Häst som står underligt!

N

NiraK

Vi har en häst som har för vana att stå väldigt underligt. Direkt han kommer in i boxen ställer han sig med frambenen låååångt framför sig och bakbenen lååååångt bakom sig. Som en gunghäst alltså..
Allra helst ställer han sig så att han kan luta sig mot en vägg eller liknande.
Sen sover han sött.. Såhär står han i stort sett jämt! Ibland hittar han nån lämplig plats och ställer sig så även utomhus. Dock är det vanligast i boxen.

Är detta nånting att oroa sig över? Hästen har alltid stått såhär så länge vi ägt honom (snart 7 år) och han verkar i övrigt välmående.

Nirak

Sv: Häst som står underligt!

det kallas sågbocksställning och är ett vanligt stelkrampssymptom.. men din häst är frisk så då är det nog bara en lustig ställning som han gillar.. :D

förresten brukar han nånsin stå normalt och vila?

BeastieBabe skrev:
det kallas sågbocksställning och är ett vanligt stelkrampssymptom.. men din häst är frisk så då är det nog bara en lustig ställning som han gillar.. :D

Okej.. men det är väl otroligt att han haft stelkramp i sju år? ;)

BeastieBabe skrev:
förresten brukar han nånsin stå normalt och vila?

Nej, inte vad jag har sett..

Nirak

Kronisk isådanafall? Eftersom hästen står såhär jämt! :confused: :p

Nirak

NiraK skrev:
Vi har en häst som har för vana att stå väldigt underligt. Direkt han kommer in i boxen ställer han sig med frambenen låååångt framför sig och bakbenen lååååångt bakom sig. Som en gunghäst alltså..
Sen sover han sött.. Såhär står han i stort sett jämt! Ibland hittar han nån lämplig plats och ställer sig så även utomhus. Dock är det vanligast i boxen.

Är detta nånting att oroa sig över? Hästen har alltid stått såhär så länge vi ägt honom (snart 7 år) och han verkar i övrigt välmående.

Nirak

Du har inte funderat på att kolla med en duktig massör eller equiterapeut om han står såhär för att avlasta någon del av kroppen?

Han är kollad tidigare.. men man kanske skulle kolla igen. Kan ju aldrig skada!

Nirak

Har ni alltid haft samma hovslagare?

Hovarna kan kanske vara obalnaserade så att hästen står på det viset för att kompensera.
Behöver inte nödvändigtvis vara så men kan vara värt att kolla hur de ser ut.

NiraK skrev:
Sen sover han sött.. Såhär står han i stort sett jämt! Ibland hittar han nån lämplig plats och ställer sig så även utomhus. Dock är det vanligast i boxen

Nirak

Har en häst i stallet som också ställer sig som en sågbock ofta. Men han har mer och mer slutat med det när han blivit mer musklad, framför allt i ryggen, och börjat arbeta mer med att sätta inunder sig ordentligt. Har fått lite olika svar från olika tränare och massörer om varför han gör så, men ingen tror att det är något fel på honom eller att han har ont.

/thyrni

Han gör ungefär på samma sätt när han ställs upp i gången.. Brukar använda linorna för att "vila i dom" ibland..

Jag rider inte hästen så ofta, men jag tycker att han är trevlig att rida. Nu senast jag red honom (en helg) så testade han mig rätt rejält i vanlig ordning första passet, men sedan var han jättesnäll och samarbetsvillig, som han brukar vara...

Såhär ser han ut i arbete:

9bd07ee1.jpg

Nirak

Vi har inte haft samma hovslagare under dessa sju år, dock samma senaste åren.

Tack för tipset! Ska kolla med hovis!

Nirak

Fin häst, han ser ju i allra högsta grad välmående ut! Tror inte du behöver oroa dig för honom. Är han lika fin att rida som han ser ut?

Nej, han är inte speciellt lurvig ;)

Nirak

Han är väldigt rolig att rida!
Kräver man "bara" att han ska gå i en okej form och samla sig lite lagom är han busenkel att rida.
Kräver man mer än så så och pressar honom lite till kan han vara lite bekväm och "tjafsa" lite innan han accepterar läget.

Men i det stora hela är det en trevlig allroundhäst (både dressyr-hopp och körning).
Sen är han riktigt mysig att ha att göra med, så det är ju extra kul :)

Jag har dock aldrig sett nån häst som står som han gör i stallet.. :p

Nirak

Min står ibland med bakbenen väldigt långt bakom sig och jag tror att han avlastar någon kroppsdel (kanske rygg eller bakknä, har dock inte ont i ryggen och bakknäna är kollade).
Han är 21 år så hans kropp är förmodligen inte alltid på topp. Men riktigt som din står han ju förstås inte ;-)

En kompis häst står alltid som du beskriver att din häst gör.. Med bakbenen långt bak och frambenen långt fram (gunghäst;)). När hon har frågat om detta har hon fått till svar att; han står så för att han tycker om att stå så, o att det inte är ngt att oroa sig för! Så om din häst också alltid står så, så är det nog bara för att han tycker det är skönt att stå så! :D :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
J
Hästhantering Hej, jag har en foderponny, en c-ponny, korsning. Han är en valack född -02. Jag har en hel del problem med honom, Jamba. Vi har problem...
2
Svar
38
· Visningar
4 849
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar