Häst som stegrar.

J

Johanna89a

rider en travare, ett sto som är väldigt snäll men som har sina sidor hon också. :devil:

hon vill inte samarbeta riktigt. efter man skrittat en vända och sen ska börja använda skänklarna så är hon inte med på noterna alls utan stegrar sig. sen när hon är nere igen så försöker man en gång till, samma resultat. hon skulle kunna hålla på hela dagen om det är så.
till slut efter mycket om och men så ger någon av oss upp. ibland jag ibland hon. rädd att hon ska få ont i benen eller hovarna eller något, så som hon håller på =S
har hänt någon gång att hon verkligen inte ger sig utan stegra 4-5 gånger direkt efter varandra. hon vill verkligen få av mig?!
började fundera på om hon har ont i ryggen.

men när man är ute och rider är hon som en ängel och stegrar aldrig bara om man går iväg till något gärde och börjar med lite skänkelvikning. annars problemet när man är ute är att när hon har tröttnat, har hon verkligen tröttnat. hon tycker det är kul att gå ut och gå i naturen. men när hon vill hem börjar hon att vägra och står helt still eller så backar hon. hon skulle nog kunna backa hela vägen hem om det är så. då får man använda hur mycket skänklar och spö som man vill. hon lyssnar inte på min röst heller. så man får driva och gunga fram som om man skrittar. man kan stå så hur länge som helst. till slut om man har tur så börjar hon sakta att gå fram och då får man driva livet ur sig. det är nästan så man vill att hon ska börja trava så hon inte stannar igen.

annat när man sitter upp är att hon är som en propeller om man inte håller i henne, fast hon har blivit bättre tack och lov. hehe det var så starkt tryck när hon snurra så man var ju rädd att trilla på näsan på andra sidan.

så nu under sommaren har den andra travaren i stallet som min kompis rider vart på sommarbete. så vi lätt sanora som hon heter vila också.

vill gärna ha många tips om hur man kan få henne och sluta. min kompis är rädd för att rida henne och jag har ju ridit oscar förut innan hon kom. och vill gärna rida honom också när vi är där. det funkar inte riktigt nu.

så tacksam för många svar :)
går bra att mejla mig på jojohanna_fall89@hotmail.com
tacksam!!:):):)

Sv: Häst som stegrar.

Träna, träna och åter träna. Har själv haft en stegrande häst. Tog nog nästan 1 år innan han la av. Han var också travare, och grejen med honom var att han stegrade när han INTE orkade helt enkelt. Stegrade ALDRIG på uteritter, bara vid krav i paddocken. Så jag fick sänka mina krav rejält. Typ börja från noll. Ha inte för bråttomt med allt du företar dig utan låt det ta tid. Jag kände presis hur mycket jag kunde pressa denna häst innan han började, då slutade jag, för att senare öka kravena mer och mer...men ALDRIG öka så han verkligen stegrade. Då var det liksom förstört. Ni måste lära känna hästen och vet hur/när ni ska sluta/börja osv.

:bump:
rider en travare, ett sto som är väldigt snäll men som har sina sidor hon också. :devil:

hon vill inte samarbeta riktigt. efter man skrittat en vända och sen ska börja använda skänklarna så är hon inte med på noterna alls utan stegrar sig. sen när hon är nere igen så försöker man en gång till, samma resultat. hon skulle kunna hålla på hela dagen om det är så.
till slut efter mycket om och men så ger någon av oss upp. ibland jag ibland hon. rädd att hon ska få ont i benen eller hovarna eller något, så som hon håller på =S
har hänt någon gång att hon verkligen inte ger sig utan stegra 4-5 gånger direkt efter varandra. hon vill verkligen få av mig?!
började fundera på om hon har ont i ryggen.

men när man är ute och rider är hon som en ängel och stegrar aldrig bara om man går iväg till något gärde och börjar med lite skänkelvikning. annars problemet när man är ute är att när hon har tröttnat, har hon verkligen tröttnat. hon tycker det är kul att gå ut och gå i naturen. men när hon vill hem börjar hon att vägra och står helt still eller så backar hon. hon skulle nog kunna backa hela vägen hem om det är så. då får man använda hur mycket skänklar och spö som man vill. hon lyssnar inte på min röst heller. så man får driva och gunga fram som om man skrittar. man kan stå så hur länge som helst. till slut om man har tur så börjar hon sakta att gå fram och då får man driva livet ur sig. det är nästan så man vill att hon ska börja trava så hon inte stannar igen.

annat när man sitter upp är att hon är som en propeller om man inte håller i henne, fast hon har blivit bättre tack och lov. hehe det var så starkt tryck när hon snurra så man var ju rädd att trilla på näsan på andra sidan.

så nu under sommaren har den andra travaren i stallet som min kompis rider vart på sommarbete. så vi lätt sanora som hon heter vila också.

vill gärna ha många tips om hur man kan få henne och sluta. min kompis är rädd för att rida henne och jag har ju ridit oscar förut innan hon kom. och vill gärna rida honom också när vi är där. det funkar inte riktigt nu.

så tacksam för många svar :)
går bra att mejla mig på jojohanna_fall89@hotmail.com
tacksam!!:):):)

har ni funderat på att ta hjälp av en instruktör?
hästen låter ju inte särskilt utbildad och då är det inte så konstigt att ni får en sån här reaktion...
tänk om någon kom och krävde att ni skulle prata arabiska flytande:D
nej träning måste vi ju alla ha när det är nya grejer:bump:
lycka till

jag har lärt henne lite grejer som skänkelvikning, galopp osv. hon var hur bra som helst för bara något år sen. jag hittade äntligen min bok som heter konsten att tala med hästar, ni kanske känner igen den. iallafall, jag visste om att fanns om hur man skulle lära upp travhästar till ridhästar. väldigt bra träningsschema hon har. så ska fälja den till att börja med.
så idag gjorde jag bara massa halter när jag var ute och red med henne.

det tråkiga är att jag har inte råd med någon instruktör, om man inte känner någon som är det vilket jag inte gör. för dom är väl inte direkt gratis? och han som äger dom tror jag inte betalar för det heller. han vill bara att någon rider dom. så om vi tränar dom eller en lätt promenad spelar han inte så stor roll. bara dom slipper stå i hagen. så tror inte på att han tar in en instruktör.

okej. det är skönt att man inte är ensam om såna här saker hehe :)
hur la du upp din träning på ett ungefär. jag ska börja följa ett schema från en konsten att tala med hästar som jag tror ska funka. men vill ha lite andra idéer med =) tack för svar!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 079
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka