häst som stannar vid ridning

Mirre

Trådstartare
Min ena häst, Moses, har en viss förmåga att stanna när man rider.
Oavsett om det är ute eller på bana. Sen står han där och glor ett tag typ :D sen går han igen.
Han är också rätt okänslig för skänkeln (tryck öhvt, bryr sig helt enkelt inte) hur ska jag få honom mer känslig och motiverad?

Sv: häst som stannar vid ridning

Zindy16 skrev:
Min ena häst, Moses, har en viss förmåga att stanna när man rider.
Oavsett om det är ute eller på bana. Sen står han där och glor ett tag typ :D sen går han igen.
Han är också rätt okänslig för skänkeln (tryck öhvt, bryr sig helt enkelt inte) hur ska jag få honom mer känslig och motiverad?

En unghäst jag hade gjorde detta...väldigt irriterande...
Men jag brukade backa han, skänkla han sedan igen för att gå framåt, sedan om han var lika dan så bakade jag han igen..och tillslut tyckte inte han det var roligt att backa så då gick han framåt..då berömde jag han.
Kan vara värt ett försök :)
mvh Anna

Prova med att "hitta nya vägar" När han stannar eller om du känner att han börjar "segna" lägg en volt eller lite serpentiner eller nått liknande så det händer nått hela tiden. Det brukar jag göra när jag rider hästar som stannar... Det brukar funka.
Mvh Elin

Är det en ung häst? det är ganska vanligt att de gör så, jag tror att det är så att inte hjärnan hänger med riktigt i de lägena... dvs attt de kanske inte är riktigt redo för uppgiften... jag anser oxå att det är fel att pressa dem för mkt då...det brukar fixa sig när de fått lite betänketid....

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka