Häst som slår vid galopp

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som har något knep för att få hästen att inte slå i vagnen när man ska galoppera?

Min häst är snäll i skritt o trav men ber jag om galopp börjar han sparka bakut(har slaggjord). Nu har jag inte galopperat honom i vagn på ett bra tag då jag inte vill riskera att något händer så han blir icke körbar sen.

Är detta ett beteende jag ska acceptera o strunta i o träna glaopp i vagn, eller kan beteendet bero på att jag gör något fel eller att han känner sej otrygg eller kanske han bara e busig o tycker allt blir så kul?

Någon med erfarenhet?

Sv: Häst som slår vid galopp

Min första fråga är vad du har för utrustning, dvs vilken sele och vagn använder du?

Nu spånar jag bara men kanske blir balanseringen av vagnen obehaglig och ovan för honom i galopp?
Är det kort galopp eller ökar han?
Hur är avståndet mellan häst och vagn?

Sedan tror jag att man efter ett par missöden omedvetet blir lite rädd och håller sig på spänn..
Min kallblodstravare var tillsammans med mig livrädd för brevlådor!

Men i själva verkaet var det jag som förmedlade;
-ojojoj, du ser brevlådan där borta så nu är det dags att bli livrädd, gubben!:p

För hos sin fodervärd visar han inga som helst tendenser till att hetsa upp sig för brevlådor och som tur var hade jag glömt att säga till dom om det..

Så kanske kan det vara att du omedvetet samlar upp honom för mycket när det är dags för galopp framför vagn?

Mina funderingar bara..

Trygg skrev:
Min första fråga är vad du har för utrustning, dvs vilken sele och vagn använder du?

Nu spånar jag bara men kanske blir balanseringen av vagnen obehaglig och ovan för honom i galopp?
Är det kort galopp eller ökar han?
Hur är avståndet mellan häst och vagn?

Sedan tror jag att man efter ett par missöden omedvetet blir lite rädd och håller sig på spänn..
Min kallblodstravare var tillsammans med mig livrädd för brevlådor!

Men i själva verkaet var det jag som förmedlade;
-ojojoj, du ser brevlådan där borta så nu är det dags att bli livrädd, gubben!:p

För hos sin fodervärd visar han inga som helst tendenser till att hetsa upp sig för brevlådor och som tur var hade jag glömt att säga till dom om det..

Så kanske kan det vara att du omedvetet samlar upp honom för mycket när det är dags för galopp framför vagn?

Mina funderingar bara..

Förut när jag körde honom så hade jag bara en travsele o en speedcart, inte gjord för att galopera i då ra...... men ändå vi galopperade ibland, ibland gick det bra ibald inte(det hände inte så mycket förutom att vagnen lättade från marken o jag sa ptroo.

Nu har vi ju travdäckeln sen har jag en bred brösta o baksele o slaggjorden, har en tråd här med bilder på honom i hans nya utrustning. Jag har inte prövat galopera honom i denna nya sele för att jag inte vet hur han kommer reagera, men häromdagen när vi körde blev han rädd för snö som rasade då galopera han iväg o sparka bakut(detta handlar om några få meter) sen kom en brant nedförsbacke så han kunde inte fortsätta o stannade men han lyckades få ena draglinan på fel sida om benet(inget han brydde sej om).

Jag kan ju tillägga att han är lätt i rumpan annars oxå, vid ridning är han nog som snällast när det gäller baken.

Jaja..då låter det mer som en "försvarsgrej" han tar till när det är något..i o m att han gör samma vid ridningen..

Du hade slaggjord sa du?

Men sitter den verkligen effektfullt?
Har sett flera som har slaggjordar till sina hästar men där den inte har haft spec mkt effekt, dels för att man kanske är rädd för att spänna den tillräckligt hårt och dels för att det, enligt mig, kan bli fel avstånd mellan skakeln och högsta punkten på rumpan..om du förstår vad jag menar.

Vilken tråd fanns bilderna i?

När min häst var ovan vid galopparbete så sparkade han iofs inte bakut, men busade rätt mycket och tendeserna till det fanns där, så vi började arbeta mer med galoppen i tömkörningen samt ridningen. Jag tror det var att han helt enkelt inte orkade i galoppen eftersom han inte var tränad i det eller så. Nu går det mycket bra att galoppera i vagnen.
Så pröva att träna galoppen utan vagn, för att stärka honom, om du inte redan gör det dvs.

min är tokig hon älskar att galoppera
blir alldeles lycklig och gör hopp och galoppsprång i luften
har tänkt sen när jag skall köra henne
så skall jag undvika galopp för jag tror som du skriver att det
kan bli glädjeskutt där bak
tror på mkt grundarbete
slagrem tänker jag med använda

Här kommer bilder från dagens körtur, tänkte på att någon ville se han med utrustning:
DSC07389.jpg
[/IMG]
DSC07392.jpg
[/IMG]
DSC07394.jpg
[/IMG]

Wow..:love:

Va fin han är och din rockard..ge mig!

Ska faktiskt krypa till korset och erkänna att jag vill komma lite högre upp:angel:

-Fast inte till himmelen (eller åtminstone toppen på Eiffeltornet) som jag gör i giggen!!!:D :eek:

Jag ber om ursäkt om jag har missat och därför framstår som nonchalant men..

-Hur gammal är han, stam osv?

Jag tycker det va jättekul att se bilderna och jag blir, fastän spöktimman närmar sig så otroligt körsugen när jag se er!!

Ps! Fasiken, jag tycker t om dina bilder luktar vår!!!...:banana:

Glömde ju..

Det finns ju gott om utrymme för bakbenen hans så det kan absolut inte vara att han slår i som gör att han ibland stollar sig i galoppen, tycker jag.

Kanske är det som andra skrev ovana eller ren pigghet..?

Han ser ju ut att ha bra plats bakåt i alla fall. Om jag var du skulle jag skaffa elastiska linbärare så blir det nog lättare att hålla benen på rätt sida. Gör han samma sak när du rider? Gör han det så fort du fattar eller efter några steg?

Trygg skrev:
Wow..:love:

Va fin han är och din rockard..ge mig!

Ska faktiskt krypa till korset och erkänna att jag vill komma lite högre upp:angel:

-Fast inte till himmelen (eller åtminstone toppen på Eiffeltornet) som jag gör i giggen!!!:D :eek:

Jag ber om ursäkt om jag har missat och därför framstår som nonchalant men..

-Hur gammal är han, stam osv?

Jag tycker det va jättekul att se bilderna och jag blir, fastän spöktimman närmar sig så otroligt körsugen när jag se er!!

Ps! Fasiken, jag tycker t om dina bilder luktar vår!!!...:banana:

:) Tack, jo jag är väldigt nöjd med vagnen efter den blev ombyggd.
Han fyller 7 år den 7 April så snart måste vi ha kalas i stallet:D Jag har haft honom sen han var fyra år och han var endast körd när jag fick honom, han är aldrig tränad för trav då han inte är godkänd men hans pappa är Stjärnriddaren(icke godkänd hingst) mamma Majgreia o morfar Greivin.

Jo vädret var vårlikt men fortfarande en hel del snö kvar. Filmade oxå när vi körde ska se om jag kan lägga upp dem sen.

Nora skrev:
Han ser ju ut att ha bra plats bakåt i alla fall. Om jag var du skulle jag skaffa elastiska linbärare så blir det nog lättare att hålla benen på rätt sida. Gör han samma sak när du rider? Gör han det så fort du fattar eller efter några steg?

Elastiska linbärare bär dom upp draglinorna eller?

När jag rider brukar han inte sparka i galoppen, eller jo han kan göra det om han tycker det blir jobbigt.

Jag har som sagt aldrig testat att galopera honom i vagn nu med denna vagn men jag får väl ta o göra det nästa gång jag kör o se hur han reagerar.

Jag tror att om galoppen fungerar bra under ryttare och vid tömkörning, ska det väl inte vara några större problem vid körning, men det är ju så olika!

Sele o vagn gör ju mkt och du har ju gjort ganska stora förändringar så förhoppningsvis ska det fungera bättre nu! :)

Jo jag har lite funderingar ang selen :D
Ser ju att sakeln ligger i ögglan, men skalmremmen är upplindad o hänger från bukgjorden...
Man kan ju sätta den genom ögglan bara, slipper man linda runt skakeln :idea:
Jag antar att du sätter fast den annars :smirk: för om man galopperar nu gungar väl skaklarna samt om han sparkar åker de upp :eek:...?

Du kan sätta gummibands bensören till täcken i ringen på bakselen o runt draglinorna :)
Då hålls de ju upp/undan lite när han bromsar och sparkar, så får han inte lika lätt bakbenen på fel sida...

Mkt vackra bilder föresten!
Huvudbilden mkt fin :love: som pricken över i, solblänket på metall grejen ! :)

/Lisa

Kan ju bidra med mina erfarenheter.

Min travare brukade alltid slå i galoppen, när man fattade galopp, och nån gång till, när man red. Hon hade fått göra så av förra ryttaren.
Det accepterade givetvis inte jag, så vi drev henne ifrån det beteendet. Hon bockade nån enstaka gång efter en veckas galoppträning med drivning (bestraffning) som metod.
Hon kunde även bocka i vagnen (kosparkar) när det blev väldigt jobbigt, ex från skritt till galopp, eller tung sand i en sväng samt vid för mycket samling för hennes nivå. Jag tycker det var bra att hon sa till, även om jag alltid röt lite när hon sparkade i vagn. Även där blev drivning det som hindrade henne från att sparka, eftersom det var samling som var jobbigt.

En massa remmar överallt löser inte problemet, men kan givetvis fungera som livförsäkring.

Om du sätter linbärare i bakseleringen och runt draglinorna så minskar risken att han ska få benen över draglinan. Med slaggjorden slipper du också ben över skackeln. Prova galoppera med den nya vagnen om du vågar;) Probemet kanske inte alls finns där då. Men sparkar han vid fattningen eller efter några steg? Gör han det efter några steg skulle jag gissa att det kan bero på att vagnen slår. Men som sagt, han kanske inte gör det nu längre:) "min" lilla shettis hade en massa hyss för sig när jag började köra honom men ju mer man tränade så försvann hyssen. Så utan att man tränar på just den grejjen så kan det förbättras.

_L_ skrev:
Jag tror att om galoppen fungerar bra under ryttare och vid tömkörning, ska det väl inte vara några större problem vid körning, men det är ju så olika!

Sele o vagn gör ju mkt och du har ju gjort ganska stora förändringar så förhoppningsvis ska det fungera bättre nu! :)

Jo jag har lite funderingar ang selen :D
Ser ju att sakeln ligger i ögglan, men skalmremmen är upplindad o hänger från bukgjorden...
Man kan ju sätta den genom ögglan bara, slipper man linda runt skakeln :idea:
Jag antar att du sätter fast den annars :smirk: för om man galopperar nu gungar väl skaklarna samt om han sparkar åker de upp :eek:...?

Du kan sätta gummibands bensören till täcken i ringen på bakselen o runt draglinorna :)
Då hålls de ju upp/undan lite när han bromsar och sparkar, så får han inte lika lätt bakbenen på fel sida...

Mkt vackra bilder föresten!
Huvudbilden mkt fin :love: som pricken över i, solblänket på metall grejen ! :)

/Lisa

Det du frågar om selen: jo det är skalmremmen som hänger där o jag har funderat på att ta den löst igenom ringen på skackeln så inte skacklarna kan hoppa uppåt.

Tack för det du sa om bilderna.

Kom på en fråga: jag ska i veckan o titta på en trilla, kan man ha min sele till en sådan? Bröstan har en arbetsring, en sån som finns på lokselar,

Nu lär jag väl få på käften... men...

Min shetlandsponny sparkar bakut hela tiden i galopp framför vagn om jag har slaghjord på henne... Hon tycker antagligen det är obehagligt eftersom den sträcks lite när rumpan höjs i galoppsprången... Om ni förstår vad jag menar...

Utan slaghjord sparkar hon inte bakut...

Kom på detta när jag hade slaghjord på henne under inkörningen eftersom hon är lätt i rumpan i vanliga fall.

Helst ska du ha svängel och draglinor på allt som du kör med bröstsele! Men det brukar faktiskt finnas på trillor, iaf dom jag sett! :)
Annars ska du nog sätta dit svängel då går det utmärkt att köra den med din sele!

/L

Jag har faktist oxå funderat på det. En gång när jag var ute o körde dressyr på en vall med speedcarten så hoppade en hare upp vid sidan av oss o fabbe blev rädd o galopperade iväg och började sen slå, han slog tills slaggjorden gick av o då slutade han, det läskiga är att tänk om det inte är den han slår emot när man testar utan, utan börjar slå hejvillt:crazy:

En sak jag tänkt på som många frågat, hur han är vid tömkörning och jag kan ju säga att jag inte har tömkört någon dressyr på länge då han verkar tycka det är så himla tråkigt o tappar motorn helt, jag smackar så jag blir döv till slut.
Men när han tömkörs då så måste jag jaga igång honom o då slår han mot pisken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar