Häst som stannar när man kör

A

ardennern

Vår ardenner stannar när man kör med honom. Nästan alltid när vi är påväg bort från stallet. Vi har bara haft honom ett par månader och han är 5 år. Vad ska vi göra för att han ska sluta med det. Hittills har vi varit 2 och en av oss hoppar då av och går framför. Då går han snällt igen. Ska vi fortsätta med det och hoppas att han slutar efter hand eller vad ska vi göra?? Han aktiveras varje dag framförallt med ridning och är en pigg och glad häst annars. Kanske lite envis bara..

Sv: Häst som stannar när man kör

Låter som han har hemlängtan och behöver veta vem som bestämmer.
Kan vara lämpligt att tömköra och lära honom att svara bättre på framåtdrivande hjälper. Vilket borde ha fungerat innan man satte honom i vagn första gången.
Så fram med körpiskan och tala om med en ordentlig klatch att det är bara och gå framåt när matte/husse smackar på.
Det kan ju bli en jobbig körtur om någon måste springa framför för att han skall gå;)
/M

Min shetlandsponny gör så ibland. Jag brukar då använda spöt lite på rumpan eller framåt bogen på höger sida eftersom det är det hållet hon tar om hon kastar sig runt.
Visa vem som bestämmer, oftast brukar det räcka med att säga till en gång.

Jag har haft samma problem, men ännu större blir det ju när det inte går att ge honom en klatsch med spöet. Då blir han ännu grinigare och backar eller sparkar och går absolut ingenstans. Vad göra då?

Till saken hör att vi har inte kört honom på några år för vi har inte haft tillgång till rockard. Och han var väldigt grinig även vid ridning och det har vi jobbat bort nu så förhoppningen är att han inte ska trilskas vid körning heller.

Tänk på att pisken kan användas på många delar av kroppen. Tjuriga hästar brikar det fungera med att använda den på manken el precis framför däckeln.
Under magen fungerar oxså på vissa. Om hästen backar så har man klatchat för löst:)
/M

Låter så brutalt...men sant:smirk:

Tro mig, jag har provat alla varianter...
Det enda som fungerar är tålamod.

Jag håller i stort med dig. Jag är emot att använda "våld" inkl piska fram en häst. Därmed inte sagt att man inte ibland måste utöva en viss "press" även med hjälp av pisken.
Fråga först varför hästen inte går fram. Jag förutsätter att den förstår signalerna.

Jobba med tömkörning på backen som Mia föreslår är ett bra sätt att träna framåtviljan. Kom ihåg eftergiften!

En annan sak är att fundera över om man gör körningen intressant och lockande för hästen. Min erfarenhet är att dom flesta hästar säger "nej, jag ids inte" när man frågar om dom vill ut och dra vagn. Har man väl satt för brukar det däremot gå raskt iväg.
Håller du kanske omedvetet tillbaka hästen? Släpper du fram den i friare tempo så den har lättare att dra? Överraska med en gallopp kanske?

En tredje är att kolla så inget sitter fel på hästen, skaver, trycker, hindrar rörelserna etc.

En fjärde att inte göra det alltför trevligt att komma tillbaka snabbt. Låt hästen stå en stund och fundera över körturen innan frånspänning och avselning samt den goda moroten.

LIA

Försökte ju skriva så ni inte skulle tycka att det var brutalt!:crazy:
Man har stora svårigheter med ledarskapet över hästen om man måste vänta ut den!

Ledarskap ja. In med lite NH i tråden! ;)

Jo jag anser (kräver) också att hästen ska acceptera mina signaler, men jag vill att den ska vilja göra det. Inte för att den tvingas till det.

Om hästen är med på noterna från början blir fortsättningen så mycket enklare.

LIA

miamiamia skrev:
Försökte ju skriva så ni inte skulle tycka att det var brutalt!:crazy:
Man har stora svårigheter med ledarskapet över hästen om man måste vänta ut den!

Brutalt hit och dit. En rejäl klatsh på aslet så han går frammåt bara. Har han bra framåtanda på hemvägen så sitter nog grejerna där dom ska!! Det är ju en ardenner = snarta som tusan.
Ne, dra till som satan EN gång så sluar han snart.

Det går inte att slå honom på rumpan för då sparkar han bakut (såklart). I och fför sig sparkar inte en ardenner speciellt högt..:rofl:
Han var likadan när vi red i början och stannade då också men eftersom min starka sida är ridning så fick jag bort det ganska snabbt genom att visa vem som bestämde. Nu går han som en klocka vid ritt och jag behöver bara smacka lite och knappt använda skänklarna för att han ska gå framåt. Bra med tanke på att förra ägaren hade sporrar på honom.
Åter till körningen...jag håller med om att han behöver kanske tömköras mera och jag jobbar på det nu. Han stannar då också så det är inte att det är för tungt pga att selen sitter fel osv. Ett poäng är ju också att hem går han som en dans.
Jag vill ju att han ska tycka att det är roligt att dra och därför var jag osäker om jag kunde använda pisken. Han försöker också vända vid tömkörning (inte då han är förspänd) och det är svårt att ha kontakt med munnen då det inte är styrfart. Tar jag det allra minsta så tvärnitar han juh...men jag gissar att det problemet försvinner när han får lite fart framåt så jag kan ha bra kontakt med tömmarna.
Ge mig gärna mera tips/kritik på träning osv...:smirk:

Tack, precis så hade jag velat säga. Men jag är ju tränare och får inte säga till eleverna att slå hästen tills den väljer att röra på sig!;)

ardennern skrev:
Det går inte att slå honom på rumpan för då sparkar han bakut (såklart). I och fför sig sparkar inte en ardenner speciellt högt..:rofl:
Han var likadan när vi red i början och stannade då också men eftersom min starka sida är ridning så fick jag bort det ganska snabbt genom att visa vem som bestämde. Nu går han som en klocka vid ritt och jag behöver bara smacka lite och knappt använda skänklarna för att han ska gå framåt. Bra med tanke på att förra ägaren hade sporrar på honom.
Åter till körningen...jag håller med om att han behöver kanske tömköras mera och jag jobbar på det nu. Han stannar då också så det är inte att det är för tungt pga att selen sitter fel osv. Ett poäng är ju också att hem går han som en dans.
Jag vill ju att han ska tycka att det är roligt att dra och därför var jag osäker om jag kunde använda pisken. Han försöker också vända vid tömkörning (inte då han är förspänd) och det är svårt att ha kontakt med munnen då det inte är styrfart. Tar jag det allra minsta så tvärnitar han juh...men jag gissar att det problemet försvinner när han får lite fart framåt så jag kan ha bra kontakt med tömmarna.
Ge mig gärna mera tips/kritik på träning osv...:smirk:

Tips nr.1 Sluta fjanta!
Tips nr.2 Sätt på en slagjord då.

åke skrev:
Tips nr.1 Sluta fjanta!
Tips nr.2 Sätt på en slagjord då.
Jo, jag har förstått att jag ska sluta fjanta men en slaggjord har jag alrdig hört talas om och vet inte om jag vill heller...

ardennern skrev:
Jo, jag har förstått att jag ska sluta fjanta men en slaggjord har jag alrdig hört talas om och vet inte om jag vill heller...

Om du aldrig har hört talas om det hur kan du då säga att du inte vill prova då?:eek: :confused:

ardennern skrev:

Slaggjord är inget farligt. :rofl: En billig livförsäkring som används mkt inom travet

Så jag bestämde mig för att göra upp med min 1000 kilos häst..
Jag tog på mig löparskorna och ledde honom till en grusväg utan diken där jag började tömköra. Efter att ha masat sig framåt några minuter stannade han och jag slog till honom och gormade på honom. Han såg sur ut och hotade med bakbenen men gick inte. Då slog jag till honom en gång till ordentligt och forsatte att gorma. :devil: ...då slog han bakut, kastade sig omkring, stegrade sig och försökte skena hemåt. Jag forsatte att skrika åt honom hela tiden (arg som ett bi!!! :devil: :devil: ) och han kunde inte sticka för jag tog tag i ena tömmen...han forsatte att kasta sig omkring men tillslut ställde han sig blickstilla och stirrade på mig....då började jag prata lugnt med honom...bad honom att stå stilla så gick jag fram till honom...rättade till tömmarna och ställde mig bakom igen....gav kommande för framåt och efter det gick han som en pärla hela vägen...både bortåt och hemåt. Jag provade även att trava bortåt och det var inga som helst problem. Han lydde direkt. Nu är frågan om vi måste "göra upp" nästa gång jag tömkör igen eller om det räcker nu..tänkte rida honom i morgon och tömköra igen på fredag....mina 60 kilo mot hans 1000 är ju en ojämn kamp om han bestämmer sig för det...men jag tror inte att han gör det.

mizz skrev:
Slaggjord är inget farligt. :rofl: En billig livförsäkring som används mkt inom travet
okej...för nu överlevde jag utan den..:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka