häst som stegrar

cowgirl81

Trådstartare
har en irish cob på foder hovslagaren va ute idag å skulle verka,
för de är verkligen akut har haft hästen i ca 3 veckor men han kunde inte förren nu, men de gick inte alls, hästen bara reste sig hela tiden så han gav upp,
han hadde fått nog av bråkiga hästar. han har hållt me hästar i över 40 år, och ville ej ta risker längre,
så de känns lite tafatt nu,, hur skulle ni göre skulle ni fortsätta eller låta han va, han är väldigt bortskämd, :confused:

Sv: häst som stegrar

När reser han sig upp?

När hovis verkar? Ska slå på skon?

Träna själv.
Låtsas verka, banka lite med något under hoven.
Träna så han står blickstilla när du gör det.

om det är en imoprt så kan h*n ha ganska så hemska erfarenheter. en av våra tinkers har de bränt med terpentin på benen för att få bort skabben.
kan också vara det att hon är ansatt av hovskoabb, de kan uppleva det som otäckt när man tar i dem då.
sen har ju också tinkrar eller irish cob, som man vissa säger, ganska egensinniga personligheter.

jag skulle kolla upp orsaken till problemet först innan jag vidtog åtgärder.

de går inte ens lyfta fötterna, så fort du närmar dig benet så börjar han å konstra, han är 3 år ,

han ä född i sverige tjejen har haft han sen han va 2 år , han har alltid vart strulig vid när man ska lyfta hovar,

Ja är hovarna akut så att han absolut måste verkas så får du väl leta upp en hovis som är beredd att ta sig an ett problemhäst? Så kan man väl också ge lugnande till en häst som är bråkig?

Sen långsiktigt - träna, träna, träna. Inte acceptabelt att den inte låter dig lyfta på fötterna, det måste du träna bort.

jo men de finns ej så många hovisar här som ja känner till, och dom som finns vill ej ha mer hästar å verka/sko, han ä spruträdd oxå efter en pensilin chock. han är rädd för allt typ. skitjobbigt,

Du har inget val, han måste ju få hovarna omskötta så du måste ta tag i problemet och fortsätta tills det går att hantera honom säkert. Varför var han inte verkad när du fick hem honom när han är så knepig och vad gör du om du inte får någon som fixar hovarna på honom, lämnar tillbaka honom? :confused:

jag har en häst med dåliga erfarenheter av hovslagare... honom ger vi lugnande för varken hovis eller jag orkar ta fighten!

jag vill inte ha några påhopp om att vi inte "tar tag i problemet" eller så, den här hästen är en tänkare, han har kommit på att "spela" rädd. Det är jag till 99% säker på och ingen kan säga något annat utan att ha sett honom "in action".

jo ja har prata me ägarn å har fått lov å använda lugnande, sen när dom ä verkade ska ja börja träna komme rå lägga all ledig tid på detta å hantering av han, inkörningen får vänta tills han är bättre,

Jag har också en häst som stegrar och i princip hänger i taket när hovslagaren ska sätta skor bak. Förut var det även problem när jag skulle kratsa bakhovarna, men efter 6 månaders träning och bankande med hovkratsen på bakskorna så är hon helt lugn och står helst stilla när jag lyfter :D Dock ger vi henne fortfarande lugnande när hovslagaren kommer för jag tycker det är bättre att ta de lugnt så att det inte händer något. Händer det något nr hovslagaren är där så hamnar man ju antagligen på ruta 1 igen :crazy: Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägget mer än att du inte är ensam och att det går att träna bort... :cool:

tack de ä ju första gången ja har en sån häst hemma, hadde en islandshäst som inte va hanterad så mycket men de gick iallafall lyfta hovar å verka honom, men denna suck han ä ju rädd för allt vägrar röra sig framåt ibland, ibland undrar man va man har fått hem,

ta honom till klinik o sko där, de kan även utesluta att han inte har ont.
Min har varit jättebråkig vid skoning speciellt bak o han har troligvis ett fel i ryggen, inga dumheter alltså.

Min tanke när jag läser inläggen är att VARFÖR tog du den här hästen på foder? Och varför skulle den ut på foder? Det låter lite som om du har fått tag i en häst som behöver uppfostras, och som du sedan lämnar tillbaks i ett mycket bättre skick hanteringsmässigt om du lyckas med den. Jag kan förstå om det hade varit en häst som du köpt, och som sedan visat sig vara en problemhäst. Då hade ju allt du investerar i hästen (tid, pengar, kunskap) varit för din egen skull (och hästens naturligtvis), men nu låter det ju som om du gör allt jobb åt någon annan som sedan får tillbaks en bättre häst? Rätta mig gärna om jag har fel, eftersom man aldrig vet hela historien bakom inläggen!

jo tjejen som äger hästen har nyss fått barn, å hadde ej tid me hästen, hon sa han skulle va snäll lätt å hämta i hagen med mer, de enda ja visste va att han kunde krångla vid verkning å när sprutor ges, men inte hur mycket, men de vet ja ju nu, de va meningen ja skulle köra in honom åt henne, men eftersom han ä svår å hantera får inkörning vänta, får bli lite träning ala nh eller nått.

Är det en foderhäst eller en häst du har på inkörning och därmed får ersättning för?

Om du inte får betalt för inkörning/hanterning av en så krånglig häst hade jag lämnat tillbaka!

Om du får ersättning, ja då är det ju helt andra saker!

ne de är en foderhäst, så ingen ersättning ja får även stå för alla kostnader som vet å hovslagare som en fodervärd gör,

Okej!

Personligen hade jag lämmnat tillbaka hästen!
Men om du nu tycker att det är kul/givande att fostra samt kämpa och betala för/till någons annans fördel, så är det ju upp till dej!

Vad är målet med denna häst? Vem ska skörda framgångarna när /om de kommer?

Vill inte låta så här negativ igentligen *sorry*

hej de är fullt förståligt, om du reagerar så, tjejen som äger tyronen undra idag om ja vill ha han på foder i 1-2 år nu, en timme senare skriver hon sms å undrar om ja kanske vill köpa honom om 2 år, för både hon å ja vet att ja inte har råd å köpa häst nu, så ja får typ några år å samla ihop pengar, så framgångarna får ja ju själv sen, frågan är om de är värt det, visst han är jättefin å go annars. gnäggar när man kommer, är nyfiken å de syns att han verkligen vill men är samtidigt livrädd.

okej1
Då förstår jag din situation lite bättre!
Du satsar altså på att köpa denna häst!?

Då önskar jag dej lycka till..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 757
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår