ska jobba vidare med?

Vad tråkigt när det blir så.
Först måste ni ju försöka tänka er in i varför hästen gör så. Sticker den hemåt eller sticker den för att det är så himla roligt och den "bara måste rusa av sig?".
En häst får ju ett beteende för att det "belönas". Om den t ex sticker hemåt kan det vara för att den får komma ut i hagen till kompisarna igen.
Hästar är absolut inte dumma. Rids hästen ut ensam? Får den gå hem igen till kompisarna om den sticker?
Försök ta hjälp av någon som har stor hästvana och som förstår hästars beteende. Det finns inga patentlösningar utan alla hästar är individer. Hoppas det löser sig.

När han sticker ivär är det som att han blockar av allting annat och bara springer. Som att han får panik!!!! :(
Jag brukar gå ut och gå med honom och då är han litet tittig och så, men han lugnar sig snabbt. Snart har vi tänkt börja med att jag sitter på och nån leder, men jag måste bli starkare mentalt först. Eftersom att jag skrämmer upp honom med att visa att jag är rädd. :confused:

Hej där! Vi har samma problem för tillfället. Hästen har hur mycket som helst i huvudet just nu och har börjat att sticka iväg i ganska okontrollerbar galopp. Det går FORT och han höjer huvudet så högt att vi inte får kontakt med munnen. Att rida utan martingal är inte att tänka på. Jag har gjort så att jag har "schemalagt" en dag i veckan där jag rider ut tillsammans med en trygg häst som är lite högre i rang än vår. Vi rider en rejäl runda i ett lugnt tempo (så som för dagen känns bra) och jag kräver lydnad under turen. Han har otroligt mycket energi just nu och tyvärr måste vi ge honom rejält med strå- och kraftfoder eftersom han är tunn. Det värsta är att han även har dragit iväg ett par gånger inne på ridbanan nu också när något skrämt honom eller att han har mycket energi på en raksträcka i paddocken. Ja, han galopperar även runt mycket ute i rasthagen, så troligtvis är det en häst som har krut i sig. Vi rider för tränare minst ett par gånger i veckan och jag hoppas att detta är en fas som går över med att lydigheten ökar. Men det är tufft vissa dagar att behålla lugnet.. :crazy:

Hej! Har också haft en häst som var sån, visserligen stack han inte det första han gjorde när han kom ut, men i regel, efter en halvtimme, då jäklar skulle han springa, och inte lite fort.

Jag tog ut en hästpratare som bokstavligen skulle prata med honom, och jag blev väääldigt övertygad, eftersom hon utan att ha frågat nån kunde veta så mkt om hästen. Hon sa att han älskade att springa, och att det var hans personlighet. Han levde för att springa fort på fälten lixom.

Ett halvår senare sålde jag honom eftersom det blev på tok för jobbigt i längden att vara tvungen att rida ut på sin häst varje dag (fanns varken paddock/ridhus) och sen samtidigt riskera att skada sig. Blev avslängd en gång så jag bröt armen. Det var inte roligt.

Nu är han hos en tjej som älskar när det går fort och älskar att hoppa precis som honom. Och jag har en islänning som passar mej mkt mkt bättre då jag hellre gillar en slö häst framför en pigg.

Såklart är det upp till dig vad du vill göra, men är du rädd för hästen kanske det är bättre att du satsar på en häst som är lite tryggare?

Hej! Har också haft en häst som var sån, visserligen stack han inte det första han gjorde när han kom ut, men i regel, efter en halvtimme, då jäklar skulle han springa, och inte lite fort.

Jag tog ut en hästpratare som bokstavligen skulle prata med honom, och jag blev väääldigt övertygad, eftersom hon utan att ha frågat nån kunde veta så mkt om hästen. Hon sa att han älskade att springa, och att det var hans personlighet. Han levde för att springa fort på fälten lixom.

Ett halvår senare sålde jag honom eftersom det blev på tok för jobbigt i längden att vara tvungen att rida ut på sin häst varje dag (fanns varken paddock/ridhus) och sen samtidigt riskera att skada sig. Blev avslängd en gång så jag bröt armen. Det var inte roligt.

Nu är han hos en tjej som älskar när det går fort och älskar att hoppa precis som honom. Och jag har en islänning som passar mej mkt mkt bättre då jag hellre gillar en slö häst framför en pigg.

Såklart är det upp till dig vad du vill göra, men är du rädd för hästen kanske det är bättre att du satsar på en häst som är lite tryggare?

För mig är det inga bekymmer att galoppera fort. Det är min 6:e häst jag äger så jag är inte direkt en orutinerad/osäker ryttare. Min tränare (jätteduktig) red honom i paddocken häromdagen och han gick hur fint som helst, såg lydig och avspänd ut, ända tills hon skulle gå från volten i galopp ut på långsidan på fyrkantspåret, då fick han "fnatt" och drog i FULL galopp med huvudet rakt upp i skyn. Det tog en bra stund innan han stannade tvärt framför paddockstaketet. Jag kan säga att min tränare var rejält omskakad/chockad. Därmed sagt att det kan vara svårt att behålla lugnet vid sådana tillfällen även för vana ryttare. Problemet är när det inte finns kontakt med munnen så att vi kan få stopp när det behövs. Exempelvis ute i samband med trafikerade vägar fungerar det inte om man inte kan få stopp på hästen. Det är naturligtvis en säkerhetsfråga. Vi var ute igår i sällskap med en hästkompis i nästan två timmar och galopperade ute. Det gick alldeles utomordentligt bra, full kontroll. Jag upplever det som att hästen har väldigt mycket energi nu. Vi har måst öka på kraftfodergivan för att han är tunn och det kan vara en orsak. Allt eftersom lydnaden ökar så tror jag problemet kommer att minska. ;) Jag anser inte att det är acceptabelt för någon ryttare att inte ha kontroll på hästen, oavsett om man gillar en het eller slö häst. Det vore att sälja vidare ett problem istället för att ta itu med det. Visst en häst kan gilla att galoppera på fälten och att hoppa, men den skall ändå skilja på livet i hagen och vid träning. Vi hoppar (hopptränar en gång per vecka) och galopperar gärna, men under kontrollerade former. Jag gillar denne häst skarpt i övrigt i sätt och temperament. Vi kämpar alltså vidare!

Senast ändrad:

Livet är för kort för att hålla på med hästar som man inte passar ihop med. Jag skulle dock kolla upp din häst ordentligt för att vara säker på att den ändå inte har ont någonstans vilket den inte borde ha om det går bra på ridbanan. Det kan helt enkelt vara så att ni inte passar ihop och att någon annan kan passa ihop med honom mycket bättre. "det finns en häst till varje ryttare och en ryttare till varje häst" kom ihåg det.

Hej skulle vilja veta namnet på din hästpratare och var ifrån den kommer. Var du nöjd med denne? Vil du pm: a namnet? Tack!:bow:

jag red en häst som skulle springa så fort han fick syn på en raksträcka eller en backe eller aa.. vad som helst egentligen.. det enda som kunde stoppa honom var asfalt för det tyckte han inte om att springa på.. började rida mycket mer kontrollerat ute, jobba hårdare när jag märkte att han började spänna sig lite. få honom att tänka på något annat. visade honom också att han tjänade på att vara snäll för då fick han gå mer fritt och kanske inte ta lika jobbiga vägar, eller vända hemmåt tidigare. om han började bråka så gick vi framåt tills han lugnade sig, och gjorde mer som han ville sen, men på mitt kommando. det verkade funka för honom.
men som de andra säger, alla hästar är olika..

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur