Häst som slår upp huvet alias få den att lyssna på förhållningar

supercalifragilistic

Trådstartare
Vet att det finns åtminstone en tråd sen innan om "huvuduppslående" men tycker inte att den riktigt har besvarat min fråga.
Till saken - ponera att du har en väldigt pigg häst, som bara slår upp huvudet när du ska göra halt/göra en avsaktning, men som inte lyssnar. Vad gör du? :confused: jag själv stöter på detta då och då, men det slutar bara i en konstig dragkamp - även fast jag vet att det bara blir värre ju mer man tar i tygeln, men sitter man som sagt på en pigg häst så går det ju inte att bara släppa tyglarna precis. Särskilt inte om den bara vill springa iväg i t ex traven.
Är lite luddigt förklarat, men jag har själv liksom lite problem med att göra en riktig föhållning. Har svårt att sitta till - jag vet inte vad det innebär att göra sig tung i sadeln - och av nån anledning håller jag om mer med benen så att det nästan blir en ryggningshjälp. Så nu ber jag er om råd :bow: vad gör ni när er häst springer iväg under er/slår upp huvet/inte lyssnar på förhållningar? Vad har ni för tips till mig som praktiskt taget bara förhåller med tygeln, och det är ju inte meningen :mad:

Sv: Häst som slår upp huvet alias få den att lyssna på förhållningar

borde inte ha skrivit alias kom jag på nu, hehe. OCH att förutsätta att det inte är något fel i munnen, bettet osv.

Har du någon tränare? Annars är det mitt tips.

Din fråga är svår att svara på eftersom vi inte kan se hur du gör och därmed varför det blir som det blir. Men generellt så ska du se till att din hand/arm/axel är mjuk och följsam och att du kramar och lättar när du tar förhållningar. Det är lätt att fastna lite för länge i en förhållning och på så vis bli stum och dragande i handen. Ibland kanske man behöver ge en lite starkare hjälp men den ska vara kort och måste följas av en eftergift för annars fastnar man i en dragkamp som man ändå inte kan vinna.

det viktigaste tror jag är att ta en ordentlig men kort förhållning och sedan ge efter och om hästen inte svarar fortsätta göra på det sättet, det är det som fungerar på min häst då hon är pigg. Om jag bara tar i henne så slänger hon upp huvudet och springer ännu snabbare.
men korta men ordentliga förhållningar följda av eftergift är mitt ända råd. alltså krama krama krama :)
Lycka till:)

Är hästen frisk så ta hjälp av en tränare.
Det är din ridning du måste ändra på och det är lite svårt att göra utan hjälp.

Då alla andra skriver uppenbara saker (som tränare, bett, tandläkare osv) även om det faktiskt inte alls hjälper dig i din fråga :) eftersom jag antar att du faktiskt redan vet att Buke kommer svar så ;)

Så, mitt tips.
Var snabb med eftergift, så fort din häst svarar ska du redan vara redo att ge "beröm"=eftergift.
Snart kommer din häst börjar lyssna redan på första förhållningen.
Min häst är väldigt het framåt, speciellt i galopp :angel: men det fungerar verkligen, numera galopperar jag utan problem, även på fält ;) (vilket jag va lite smårädd för innan eftersom min häst bockade o stack med mig 1ggn på 10 år)
Det går inte att upprepa nog hur viktigt det är att inte hänga kvar i tygeln, VÅGA släpp efter när din häst svarar, så att den känner att det ger nån "belöning" att lyda. Vad spelar det annars för roll att lyda om Matte ändå håller kvar :eek: (skämt åsido)
Testa i skritt tills du känner att du får den responsen du söker, ta förhållning när hästen svarar, mjukna(snabbt). Gör så tills du tycker att ni är på samma våglängd och förstår varandra. :)

Prova att flytta hästen sidvärts. Sätter den i jobb för huvudet samt gör det svårt att pinna iväg för då har man inte koll på benen:D
Dessutom behöver man inte ta så mycket i tygeln.

den lyssnar ju - den reagerar ju

kanske du inte lyssnar....... när den säger var inte så brutal

Du måste förhålla med kroppen och inte med handen. Håll om med benen, räta upp överlivet och ta ett djupt andetag och kör fram bröstkorgen och bak med axlarna, sjunk ner i sadeln och 'sitt till' och spänn emot med magmusklerna. När du gör detta följer handen med, du får inte själv aktivit dra handen mot dig.
Så fort hästen saktar ner måste du ge eftergift så du belönar beteendet. Släpp dock inte ut tygeln helt utan lätta endast på förhållningen. En pigg häst har ofta falsk bjudning, anledningen till att den kör upp huvudet beror på att den inte har bakbenen med sig. Ännu viktigare att man inte drar i fram utan att man rider hästen in i avsaktningen och driver/håller om med benen mot en mjuk och stadig hand men förhållande kropp.

Om du longerar, saktar den då av/stannar på röstkommando? Om inte, så hade jag börjat där. Jag hade en tränare som en gång vrålade till mig "SLUTA RIIIID", när jag inte kunde få hästen att stannal. Jag hajade till just då, men nu tänker jag på det där ibland, när jag känner att jag alltför lätt blir hängande i handen (har också en häst som inte tar förhållning i munnen).

En halvhalt gör jag genom att... hur fasen ska jag beskriva detta... "tar ett djupt andetag". Jag försöker alltså att inte ta handen bakåt, utan när jag tar det där andetaget så rätas hela kroppen upp och handen följer bakåt automatiskt.

På vilken utbildningsnivå är hästen? Vad är det för häst, gammal, ung fd travare, halvblod?
Kan den göra halt med någon annan på ryggen utan att slänga upp huvudet?

Vad det gäller att sitta emot, gör så här: Hosta eller harkla dig rejält när du sitter i sadeln. De muskler som du använder till detta är samma muskler som du "sitter emot med". Så det är egentligen inte "röven som ska bli tyngre" Du ska bara slappna av i rumpan, luta dig tillbaka och nypa till med ovan nämnda magmuskler.
Annars så klamrar du dig bara fast i sadeln.

Tack för alla utförliga och bra svar :) Nu förstår jag lite mer vad det handlar om att göra en förhållning med sätet. Det är x antal ridskolehästar, så det är ju svårt att "träna mer" och longera.

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar