Häst som slänger med huvudet

bettysmatte

Trådstartare
Min dam slänger med huvudet när man leder henne och hon blir otålig. Just nu vilar hon fortfarande pga fång med hovbensrotation. Hon går ute i "mini-hage" (boxhage) och mår såpass bra att hon har en hel del överskottsenergi... När man leder henne kan hon gå energiskt, men ändå lydigt, för att sedan helt plötsligt slänga runt med huvudet i raketfart. Inte kul om man skulle bli knockad...:(

HUR tränar man bort detta? Förstår ju att det är en kombination av pigg häst som vill komma undan grimmans/tränsets inverkan. Hon försöker ALDRIG slita sig loss, utan "protesterar" bara på detta sätt.

Sv: Häst som slänger med huvudet

Brukar hon bete sig på det viset, eller har det kommit nu när hon står still och får en massa överskottsenergi?
Beror det på överskottsenergin är det nog inte lätt att träna bort, på något sätt måste hon få aktivera sig för att få utlopp för sin energi. Jag skulle gissa att om du får bort det här beteendet dyker det bara upp ett nytt.

Hur bra har hon blivit? Kan hon klara promenader på mjuka underlag? Kan hon få något att pilla med, så hon får utlopp för sitt tuggbehov?

Vad kan man mer hitta på för att aktivera en häst som måste stå still?

Senast ändrad av en moderator:

Hon har gjort så här förut också, men det har blivit MER av beteendet nu när hon har det "tråkigt". Det är helt klart något av ett dominansbeteende, även om hon inte gör så mycket mer av det, dvs hon försöker inte slita sig lös eller liknande.

Förhoppningsvis är hon, och kompisen :crazy:, bra nog att få större hage inom en månad eller två (det är vad hovis tror). De har varit sjuka sedan i början av året, men har/har haft kraftiga hovbensförändringar och både hovis och jag har valt att välja den superförsiktiga vägen...

Låter ju som att problemet förvärras av att hon har tråkigt.
Jag tänkte på det du skrev om att hon försöker komma undan grimmans/tränsets inverkan. Jag tolkar detta som att du går vid bogen och leder henne och hon drar i grimman. Är det rätt uppfattat?

Det kanske kunde hjälpa att göra ledövningar med henne, där hon följer efter dig. Inte att du drar henne med spänd lina, utan hon ska gå efter dig och följa dig när du går och stanna när du stannar. Det kanske inte är lätt att träna om hon inte får gå så mycket dock...
Annars hade hon fått börja aktivera de små grå, och klura ut vad du vill att hon ska göra. Vill du göra det mer intressant kan du låta bli att prata med ord, och bara använda kroppsspråk.

Jag har inte en aning om hur man ska kunna träna bort detta betendet. Jag tror inte att det går om jag ska vara helt ärlig! Om du stoppar en kedja över nosen och håller emot när hon rycker upp huvudet kanske det blir värre.

Det enda jag har att säga är att du får hålla koll på hennes huvud. Jag vet en hingst som är likadan. Han går i vanligt grimskaft, kan börja takta lite men gör inte mkt mer. Förutom att han alltid slänger med huvudet, han har nockat mig några gånger. Men håller man grimskaftet i lagom längd och håller koll på huvudet så brukar det gå bra.

Du kan ju träna seven games med hästen.
ett perfekt sätt för både häst och människa att träna i lugn och ro

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka