Häst som står på tå fram

Sv: Häst som står på tå fram

Är det ett föl eller en vuxen häst?? vet att jag har sett den benstälningen i min bok att bli med föl men kommer inte ihåg vad den kallas.. har för mig att det ingte var så bra iaf..

Om det hade vart ett föl så hade jag gissat på att den var född kraftigt bockbent och att man skulle ta den till vetrinär för att korrigera men om det ä en äldre häst som har blivit så nu så har jag ingen aning för jag tror inte att dom kan bli så kraftigt bockbenta på senare år... men jag skulle nog tycka att det skullle vara på plats med vetrinär ändå för det är ju inte en normal benställning... Det verkar på så som du skriver att det inte är din häst??

Nej jag har anmält den. Men undrade vad det kunde vara. Hästen har varit i dåligt skick innan hullmässigt men har nu täcke så syns inte så bra. Stod de två gånger vi åkte förbi, med 2 timmars mellanrum. Kan inte må så värst bra :(

Eller rättare sagt den stod så på ena benet när vi åkte förbi första gången och då trodde jag den kanske skadat sig och inte kunde vila på ena benet och minnesnoterade att kolla på väg hem. Då hade den på något vis ställt sig likadant med båda frambenen lite framför sig och helt på tå, som om den stuckit ner tårna i marken typ.

Stackare till häst... Svårt att klura ut vad det kan vara... hoppas iaf att den får vet vård snart för det känns iaf som att den skulle behöva det utifrån vad du har berättat. man kan ju ringa till länsstyrelsen senare och kolla upp hur det har gått..

Bockbent enligt ditt första inlägg? Är väl inte så lyckat direkt men å andra sidan vet jag en som hoppat 1.30 och gått ft med det, så ja, den har sett ut så hela livet. (Numera gör den inte mycket, är väl pensionär) Man hoppar till när man ser den i alla fall, så mycket är det.

Men i senare inlägg låter det mer som tex fång, tycker jag om den står med benen framför sej och tårna i marken!

Den "hängde" förmodligen i framknäna?! Var bockbent och kotade över?! En exteriör avvikelse. Den kan vara född så eller så kan det bero på att den är utmattad och sliten i musklerna. Jag har haft hästar som både hängt i knäna, varit bockbenta och kotat över men då håller jag ju också på med trav och där kan ibland benställningen se ut lite hur som:crazy::)

ja därav frågan om benen är böjda framåt eller bakåt. en fånghäst står ju bakåt, är den bockbent eller hänger så är dom framåtböjda.

låter hur som helst inget vidare....

Som hon förklarar det så fattar jag det som att det är frammåt annars hade jag nog också gissat på fång...

Nej jag har anmält den. Men undrade vad det kunde vara. Hästen har varit i dåligt skick innan hullmässigt men har nu täcke så syns inte så bra. Stod de två gånger vi åkte förbi, med 2 timmars mellanrum. Kan inte må så värst bra :(

Eller rättare sagt den stod så på ena benet när vi åkte förbi första gången och då trodde jag den kanske skadat sig och inte kunde vila på ena benet och minnesnoterade att kolla på väg hem. Då hade den på något vis ställt sig likadant med båda frambenen lite framför sig och helt på tå, som om den stuckit ner tårna i marken typ.

Du har anmält hästen med misstanke om vanvård? Efter att ha sett den från ett bilfönster? Att den hänger i knäna kan ju ha många orsaker och nedstuckna tår i ...sanden?.. skulle vara lika med djurplågeri? Varför inte knacka på och fråga? Eller ringa, de flesta har ju telefon och går att hitta via tex eniro.

Stackare till häst... Svårt att klura ut vad det kan vara... hoppas iaf att den får vet vård snart för det känns iaf som att den skulle behöva det utifrån vad du har berättat. man kan ju ringa till länsstyrelsen senare och kolla upp hur det har gått..

Eftersom det är på väg till vår anläggning så kommer jga se om det händer något med den. Annars hade jag tänkt ringa om typ en vecka eller så. De sa att de skulle åka ut och kolla den så fort de fick möjlighet men jag har inget hum om vad det innebär.

Bockbent enligt ditt första inlägg? Är väl inte så lyckat direkt men å andra sidan vet jag en som hoppat 1.30 och gått ft med det, så ja, den har sett ut så hela livet. (Numera gör den inte mycket, är väl pensionär) Man hoppar till när man ser den i alla fall, så mycket är det.

Men i senare inlägg låter det mer som tex fång, tycker jag om den står med benen framför sej och tårna i marken!

Den stod ungefär som en fånghäst men med mer vikt fram, "satt" liksom inte på bakbenen. Men hade alltså framtårna hel nerkörda i marken, skulle gissa på att på närmre håll så var hovväggen på framsidan antingen vinkelrät mot marken, alltså inte ballarna/trakterna i marken öht.

Den "hängde" förmodligen i framknäna?! Var bockbent och kotade över?! En exteriör avvikelse. Den kan vara född så eller så kan det bero på att den är utmattad och sliten i musklerna. Jag har haft hästar som både hängt i knäna, varit bockbenta och kotat över men då håller jag ju också på med trav och där kan ibland benställningen se ut lite hur som:crazy::)

Jag skulle tyvärr inte tro att det är en exteriör avvikelse i detta fallet :(

Hur menar du med "hängde" i knäna? Jag har bara "rasdjur" som ska ha höga poäng på benen :D

Du har anmält hästen med misstanke om vanvård? Efter att ha sett den från ett bilfönster? Att den hänger i knäna kan ju ha många orsaker och nedstuckna tår i ...sanden?.. skulle vara lika med djurplågeri? Varför inte knacka på och fråga? Eller ringa, de flesta har ju telefon och går att hitta via tex eniro.

Du skulle nog förstått mig om du själv såg hästen ;) Jag har heller inte lust att lämna ut mer fakta i fallet än just vad som krävs för min frågeställning.

Jag litar inte ett dugg på att folk som låter sina djur lida lyssnar på en utomstående utan anmäler mycket hellre en gång för mycket än en gång för lite. Dessutom kan jag sätta en tusing på att jag hade varit för mjäkig oavsett om jag konfronterade ägaren.

Edit: Ja, vanvård eller vad man nu anmäler för? Jag sa när jag ringde att jag sett en häst de nog borde kolla upp för den såg inte ut att må bra alls. Det hade varit en annan sak om den inte vilade på ena benet, då hade jag snarare ringt ägarna eftersom den hade kanske skadat sig akut i hagen den dagen. Men som sagt, omständigheterna tydde enligt mig inte på det och då valde jag att anmäla.

Fö står min mors gamla sto rätt konstigt ofta nu på äldre dagar. Hon ställer sig med bakbenen en bit bakom sig och ser rätt skum ut. Vilket självklart oroar/har oroat oss en del. Men då hästen är frisk på div vetundersökningar och fungerar bra i ridningen osv ser vi inte det som ett problem även om vi såklart noterar det. Om andra hade sett det som ett problem när de ser henne är det ju bara att förklara läget :) Även för en djurskyddsnisse eller vad det nu är som kommer ut vid anmälningar.

Senast ändrad:

Uppdatering. Körde förbi igår igen och hästen stod likadant. Ringde djurskyddet idag för att höra om de varit ute hos hästen men de hade planerat in besök i morgon, 1 vecka efter anmälan alltså. Jag fick diarienumret och var väldigt välkommen att ringa tillbaka och höra hur det gått med min anmälan. Skönt!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: annikarun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V