Häst som slänger med huvudet

U

unspection

Min travare slänger med huvudet och drar upp det i trav och galopp.Han gör bara det när man har normallånga tyglar (eller som många kallar det "korta tyglar") när man har långa tyglar så arbetar han finfint utan att slänga med huvudet..

Jag har ingen aning om hur jag ska kunna öva bort det här. någon som har tips får gärna skriva dom här.:)

Sv: Häst som slänger med huvudet

Kolla munnen och bettet så att det verkligen passar. Sen måste din hand kunna erbjuda ett mjukt stöd. Är du hård eller glappig i handen protesterar hästen gärna mot det med att slänga med huvudet.

Min ena travare gjorde också så där när man red med normala eller korta tyglar. Provade då att byta bett och hon slutade med det. :)

Rider numera på vanligt tränsbett, men byter jag till något lite skarpare så börjar hon direkt.

han hade ett tränsbett (3delat) men det gillade han inte alls !
nu har jag ett med parerstänger,men han slänger fortfarande med huvudet ibland

ok. då har jag nog inte nå bra tips på vad det kan vara.
Hade ett 3 delat men bytte till ett vanligt delat på min.

Kanske kan vara någon tand eller något som iritterar.

HAde en travare nyss som gjorde så. Funkade super på långa tyglar men när man började korta började han. Men i travet har dom alltid "slappa" tömmar. Så kan att den tkr de är obehaligt när du kortat. Ja gjorde iallafall, hade lite kortaer så han slänge med huvet drev på. Till han sluta, berömde sen bara forsatte jag så. Blev ett bra reslutat och blev såld som en fin fin ridhäst:) Om de inte funkar testa med hackamore, pullargrimma, prova allt!!:D

Nu har jag också testat med förbygel och det fungerade!! :D han gjorde det inte en enda gång igår :love:

Min travare har haft perioder när hon slänger med huvudet. Jag bytte till ett rakt bett med fasta ringar och då blev det genast bättre. Hon är känslig och tycker inte om när bettet eller ringarna är ledade, för då rör de på sig för mycket och "plingar" när hon tuggar på bettet. Då kastar hon med huvudet och försöker äta bettet. Hon kan kasta med det ibland när hon blir stressad eller lite hetsig, så jag rider ofta med martingal ute i skogen eller när vi hoppar. :)

Lite OT... Det där med "slappa" tömma inom travet stämmer ej. Där kör man hästarna "på pull", dvs har de ordentligt på bettet hela tiden. Detta är en orsak till att travare som gått på banan och omskolas till ridhästar kan vara heta och ibland springa fortare ju mer man tar i dem. De är ju vana vid det. Man har de så mycket på bettet eftersom kusken balanserar upp hästen för att hålla den i rätt gångart. Eller ja, det finns ju hästar som i princip aldrig galopperar i vagn, men jag har kört en del som man verkligen måste hålla i när man kör för annars galopperar de bara.

Om en häst slänger med huvudet så skulle jag alltid ta kontakt med ngn som tittar i munnen på hästen. Det kan räcka med en raspning.
Sedan när man vet att det är okey så kan man försöka rida med lite mer stöd och kräva att hästen tar stöd på bettet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 094
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 016
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger