Häst som slår sönder sig i hagen

Vimsan

Trådstartare
Lilla Damen har en förmåga att slå sig på allt o inget i hagen. Ständigt nya sår och svullnader.
Idag fick hon även skor bak, vilket jag tror kommer att medföra ännu fler slag o sår.
Vad gör man?
Så här har jag utrustat henne för en eftermiddag i hagen.
Bild 1
Bild 2
Benskydd fram o bak plus boots fram. Det värsta är att hon även slår sig på insidorna av hasen... :crazy:
Hovslagaren trodde det skulle bli bättre nu med kortare tår, längre skor bak för att stötta upp de veka kotorna och med lite mer muskler i rumpan så kommer hon förhoppningsvis bredda sig bak.
Finns det fler med fumliga djur :confused:

Sv: Häst som slår sönder sig i hagen

Här har du en till utan koll på benen.... :p Han har i somras klarat sig med bara senskydd fram (ibland tom naken!!!!), nu som han går i stora hagen med hingsten på andra sidan och det blir mkt spring så har han höga skydd runt om. När han broddas får han även boots runt om. Han har inte skadat sig ute i år, peppar peppar.

Däremot hade han sönder sitt ben inne i boxen i februari, vilket resulterade i ett så allvarligt sår att det fortfarande inte läkt... :crazy: Efter det fick han ha lindor runt om i hela broddsesongen, och det blir det i år också!!!

Han har inte dålig balans eller benställning, har aldrig klivit på sig själv under ridning. Han leker bara väldigt våldsamt..... :angel: Och han är stor och långbent, så det är väl inte lika lätt att hålla koll på benen alltid.

Har också en häst med två ben för mycket. du kanske spa prova såna där hasskydd? om man nu kan ha dem ute...

Du får ta å skaffa dig riktigt j*vla bra transportskydd och tejpa runt de med silvertejp för att de ska sitta fast! :idea:

Neee, men ärligt talat så vet jag inte! :crazy:

Jag vet inte om det är våldsam lek som gör att hon slår sig för när jag ser dom i hagen står dom ALLTID o betar :crazy: Hon är visserligen lite klumpig även när man rider o snubblar lätt. Sen känns det som bakbenen är längre än frambenen... frambenen hinner liksom inte med att flytta på sig :D
Benskydd är bra ibland :o

Har faktiskt funderat på has-skydd, men först måste såren läka :o :D

Haha, du kan ju alltid prova! :D
Fast glöm inte att ha benskydd å boots under bara för säkerhetsskull! :D

Varför inte sådana där långa rtransportskydd oxå...vet ett sto som hade sådana på sig i hagen... :eek:

Ja, det är också en idé. Hoppas bara att dom vill sitta kvar i så fall. Hon har varit duktig på att klä av sig lindor o sånt ;)

ancan skrev:
Varför inte sådana där långa rtransportskydd oxå...vet ett sto som hade sådana på sig i hagen... :eek:

Sånna jag prata om! Men att man tejpar med silvertejp utanpå de så de inte går upp! :idea:

Pållen min har långa ben som han inte har riktig koll på. Bland annat sparkade han sig själv så hårt på bakbenet att det blev en blödning på sträcksenan. Så nu går minst alltid med boots, och helst med westernskydden som finns på hööks. Skyddar hela benet och går sen ner i boots så slipper man sätta på skydd i åtta omgångar. Men hans känsliga fullblodsben får ju skav av dom när dom används mycket :smirk: Får några nya sår varje dag om han är utan boots.
Så har funderat på någon av dom här kanske?
http://good4u.e-butik.se/
klicka på benskydd och sedan utevistelse.

Jag blir mörkrädd när jag hör och ser era hästar!!! Hästar som inte klarar av att gå i en haga utan att skada sig... Låter som om det är något fel på sättet vi ha hästar.

Har själv tre hästar hemma i en stor skogs hage med både stenar och stubbar här och där.. Inga skydd och inga skador... Vad är det som gör era hästar så svaga att de ej kan gå i en hage utan att slå sig halvt fördärvat....

En orsak kan vara att hästar som är i toppkondition (speciellt fullblod) har betydligt mer speed i hagen och därmed har lättare att göra illa sig.

Ett fullblod kommer upp i ca 70km/h på 12 meter så det behövs ingen Einstein för att räkna ut att såna lätt skadar sig.

Senast ändrad:

Dom dyrare kan nog funka, de andra skulle nog inte sitta kvar. Tack för tipset!

Har du några förslag hur man ska göra då?
Jag har försökt att tala om för henne att det är dumt att slå sig men hon lyssnar liksom inte. ;)
Hennes hagkompis är likadan :o så nu går de sida vid sida med sina benskydd :crazy:

Hálv blod, som har fullblod i sig, connemara och shettis. Har även haft både travare och fullblod och det har inte varit någe problem. Jag hoppade inte på dig utan jag menade i allmänhet. Vad har vi gjort med våra hästar som inte klarar en så enkel sak som att gå i hagen. Jag skulle nog göra samma sak som dig om det var min häst... Det är ju inte kul varken för dig eller hästen om den gör sig illa.
Tycker bara att det många gånger är så att skydden åker på fast dom kanske inte behövs.. (menar nu inte att just du gör det).

Russin8 skrev:
Jag blir mörkrädd när jag hör och ser era hästar!!! Hästar som inte klarar av att gå i en haga utan att skada sig... Låter som om det är något fel på sättet vi ha hästar.

Har själv tre hästar hemma i en stor skogs hage med både stenar och stubbar här och där.. Inga skydd och inga skador... Vad är det som gör era hästar så svaga att de ej kan gå i en hage utan att slå sig halvt fördärvat....

:bow: :bump: Samma här!!! Om inte hästarna kan vara...just hästar så tycker inte jag att de har ett riktigt fullgått hästliv...

Jag tror det är som att överbeskydda ett barn,ju mer du pjoskar med dom,ju värre blir det med skador och annat...

Sedan finns det ju naturligtvis mer ellr mindre klantiga individer... :D

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Utrustning Mitt sto slår i sig ibland så att det låter när hon går utan skydd i hagen, har alltid skydd vid jobb med mig! (Ibland även boots)...
Svar
6
· Visningar
1 377
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst