Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det länge sedan han kollades av veterinär och kiropraktor/ET? För låter som rygg- och/eller bäckenproblem. Är det några problem att lyfta någon av bakhovarna när du ska kratsa?*Kapning av tråd*
Har en likn. häst. Har haft problem med ryggen, samt vassa tänder. Detta är "åtgärdat" så gått det går... tror jag. I alla fall. Han är svår att samla. Antingen så får han gå på långa tyglar. Då tar han Låååånga steg och är lite "okontaktbar". Eller så är han stressad, höjer huvudet, sänker ryggen, bryter i nacken och tar Låånga steg. Förslag på hur jag kan göra så att han inte knäpper av -och främst- hur jag kan korta upp steget.
Förslag, tack
OBS islandshäst, så helst övningar i skritt eller galopp...
Ett tillägg till diskussionen om hjälptyglar: varför skall man ha hjälptyglar först när man KAN allting? Ihop med en tränares vana ögon kan hjälptyglar HJÄLPA den ovana ryttaren att fokusera på nåt annat än att få hästen i form. Exempelvis balansen, handens placering etc. När ryttaren sedan hittat balansen och inte förvirrar hästen genom att ha tyngden än höger, än vänster, kan man ta bort hjälptygeln. Då har hästen inte satt fel muskler under tiden som den ovana ryttaren ridit.
Vidare vill jag poängtera att man inte skall vänja sig vid att rida med hjälptyglar, utan dessa är bara bra att användbara under en kort tid. Självklart är det optimala att kunna rida sin häst utan en massa extrautrustning!
Då har hästen inte satt fel muskler under tiden som den ovana ryttaren ridit.
Därför anser jag att;
Inspänningstyglar används när ryttarna ännu inte är så rutinerade, de är skonsamma för hästen då de gör att hästen lättare hittar sin balans och form. Ibland används inspänningar för att hästen har känslig eller har haft ryggproblem.
När ryttaren blir duktigare och har fått bra balans och följsamhet, ska ryttaren kunna arbeta hästen själv utan inspänningar.
Jag håller ändå inte med dig. En häst lär sig inte arbeta i rätt form bara för att den har inspänningar.
Jag har iaf bara sett ett väldigt fåtal hästar arbeta med ryggen (om ens någon) på rätt sätt av att bära hjälptyglar.
Det hästen gör, är att 'knäppa av' om största delen av hästarna blir ännu mer framtunga då.
Jag har tyvärr sett alldeles fäör många hästar förstöras av att folk haft den åsikten som du..