Det går inte att slå honom på rumpan för då sparkar han bakut (såklart). I och fför sig sparkar inte en ardenner speciellt högt..
Han var likadan när vi red i början och stannade då också men eftersom min starka sida är ridning så fick jag bort det ganska snabbt genom att visa vem som bestämde. Nu går han som en klocka vid ritt och jag behöver bara smacka lite och knappt använda skänklarna för att han ska gå framåt. Bra med tanke på att förra ägaren hade sporrar på honom.
Åter till körningen...jag håller med om att han behöver kanske tömköras mera och jag jobbar på det nu. Han stannar då också så det är inte att det är för tungt pga att selen sitter fel osv. Ett poäng är ju också att hem går han som en dans.
Jag vill ju att han ska tycka att det är roligt att dra och därför var jag osäker om jag kunde använda pisken. Han försöker också vända vid tömkörning (inte då han är förspänd) och det är svårt att ha kontakt med munnen då det inte är styrfart. Tar jag det allra minsta så tvärnitar han juh...men jag gissar att det problemet försvinner när han får lite fart framåt så jag kan ha bra kontakt med tömmarna.
Ge mig gärna mera tips/kritik på träning osv...:smirk: