Häst som stannar på vägen till stallet

nella84

Trådstartare
Har en äldre d-ponny, ha haft henne sen i början av augusti. Allt ha gått bra utom en sak hon stannar alltid på samma ställe när vi ska gå till stallet(från hagen), det slå aldrig fel. Ha testat olika saker och visst då gå hon framåt men dagen efter händer samma sak igen. Hennes ägare ha sagt att hon kan bli tramsig när hon ska lämna sina kompisar i hagen men är det någon som ha tips på hur jag ska få henne att sluta? Det kanske jag som är för snäll och att hon driver med mig och försöker göra så att hon slipper eller jag som ge otydliga signaler :confused:

Sv: Häst som stannar på vägen till stallet

Så gör min häst med, brukar stanna en gång i hagen sen på samma ställe utanför hagen på väg till stallet.
Det har blivit mycket bättre för innan var det tvärstopp och man fick hålla på och flytta han i sidled osv men med tiden vi lärt känna varandra så går det bra nu.
Nu stannar han bara om man råkar gå för långt framför han, då får man backa tillbaka till hans huvud och då går han direkt igen tills vi kommer utanför hagen precis vid stallet, då måste han stanna en gång till och då räcker det man säger "kom" så går han igen.
Ibland stannar han inte alls, utan bara en gång i hagen när vi kommit en viss bit ifrån kompisarna.

Ta tid och lär känna varandra och träna lite ledskapsövningar.
Jag tränar följa john för det är kul och det har hjälpt en del och sen tycker hästen det är skitkul, och är snabb på noterna direkt ibland lägger han till lite bus också..

Hur tränar du följa John? (Nyfiken för det låter skoj) Är hästen lös? Lockar du med nåt? Eller vad? :D Vill ha tips på hur man kan leka med hästen!

Du kan träna hästen på vägen till och från hagen. Den ska stanna när du ber om det och stå där tills du ber om nåt annat, den ska skritta när du ber om det och den ska trava när du ber om det. Använd rösten, smacka och prooa den. Dra inte så mycket i grimskaftet, mer än när den inte gör som du säger. Det har hjälpt mig!
Gör t.ex såhär Gå 10m, be den stanna stå still i 10s, smacka på gå i 10m, stanna i 10s, skritta 10m, be den trava 10m, gör halt från trav, och upprepa detta hela vägen till stallet.

Kan det vara så att hon förknippar stallet med arbete? Att du bara hämtar upp henne från hagen i samband med att du skall rida?
Kanske om du börjar variera med att bara bjuda på en hink med godis eller lite mys ibland? Mina stackare vet alldrig vad de blir drabbade av när jag hämtar dem i hagen. Ibland går vi rakt motsatt håll och käkar gräs i vägrenarna eller hemska tanke hälsar på havet och har vattenträning :eek: .

jag brukar ibland bara pyssla med henne i hagen och ibland tar jag ut henne och gör i ordning henne men jag rider inte alltid när jag tagit ut henne. Har försökt att umgås med henne i bara hagen,inga krav på henne. Fast igår vad det en sån stor skillnad på henne, jag tog med henne på en promenad i skogen och hon sken upp som en sol, är ny i området och var ute och letade lite roliga ställen att sen kunna rida på så vi flummade in i skogen och det var supermysigt! Ska snart få hem hennes sele och tömmar så att jag kan variera hennes motion lite för det kan vara så att hon blivit lite uttråkad då jag ridit samma runda rätt ofta, dåligt lokalsinne så det ha väl känts tryggt : ) men efter igår när jag bytte runda blev hon som en annan häst och då kanske det leder till att hon bli mindre besvärlig på väg till stallet...eller inte, vem vet!

min valack testar hela tiden.
han stannar helt plötsligt och bara står, vägrar gå framåt och backar istället.
då fortsätter jag att backa flera meter sen tycker han inte det är nåt kul och följer efter mig när jag går framåt istället.

Brukar ha ett långt grimskaft och går runt lite, hästen följer efter mig, sen stannar jag plötsligt, går igen. Hästen gör likadant som mig hela tiden (han har alltid gjort det automatiskt med dessa övningarna)
Vänder mig, hästen ska då gå "fot" och vända likadant.
Sen brukar jag gå baklänges men säger då även "backa" så backar han med (brukar bara hjälpa till med rösten första gången).

Ibland springer jag som en galning och tvärstannar, tvärvänder åt andra hållet.. Men det är bara populärt på vintern tycker min häst annars lixom bara lunkar han efter och stannar sen och tittar dumt på en..

Det är bara att använda fantasin! Och beröm mkt.

Första gången jag gjorde det och hästen fattade vinken typ så tyckte han det var så kul att han gick passage. :D

När han riktigt är på hugget och vi busar riktigt lägger han in allt möjligt.

Sen när hästen fattar vinken och kommunikationen funkar väldigt bra så kan man "dansa" lite med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar