Häst som skiter på väggarna

Görel

Trådstartare
Moderator
Min ettåring skiter på väggarna i boxen och nu har även årsfölet börjat göra det. Deras mamma gör det inte och ingen av hennes äldre avkommor.

Någon som har något tips om vad jag kan göra för att dem att sluta? Och som har en idé om varför de gör det?

Åringen har stått på tre olika ställen och gjort likadant, både när hon stått med mamma och efter avvänjningen.

Sv: Häst som skiter på väggarna

Jag tycker att du prioriterar helt fel. Det är väl jättebra att hästarna bajsar mot väggen och inte närmare mitten i boxen. Då lägger de ju sig inte i sin egen skit. Vad är viktigast? En torr och ren liggplats eller en ren vägg? Jag vet vad jag skulle välja i alla fall.

Så har min val. gjort hela livet. förvisso mer sällan som äldre, men det hänger kvar.

vet inte vad det beror på men som jag förstår är det väldigt vanligt på unga hästar.

Där har du nog fel! Jag har båda varianterna, och jag väljer helt klart en häst som INTE bajsar på väggarna! Det är hemskt, blir kladdigt och äckligt, hamnar i vattenspannar och krubbor, ser fruktansvärt skitigt ut för man kan inte hålla på och skura väggar varje dag.

Jag har heller ingen aning om vad jag ska göra åt detta, så jag vill också ha tips. Har funderat på en utstickande list runt hela boxen, så att hon inte kan trycka upp rumpan mot väggen när hon bajsar. Men man vill ju inte att hon ska kunna skada sig på den ...

Ja, smaken är olika, själv prioriterar jag i alla fall att hästen inte blir skitig när den ligger. Om jag får skura av väggen då och då och att det händer att hästen bajsar i vattenkoppen någon gång i halvåret kan jag också köpa (för det är ungefär så ofta det har hänt så länge jag haft hästar hemma). Det är trots allt jag som stänger in hästen i boxen, och då får jag väl ta konsekvenserna. De fem hästarna jag haft hemma har alla bajsat längs med väggen. Oerhört lättmockat och ingen skit nedtrampad i bädden.

Senast ändrad:

:bow::bow: Håller med a1agnlju.
Bättre lite skit i hörnorna (på väggarna) än ett rent helvete! D.v.s. en box som är svårmockad pga en grisig häst som inte kan hålla rent i boxen.
Min häst är suverän. Skiter längst bak och kissar framför. Lättmockat! Ren häst!

Fast det finns ju fler alternativ än att skita på väggarna eller skita överallt. Och bädden blir inte torr om hästen inte pissar på väggarna också.

Däremot vill jag gärna ha en häst som skiter vid väggen men inte den. Det har mina andra hästar lyckats utmärkt med.

Hej!

Min förra sket längs en vägg, hon bajsade aldrig i krubban eller vattenhinkarna (om man inte ställde dom längs den väggen- men då måste man ju vara rätt korkad;)).

Mockning av hennes box inkl fylla 2 vattenhinkar, fylla hösäckar och ströa brukade ta max 10 min/dag. Jag la in halm max 2 ggr/vecka- både ekonomiskt och tidsbesparande.

Nackdelen var förstås att hon envisades med att trycka upp ändan i väggen och därmed skitade ner både svans, bak och bakben.. Och så såg såklart väggen hemsk ut och blev sjukt jobbig att tvätta (vilket jag gjorde 1-2 ggr/år).

Men jag föredrar oavsett bajsa längs väggen än som min nuvarande- bajsar där hon står, vandrar runt i det, sover i det (bajs är tydligen underbart skönt som huvudkudde!) sprider ut det, finfördelar det och tar minst 30 min /dag att bara mocka. Inte för att tala om hur mycket spån det går åt.. Hopplöst! Dyrt! Äckligt!

/Lavinia

testa att flytta hö / foderkrubba? Så hästen inte står emot väggen när den äter.

Ta ett allvarligt snack med hästen och hota med slakt om den inte uppför sig :)

Ärligt talat, det är väl i stort sett omöjligt att uppfostra en häst att skita var man vill, som någon föreslog så placera mat och vatten stategiskt och locka hästen till att sto och förhoppningsvis då att skita på ett lämpligare ställe. Boxen bör också vara hyfsat stor så hästen inte tvingas stå nära väggen med baken hur den än står.

jag väljer helt klart en häst som INTE bajsar på väggarna! Det är hemskt, blir kladdigt och äckligt, hamnar i vattenspannar och krubbor, ser fruktansvärt skitigt ut för man kan inte hålla på och skura väggar varje dag.

Jag köpte ju en ny häst i slutet på juli... Hela första månaden (minst) så bajsade han i krubban VARJE dag, och nästan varje dag även i minst en av hans två vattenhinkar. Fruktansvärt irriterande. Han liksom stod åt "fel" håll i boxen kändes det som, eftersom krubba mm är på frontväggen -alltså ställer han sig med huvudet inåt.
Sedan stod han en kort period i en jättestor utebox där han inte kunde "nå" vattenhinkar och krubba med rumpan om han hade huvudet i andra änden av boxen + att krubba och hinkar inte satt bredvid varandra så han var tvungen att välja var han skulle bajsa :devil: Nu är han tillbaka i sin vanliga box och har nästan helt slutat, det har hänt nån gång att han skitit i krubban men nu är det undantagsfall :bow::bow:

testa att flytta hö / foderkrubba? Så hästen inte står emot väggen när den äter.

Hej!

Min häst stog aldrig med baken i väggen när hon åt, hon gick till väggen för att skita!

/Lavinia, vars häst inte heller åt kraftfoder före hö, även om de serverades samtidigt. Det var många som trodde hon var sjuk när hon vägrade äta kraften, men hon ville bara äta hö först (hon hade läst foderböckerna!)

Hon började när hon stod på knappt 20 kvm ihop med sin mamma, då satt krubba/vattenhink på ena långsidan och hon sket mot den andra. Sen hon flyttade från mamma har hon både gjort som ovan och skitit på väggen bredvid krubban, det var i två olika boxar.

Nu är hon 18 månader och står i box på kanske 10 kvm och är 150-någonting hög så det borde inte vara för litet för henne.

Bra att höra att jag inte är ensam om problemet, synd att ingen vet hur jag får bort det:) men det är kanske bara att acceptera faktum att hon är sån. Hon är världens bästa i allt annat så jag får kanske vara nöjd;)

Hej!

Min häst stog aldrig med baken i väggen när hon åt, hon gick till väggen för att skita!

/Lavinia, vars häst inte heller åt kraftfoder före hö, även om de serverades samtidigt. Det var många som trodde hon var sjuk när hon vägrade äta kraften, men hon ville bara äta hö först (hon hade läst foderböckerna!)
Precis så gör de!

Fattar inte att det skulle vara mysigt:eek:

kl

Ett tips, som kanske inte alls funkar på alla, är att hänga upp en "hästboll" eller nåt annat en bit ifrån väggen. Det gjorde vi med en väggskitare och nu ställer hon rumpan mot bollen när hon bajsar istället. Inte heller superfresh med betydligt lättare att göra rent i alla fall.
:)

Plus att svansen inte blir nedbajsad på samma sätt som tidigare!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna