häst som sparkar rakt ut vid stressmoment

H

horsemaniac

jag har mer än fundering än ett problem då jag inte tror att det är något "medicinsk". jag har en kille som blir 3 år i maj som vid stressmoment (konstiga ljud i skogen när han står i hagen = avverkning, stor lastbilar, lastmaskiner) tar vänster bak och sparkar absolut rakt bakåt. de avverkar i skogen ovanför hagen och han blev stressad och sen kom de där sparkarna. han gör det med vänster bak och sen såg jag även att han gjorde så med vänster fram, det var som han gick i spansk skritt. jag har haft honom i snart 2 månader och han är besiktad u.a. tre dagar innan han kom hit. han är 50% arab med temperament, tuff, men ändå snäll. nå, är detta vanligt eller? är det något som växer bort? alltså, han gör så när något gör honom rädd/stressad, detta händer i hagen, inte vid motionering, promenad eller under nh-träning. tacksam för svar.

Sv: häst som sparkar rakt ut vid stressmoment

horsemaniac skrev:
jag har mer än fundering än ett problem då jag inte tror att det är något "medicinsk". jag har en kille som blir 3 år i maj som vid stressmoment (konstiga ljud i skogen när han står i hagen = avverkning, stor lastbilar, lastmaskiner) tar vänster bak och sparkar absolut rakt bakåt. de avverkar i skogen ovanför hagen och han blev stressad och sen kom de där sparkarna. han gör det med vänster bak och sen såg jag även att han gjorde så med vänster fram, det var som han gick i spansk skritt. jag har haft honom i snart 2 månader och han är besiktad u.a. tre dagar innan han kom hit. han är 50% arab med temperament, tuff, men ändå snäll. nå, är detta vanligt eller? är det något som växer bort? alltså, han gör så när något gör honom rädd/stressad, detta händer i hagen, inte vid motionering, promenad eller under nh-träning. tacksam för svar.

Min fd. häst gjorde så också, fast han kunde göra det när man stod med honom, red och hade gjort halt osv. Han gjorde det när han tyckte det var tråkigt, inte hade tålamod, var stressad eller nervös.. Precis som din. Jag tog det inte som en stor grej att han höll på så, utan tog det som att han ville visa vad han kände. Din kanske gör likadant?

Unghästar behöver ofta lära sig hålla ordning på sina ben när man börjar hantera dem. De förstår inte alltid att vi människor inte är lika tåliga som hästar och därför inte uppskattar lite ben här och var. Precis samma med bitandet som många yngligar håller på med. Och när de blir stressade så "glömmer" de lätt av vad de lärt sig i lugnt tillstånd, då är det bara att konsekvent fortsätta tillrättavisa sådant beteende så lär de sig kvickt vad som inte är ok även om mna blir uppjagad.

Sorry, gjorde han det ENBART i hagen? Då är det ju inte mkt att göra åt. Förmodligen så har de tidigare ägarna redan lärt honom att han inte får göra så när man hanterar honom.

tack för svaren. han gör bara så i hagen, jag provocerade honom idag med en pulka och han gjorde sådär med benet, jag gick en sväng på cirkus en timme precis efteråt med mkt trafik och då var allt frid och fröjd... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hundhälsa Med risk för att låta lite överdrivet virrig eller något.. Jag behöver lite tips och råd kring hur jag ska tänka nu, men jag vill att ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: Red_Chili
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar