häst som steppar

B

Bellson_

nu behöver jag hjälp här, hoppas någon har/har haft samma problem och kan ge mig bra tips.

det är så att min d-ponny har musklat sig och gått frammåt något enormt den sista tiden, vilket jag självklart är jätteglad över. men med detta har också kommit en hel del bus och olydnader.

hon har alltid gjort sina enkla byten perfekt, men nu har hon börjat "steppa" i skritt stegen emellan galoppen, med bakbenen. alltså frambenen går i en vanlig skritt medans bakbenen går i någon slags blandning mellan piaff och passage.

jag vet inte vad jag ska göra, det känns som att jag har provat allt, jag har tänkt att det kan vara jag som är för stum i handen men när jag ger henne mer tygel så fortsätter hon ändå :confused:

väldigt tacksam för svar då tävlingarna börjar snart och vill gärna få bukt med detta innan:bow:

Sv: häst som steppar

Har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

Du måste ju hålla ihop i det enkla bytet, blir hästen "för lång" blir det inte bra. (Jag har lite svårt att fatta vad din häst gör...)

Prova att skritta en längre sträcka ett tag. Tänk inte nu ska jag fatta ny galopp, utan fortsätt att skritta till hon lugnat sig och fatta därefter ny galopp.

Min häst taktar gärna också när hon blir lite upphetsad och VET vad som ska komma. Jag försöker bara vara lugn och rida en helt annan övning. Eller fortsätta i förvänd så de inte förekommer en.

Låter som om hon fattat vad övningen går ut på och därför är lite övertaggad inför nya galoppen. Pröva att bryta till skritt men låt bli att fatta ny galop utan gör någonting helt annat istället. Flytta lite sidvärts, komma fram i trav eller dylikt.

Du kanske har övat enkla byten mer än tidigare? Variera lite så att du ibland bara rider framåt i stället för att byta. Hästen ska förekommas, den ska inte förekomma dig...

Jag tycker du ska testa som dom anda säger att börja rida en annan övning vid det momentet, eller om det inte funkar och du tycker att du testat allt, ta hjälp av en tränare! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka