Häst som slår i fram och bakhovarna.

ika77

Trådstartare
Jag har en häst som jag har haft nu i 1,5 år drygt.
För ca 6 månader sen bytte jag hovslagare och nu senaste månaderna har hon börjat slå ihop farmhovarna med bakhovarna i varje steg.Det låter väldigt illa och inte minst verkar det vara obehagligt och irriterande för hästen.
Hon har haft olika långa skoperioder beroende på årstid m.m.
Men kan vissa hästar börja med detta på senare dagar eller är det nåt som har direkt saband med skoningssätt hos olika hovslagare..?
Kan han sko på nåt annat vis?
Det är ju bättre precis när hon är nyskodd, men hon kan ju inte vara nyskodd jämt..
Hon gör det inte så mkt när man rider, utan det är i hagen man hör det lång väg..:confused:

Kan bero på skoningen ja....
Tala med din hovslagare om problemet och säg som det är att detta börjat efter att denne börjat sko.

Har det börjat i samband med hovslagarbyte skulle jag definitivt prata med hovslagaren!

Min häst har slutat slå ihop sen jag bytte hovslagare. Den förra fick bort strykningarna, dvs jag behövde inga strykkappor längre, men han fick henne inte att sluta slå ihop fram och bak. Det har den nya lyckats med... :)

Ja, jag får prata med honom och säga som det är och om han inte lyckas sko så pass annorlunda så att hon slutar med detta ( då jag ju vet att det går) så får jag nog försöka flirta tillbaka min gamla hovis.
Och det börjar igen efter ca 1-2 veckor efter skoning.
Jag kan ju inte sko om henne varannan vecka..
Inte när det inte SKA behövas, menar jag..
Han är ju inte utbildad men har lång erfarenhet och en stor kundkrets + att han har gått som lärling länge hos en annan utbildad hovslagare.. men frågan är hur duktig han är när det blir problem.
Kanske trots allt får ta och tänka om..
För p.g.a att inte jag själv kan särskilt mycket om hovarna krävs det ju för mig att jag har en hovis jag kan känna stort förtroende för..

Jag har en hel del kontakter med hovslagare i Jönköpingstrakten.

Vill du ha tips på duktig eller undrar över något är du välkommen att PMa.

Själv är jag lite nyfiken på vilken hovslagare du hade förut och vilken du har nu, samt varför du har bytt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 541
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka