häst som stegrar

Sv: häst som stegrar

Se till att ni har ett ordentligt kontrakt skrivet och att du får köpa honom för en redan bestämd summa pengar om det blir aktuellt, med tanke på allt jobb du kommer att lägga ner. Trist om du får ordning på honom och hon sedan kräver dig på en massa pengar för att värdet på hästen stigit tack vare dig. :cool:

ja kontrakt ska skrivas de har vi redan gjort upp ska till henne imorrn när ja samtidigt åker å hälsar på mina föräldrar,

hej all glada, det funkar å lyfta fötter på han nu, ja kan även stå å grejje me fil eller en hammare, så antingne utbildar ja mig som barfota verkare eftersom han är barfota, eller så får vi ge han lugnande, men så fort nån annan försöker går de inte, han kommer även när ja ropar på han nu från hagen, har även kommit på varför han inte vill in i hagen igen, de ä för att den hästen som är kvar i hagen vänder rumpan till å då vågar han inte gå ut i hagen, så ja brukar lägga en stor tuss hö i andra änden, då vågar han gå in,

Jag blir både arg, ledsen och besviken när jag läser dessa inlägg. :cry:

Det är jag som äger Tyrone (Irish Coben) som Hanna har på foder.
Och det var hon som fråga om hon fick köra in honom, jag hade det absolut inte som krav.
Så hon fick min tillåtelse att göra det om hon ville.
Men jag lämnade ut honom på foder för jag (som Hanna nämnt) att jag precis fått barn. (3½månad sen).
Och ville inte att Tyrone bara skulle stå i hagen.
Och jag bertätta ALLT för henne om hur han var osv.
Sen om han inte väljer att komma till henne i hagen när hon ropar, är det mitt fel?

Han kommer ALLTID först i hagen och är enormt social och vill mysa och pussas med mej och pappa.
ALLTID. Slår aldrig fel där.
Så jag känner inte alls igen hästen som Hanna beskrivit här.
Förutom att han är besvärlig att verka (vilket hon visste om, samt att han är spruträdd).
Men vi har aldrig haft några som hellst problem med att verka hans hovar de 2 åren jag haft honom (köpte honom när han var 1 år).
Så där känner jag inte heller alls igen Tyrone när hon sa att han sparkar emot dom och de hålit på i 40 min.
Aldrig han gjort så, då hade jag sagt det till henne.
Skulle aldrig i mitt liv lämna ut en häst på foder om jag inte bestättat precis ALLT.
Man vet ju själv hur man hade reagerat att få hem något annat än vad ägaren beskrivit eller hur?

Men varför är han sådär som hon beskriver honom att vara?
När han inte varit så mot oss innan :confused:
Han är våran bäbis och kommer alltid att vara det.
Han går lös efter mej som en hund när vi tränar lydnad osv.
Han är en jätte go och trevlig kille.
Men ser att ni fått en annan uppfattning om honom.
Tyvärr :cry:

Ville bara skriva detta.
Men ni får tycka vad ni vill.
Jag har iaf varit HELT och hållet ärlig mot Hanna.
Sen om han konstrar sig med henne som han aldrig gjort mot oss.
Då är det inte mitt fel.

Om du nu har en så helt annan uppfattning om denna häst ska du nog ta hem den fortast möjligt. Det är ju inte bra för vare sig häst, fodervärd eller dig att den är kvar hos fodervärden, om det nu fungerar så mycket sämre där än det gör "hemma".

Vad menar du med "hemma"?
Hans hem är här hos oss. Och inte "hemma".
Vi har kontrakt till september ut.
Och Hanna säger att han bättrat sig, så jag får tro på det.
(ska och hälsa på i sommar).

Nej jag känner INTE igen den hästen hon beskrivit här.

Men säger hon att han bättrat sig så får jag ge det en chans.

Just nu är väl hans "hem" hos fodervärden? Det var helt enkelt bara mitt sätt att skilja på hemma hos fodervärden och hemma hos ägaren. Ingen speciell mening annars alls egentligen. Men det är ju skönt att höra att det går bättre i allafall. Det kan ju vara knepigt med unghästar.

Jo nog är det skönt alltid.
Inte roligt när dom är helt å hållet olik sig.

Jo, visst är dom speciella unghästar.
Och han är inte ALLS bortskämd heller för den delen som Hanna skriver.
Hon sa att hon måste gå in i stallet med honom för att han ska gå ut sen igen. (bortskämd?)
Det behöver han inte göra här hemma heller.
Så allt hon skrivit och beskrivit honom är helt olik honom.
Och hon förklara för mej på msn att hon inte fick de svar hon ville.
Så ja vet inte.
Verka så rörigt alltihopa.

Jag tycker att det låter som om hästen i fråga har försökt ta över och testat sin fodervärd....Kanske är fodervärden osäker i hanteringen av hästen och detta känner unghästar väldigt väl....verkar nästan som om dom har radar inbyggt för detta!....

Det jag hoppas på är att det finns en öppen dialog mellan fodervärd och hästägare, man får oftast den mesta hjälpen ifrån hästägaren.

Där finns det nästan alltid något att falla tillbaka på, tips och råd m.m.

Vad jag har hört så är kontraktet uppsagt och jag hoppas att allt löser sej så att det är hästens bästa som tillgodosers!

//Domino_s

Tycker att det låter som om det är en häst som inte har acklimatiserat sig ordentligt ännu.
Då kan hästar ändra personlighet totalt. Speciellt unghästar som inte har flyttat runt så mycket. Det finns även äldre hästar som det tar tid för innan de blir sig själva igen.
Tänk er själva att flytta lära känna nya människor i en ny miljö.

Det kan ta upp till tre månader innan en häst är sig själv igen.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 757
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30