Häst som spänner ryggen och höjer huvudet

Sv: Häst som spänner ryggen och höjer huvudet

men du att sätta på en snodd gör inte att hästen går i rätt form :smirk: den böjer på nacken, det är en viss skillnad.....

Försök att undvika allt vad hjälptyglar heter...

Ett tips om du har en äng att träna på är att lägga ut bommar på marken, gärna ca 3-4 st på en volt :eek: (brukar inte rekommendera volter). Men skillnaden här är att hästen ska sänka huvudet lite (och "höja ryggen"/bära sig) så att den ser sig för p g a bommarna, inte för att ryttaren gör en massa saker med händerna. Börja i skritt. Öka voltens radie ju högre gångart du har.

Ett tillägg till diskussionen om hjälptyglar: varför skall man ha hjälptyglar först när man KAN allting? Ihop med en tränares vana ögon kan hjälptyglar HJÄLPA den ovana ryttaren att fokusera på nåt annat än att få hästen i form. Exempelvis balansen, handens placering etc. När ryttaren sedan hittat balansen och inte förvirrar hästen genom att ha tyngden än höger, än vänster, kan man ta bort hjälptygeln. Då har hästen inte satt fel muskler under tiden som den ovana ryttaren ridit.

Om man kan rida med 2 tyglar i var hand föredrar jag gramanen. Denna kan man länga så att man tillslut bara håller i de vanliga tyglarna när man märker att samspelet fungerar! Man behöver inte stanna och knyta upp nån snodd utan kan lungt och stegvis släppa efter på gramantygeln.

Vidare vill jag poängtera att man inte skall vänja sig vid att rida med hjälptyglar, utan dessa är bara bra att användbara under en kort tid. Självklart är det optimala att kunna rida sin häst utan en massa extrautrustning! :D

*Kapning av tråd*

Har en likn. häst. Har haft problem med ryggen, samt vassa tänder. Detta är "åtgärdat" så gått det går... tror jag. I alla fall. Han är svår att samla. Antingen så får han gå på långa tyglar. Då tar han Låååånga steg och är lite "okontaktbar". Eller så är han stressad, höjer huvudet, sänker ryggen, bryter i nacken och tar Låånga steg. Förslag på hur jag kan göra så att han inte knäpper av -och främst- hur jag kan korta upp steget.

Förslag, tack:p

OBS islandshäst, så helst övningar i skritt eller galopp...
Är det länge sedan han kollades av veterinär och kiropraktor/ET? För låter som rygg- och/eller bäckenproblem. Är det några problem att lyfta någon av bakhovarna när du ska kratsa?

Har nyligen köpt ett islandssto med problem med rygg och bäcken. Hon var oxå svår att samla och upp med huvudet och ner med ryggen och stressade på och kunde gå och slå med svansen.

Redan efter 2 vändor hos kiropraktorn så börjar det bli en annan häst. Jobbar att varva ner och söka sig neråt och rider i grimman i paddocken utan problem (trots ett annat ekipage tränade tölt/trav/galopp så kunde vi skritta på även om de passerade oss). Börjat testa att samla utan större problem och hon börjar sluta stressa lika mkt. Troligen har hon haft samma problem redan före inridningen så mkt sitter självklart i psyket.

Varför ska man ha hjälptyglar ö h t?

Hjälptyglar är till för att den vana ryttaren ska hjälpa hästen, om häasten kanske inte har rätt förutsättning eller om man nu har lust att snabba till arbetet på det sättet.

Ett tillägg till diskussionen om hjälptyglar: varför skall man ha hjälptyglar först när man KAN allting? Ihop med en tränares vana ögon kan hjälptyglar HJÄLPA den ovana ryttaren att fokusera på nåt annat än att få hästen i form. Exempelvis balansen, handens placering etc. När ryttaren sedan hittat balansen och inte förvirrar hästen genom att ha tyngden än höger, än vänster, kan man ta bort hjälptygeln. Då har hästen inte satt fel muskler under tiden som den ovana ryttaren ridit.

Vidare vill jag poängtera att man inte skall vänja sig vid att rida med hjälptyglar, utan dessa är bara bra att användbara under en kort tid. Självklart är det optimala att kunna rida sin häst utan en massa extrautrustning! :D

Tack! Jag tror att detta var vad jag försökte få fram men tydligen inte lyckades speciellt bra..;)

Då har hästen inte satt fel muskler under tiden som den ovana ryttaren ridit.

Jag läste visst inte så noga förrut.

En häst sätter INTE rätt muskler bara för att den har hjälptyglar.
Ett fåtal kanske gör det. Väldigt få.

En hjälptygel gör snarare att den "knäpper av", sänker ryggen och går mer på frambenen.
Om det är inte är en häst som har rätt kropp och arbetar bed ryggen/bakbenen superlätt.

Däremot ser jag inget fel i att ha hjälptyglar när man har sitsträning, eller rider för tränare, men det är då enbart vid dessa tillfällen.
Vid sitsträning vid longering är det super att ha hjälptyglar för ryttare med dålig balans.

Man kan aldrig säga att man ska ha en hjälptygel 'tillfälligt', eftersom de flesta har den på i flera veckor, och då kanske hästen hinner få fel sorts muskler. Tillfälligt för mig är några dagar.
Möjligtvis ett par dagar i veckan.

men snälla en ryttare som inte kan rida fpår inte hästen i form, det som händer är att hästen böjer på nacken, om du kan visa ett enda exempel på en nybörjare med graman eller snodd som rider hästen i korrekt form så äter jag upp min mössa.....

Därför anser jag att;
Inspänningstyglar används när ryttarna ännu inte är så rutinerade, de är skonsamma för hästen då de gör att hästen lättare hittar sin balans och form. Ibland används inspänningar för att hästen har känslig eller har haft ryggproblem.
När ryttaren blir duktigare och har fått bra balans och följsamhet, ska ryttaren kunna arbeta hästen själv utan inspänningar.

:bow: Håller helt med!

Min häst körde upp huvudet i början när jag fick henne och bara sprang och ville inte arbeta. Hon var väldigt stel i båda sidorna så att till och med tränaren hade svårt att få loss henne.

Det har hjälp mig mycket att jobba henne med snodd några gånger i veckan. Jag har inte tillräckligt långa ben för att komma åt henne ordentligt och kände henne inte. När jag har jobbat med den där snodden har jag sluppit sitta och ta henne i munnen hela tiden och kunnat arbeta med mig själv och mina hjälper istället, samtidigt som hon har stärkt sin rygg.

Detta har medfört att jag nu kan sitta upp på henne utan snodd och rida henne i en korrekt form, samt att jag har "hittat knapparna"

Dessutom, direkt när man sätter på henne den där snodden så vet hon vad som gäller, jag kan känna hur hela hennes rygg lyfts och hon får mycket bättre påskjut. Konstigt, men så är det iaf för henne...

Antagligen en oaktuell tråd., men när jag rider henne med halsförlängare
så har jag den på yttersta för att om jag spänner den "kämpar" hon bara emot och nästan trycker upp huvet.Därför slutade jag på direkten med detta och rider nu ca 3 ggr i veckan med ospänd snodd.Hjälper facktist,går iaf i "halv" form:) klar frammgång! Hon sätter i skritten bakhoven framför framhovsmärket.Tränar med bommar och ger också resultat:) Jag tror nog att jag och min häst kommer att klara det här:D //JK+T

kolla om hon har ont kke?
men annars kan du prova leda ner henne.. börja på volt och gör den mindre genom att leda ner henne med innerhanden.

undvik hjälptyglar! de gör inte att hästen går i form utan böjer bara på nacken!

din häst är ju fortfarande ung. ha inte så brottom...jag skulle säga att din häst behöver mer ryggmuskler och du får då inte över anstränga genom att typ sitta ner. sitt inte ner förrens ryggen är "uppe" och hästen arbetar rätt. rid mkt avlastning och lättridning. gör inte öppnor och slutor i trav innan det funkar i skritt och hon inte spänner sig. det behöver inte vara en perfekt öppna eller sluta. bara lite grann räcker. samma sak med skänkelvikning. sedan kan man öka på.

är hon stel? min ridlärare sa något väldigt klokt på en ridlektion..."jag skulle aldrig kunna gå ner i spagat hur mkt någon än pressade ner mig. samma sak är det med en stel häst" det går inte att bända och dra bara för att få hästen att ställa och böja. något kanske är fel, den är sned eller liknande...eller så är den bara stel och då är noggranna ridvägar och det lilla man kan göra mycket lösgörande! man kommer åt så mkt genom nogranna ridvägar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller ändå inte med dig. En häst lär sig inte arbeta i rätt form bara för att den har inspänningar.
Jag har iaf bara sett ett väldigt fåtal hästar arbeta med ryggen (om ens någon) på rätt sätt av att bära hjälptyglar.

Det hästen gör, är att 'knäppa av' om största delen av hästarna blir ännu mer framtunga då.

Jag har tyvärr sett alldeles fäör många hästar förstöras av att folk haft den åsikten som du.. :(
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Håller med!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 443
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 373
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka