Häst som slår med huvudet?

Silkisif

Trådstartare
Var kan felet sitta, när det gäller en häst som slår med huvudet upp och ner i perioder? Hästen är kollad av ET och har fått tänderna kollade. Han springer så även i hagen.

Han slår alltså med huvudet upp och ner (inte åt sidan) och ibland är det rejäla ryck, så hela han tappar balansen:crazy:

Han gör det i alla väder, regn, sol, snö och blåst.

Någon som har en susning om vad det kan vara?

Sv: Häst som slår med huvudet?

Bara i ridning eller i hagen också? Eller bara i hagen?
Headshaking syndrome?

/Malin

Jag sökte lite på headshaking syndrome, och tusan, det beskriver exakt hans symptom.

Tack Malin!:bow:

Bra om ni hittar orsaken, om det nu är det.
Vi hade en häst i stallet för några år sedan som hade headshaking. Tyvärr väldigt allvarligt, men enorma mängder anihistamin blev hon något bättre.
Tyvärr slutade det i Trapalanda för hennes del, men inte enbart pga headshakingen. Hon hade många problem :(

/Malin

Heej!

Jag har tyvärr inget som kan hjälpa dig men jag skulle vilja fråga
vad headshaking syndrome är för någonting?
Hursäkta om ni tycker att jag är galen som inte vet detta
men men .... :angel:

Mitt sto gjorde så de två första månaderna sedan jag tagit hem henne, fråga mig inte hur det kom sig att hon slutade med det, med det har hon.
Det jag gjorde, som skulle kunna tänkas ha gjort skillnad var att jag la om foderstaten. Bort med havre, in med protein, Magnesium och tokosel. Men det kan ju ha varit ngt annat.
Kan du se någon "tröskel" för beteendet"?
Hoppas det löser sig.

Usch, det är så många historier det står om som slutat illa. Hoppas det inte gör det här.. Tack så jättemycket för länkarna:bow: Ska be mamma läsa, hennes häst :angel:

Hur yttrar sig "allvarlig" Headshaking?

Senast ändrad:

Vår häst var sådan redan när vi höpte honom, mer eller mindre. Mindre på höst/vinter, mer på vår/sommar. Läste även andra buketråden, och han verkar ha de flesta symptom en HS-häst har.

Tycker det är många som blivit hjälpta av magnesium, hum hum.. :confused:

Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg helt hur det var med hästen i vårt stall.
Hon blev bättre då hon stod inne och då det var mulet. Men skakningarna varierade mellan små rörelser och stora skakningar beroende på väder/solighetsgrad ute.
Man såg att något störde henne helt klart.
Hon flyttade till ett annat stall över sommaren, men kom tillbaka till hösten och hade då fått eksem (förmodligen utlöst av stressen i HS).
Det var en tinker.

Hoppas ni hittar nått som kan hjälpa er häst.

/Malin

Var kan felet sitta, när det gäller en häst som slår med huvudet upp och ner i perioder? Hästen är kollad av ET och har fått tänderna kollade. Han springer så även i hagen.

Han slår alltså med huvudet upp och ner (inte åt sidan) och ibland är det rejäla ryck, så hela han tappar balansen:crazy:

Han gör det i alla väder, regn, sol, snö och blåst.

Någon som har en susning om vad det kan vara?

Hm.. "kul" att någon tog upp detta, då jag har sett en häst i stallet där Gauti står som gör sådär. Vid flertal tillfällen ser jag hur han står still med slår med huvudet upp och ner. Inte sidvis utan upp och ner. Han står så ett tag för att sedan gå vidare. Detta är också en islandshäst.

Mer exakta symptom han har är att han slår upp och ner, helt galet, och har gärna med höger framben när han slår. Han slår bara i rörelse, oftast i skritt eller trav har jag för mig. Kliar nosen ofta, och "trycker" med näsnorrarna. Dessutom ser det ut som om han haltar i nerförsbacke, även här på höger fram.

Hur gammal är "er" häst? Rids ofta? osv. Berätta! :D

Mer exakta symptom han har är att han slår upp och ner, helt galet, och har gärna med höger framben när han slår. Han slår bara i rörelse, oftast i skritt eller trav har jag för mig. Kliar nosen ofta, och "trycker" med näsnorrarna. Dessutom ser det ut som om han haltar i nerförsbacke, även här på höger fram.

Hur gammal är "er" häst? Rids ofta? osv. Berätta! :D

denna häst jag pratar om är 8 år, rids typ aldrig och har knappt blivit inriden. han ser väldigt märklig ut när han gör detta. vet inte vad det beror på eller så

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 592
Senast: nejlica
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 476
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka