Häst som skakar i benen?

Sv: Häst som skakar i benen?

Hänger den i knäna så är det helt klart det som gör att den skakar i benen jättevanligt att de gör det när de hänger i knäna.

Jag håller med Gylle, har också sett detta fenomen hos fullblod. Det behöver inte vara något men givetvis bra att du kollar upp det.
Lycka till!

A

TS:
Min dressyrhäst hänger i knäna, hans ben skakar ofta och kan ibland "vika" sig när han står och sover. Ingenting han har ont av, eller lider av. Grundligt genomgången och röntgad överallt.

Åh, Tack, Tack, Tack!!!!!!
Känns ju redan lite ljusare!
Hoppas att det är därför!
Tack allihopa!!!

Granska hur den står i framknäna när den står stilla, jättevanligt på fullbloden att de hänger lite i olika grad i framknäna, hänger de i framknäna så är det inte alls ovanligt att de skakar i benen då står så att säga inte ner ordentligt med belastning genom hela benet och då kommer dessa skakningar. Vet faktiskt inte om det är ärftligt betingat eller om det kommer från galoppbelastningen men det är nästan alltid fullblod man ser det på. En kompis hade en riktigt extrem när jag var yngre och veterinärerna menade på att det var helt ofarligt.

Kommer inte ihåg om dom hängde i knäna men är nästan helt hundra på att alla tre som gjorde så var fullblod eller möjligtvis travhästar. Hmm blir lite osäker nu. De var inte mina hästar utan jag bara hjälpte till att ta ut dom ibland på morgonen. Var ju några år sedan så minnet är inte helt att lita på.

Min är inte spänd och flyktberedd, snarare uppmärksam och nyfiken. Fast han "darrar" ju bak. Gärna när jag ställer honom inför en uppgift han måste fundera på för att lösa.

Nu målar jag fan på väggen, men det här känns inte bra!
Problemet sitter i ett försvagat kors. Vilket enligt ET skulle gå att fixa till.
Men hästen har troligtvis gått med detta problemet i flera års tid.
Då är ju risken rätt stor att det kan ha blivit bestående skador i frambenen.
Jag har inte haft honom speciellt länge. Har inte ens ridit honom än,
då han fick vintervila direkt när han kom till mig.
Så såg jag att han var skev och kontaktade ET.
Där jag fick bekräftat att så var fallet.
Det här kommer säkert att gå käpprätt åt skogen!

Det är inte så att den hänger lite i knäna? Förekommer på fullblod och brukar vara helt ofarligt

edit:
Såg att så var fallet

Senast ändrad:

*sista*

En kompis till mig hade ett halvblod på 175 som hängde i fram (bockbent)och han kunde bete sig likadant. Dvs skaka och till och med vika sig lite ibland, men aldrig vid ridning. Men det var en av de friskaste hästarna jag nånsin träffat och han blev 30 år gammal...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 968
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 919
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 726
Senast: prallan
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka