Häst som skakar i benen?

Ponnymorsa

Trådstartare
Är det någon som vet vad det kan bero på om en häst skakar i båda eller ena frambenet utan arbete? På plan mark, men ej i boxen. Som tex om man leder den ut till hagen, stannar till och benen skakar? Men hästen inte är halt? Inte heller någon ökad värme eller svullnad.
Håller på att diskutera detta med en kompis. Hon tror på mjölksyra, men det kan den väl inte få om den inte ansträngt sig?
Jag tänker på om det kan vara någon slags förslitningsskada, tex lös benbit eller pålagringar eller så. Men eftersom den inte verkar ha ont, så känns det lite överilat kanske att åka och röntga? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Sv: Häst som skakar i benen?

Den kan ju vara dubbelsidigt halt. En sån hälta kan vara svår att upptäcka.

Jag har varit med om det några enstaka gånger. I de fallen var det frågan om muskelryckningar. Liknande ticks som man kan ha vid ögat. Många gånger händer det när hästen inte vilar helt på foten. Det kan även vara stress.

Säkrast är dock att kolla upp det. Är det dessutom något som hästen inte gjort förut så är det absolut läge att kolla upp det.

Vid dubbelsidig hälta fram brukar den vanligaste symptomen vara att hästen går och bromsar med frambenen. Är lite stum framtill och bjudningen är inte den bästa alternativ väldigt springig. Vill inte sätta frambenen under sig och tar korta steg.

Vid hälta bak saknas driven och hästen bjuder inte framåt. Känns som om hästen springer med handbromsen i.

Vanligast med dubbelsidig hälta på frambenen än bakbenen.

Nu har jag svarat generellt så självklart kan individer reagera olika.

Ring och rådfråga veterinär, är mitt förslag. Sen kan ni börja prata kompisar emellan utifrån det.

Min häst skakar i bakbenen när han blir utsatt för något nytt eller förvånande, som en hundvalp som blir uppjagad men står still ungefär. Har hänt några gånger när jag stannat honomn ute på väg in i hagen på nytt ställe, och inne i spolspiltan vid sadling innan han blev helt van med sadel. Har dock aldrig tolkat det som att han har ont, då han annars bara ser nyfiken/laddad ut. Kanske borde tänka om!

Ja den kan överbelasta frambenen pga problem i bakbenen, det kan göra att skakningar visar sig. Så din kompis är inte helt fel ute när det nämns mjölsyra, det har jag sett på några tidigare hästar som stått i samma stall och som sedan fick sina diagnoser.

Min häst skakar i bakbenen när han blir utsatt för något nytt eller förvånande, som en hundvalp som blir uppjagad men står still ungefär. Har hänt några gånger när jag stannat honomn ute på väg in i hagen på nytt ställe, och inne i spolspiltan vid sadling innan han blev helt van med sadel. Har dock aldrig tolkat det som att han har ont, då han annars bara ser nyfiken/laddad ut. Kanske borde tänka om!

Det är så som jag uppfattar att hästen gör, stannar till tittar upp och skakar i benen.

Ja den kan överbelasta frambenen pga problem i bakbenen, det kan göra att skakningar visar sig. Så din kompis är inte helt fel ute när det nämns mjölsyra, det har jag sett på några tidigare hästar som stått i samma stall och som sedan fick sina diagnoser.

Mycket intressant.

Om hästen överbelastar frambenen, så kan väl det i sin tur leda till tex kotledsinflammationer osv?

Spontant så har hästen skitont men inte på ett ställe som gör att den haltar eller liknande.

Tex i korset? Som i sin tur gör så att det blir för jobbigt att lägga belastningen bak, som i sin tur leder till att hästen lägger belastningen fram, och får mjölksyra, därav skakningarna som Boj var inne på?

Skulle en sådan överbelastning kunna leda till pålagringar på tex kotor?

Är det någon som vet vad det kan bero på om en häst skakar i båda eller ena frambenet utan arbete? På plan mark, men ej i boxen. Som tex om man leder den ut till hagen, stannar till och benen skakar? Men hästen inte är halt? Inte heller någon ökad värme eller svullnad.
Håller på att diskutera detta med en kompis. Hon tror på mjölksyra, men det kan den väl inte få om den inte ansträngt sig?
Jag tänker på om det kan vara någon slags förslitningsskada, tex lös benbit eller pålagringar eller så. Men eftersom den inte verkar ha ont, så känns det lite överilat kanske att åka och röntga? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Nu är jag fullt övertygad om att hästen skakar pga att den är svag i korset,
och pga det lagt all vikt fram, vilket redan är konstaterat av ET , och därmed får skakningar pga mjölksyra, överbelastning. Hästen är under behandling av ET, men min tanke är nu att hästen gått med detta problem så länge, så den dragit på sig tex pålagringar. Detta är väl ingen orimlig tanke?
Ska tilläggas att den inte rids just nu.

Om hästen överbelastar frambenen, så kan väl det i sin tur leda till tex kotledsinflammationer osv?

Ja, men kotledsinflammationer är i de flesta fall sekundära, vilket innebär att grundproblemet finns någon annan stans. De behöver ju inte heller få problem med kotorna, om problemen upptäcks i tid.

Ja, men kotledsinflammationer är i de flesta fall sekundära, vilket innebär att grundproblemet finns någon annan stans. De behöver ju inte heller få problem med kotorna, om problemen upptäcks i tid.

Nu målar jag fan på väggen, men det här känns inte bra!
Problemet sitter i ett försvagat kors. Vilket enligt ET skulle gå att fixa till.
Men hästen har troligtvis gått med detta problemet i flera års tid.
Då är ju risken rätt stor att det kan ha blivit bestående skador i frambenen.
Jag har inte haft honom speciellt länge. Har inte ens ridit honom än,
då han fick vintervila direkt när han kom till mig.
Så såg jag att han var skev och kontaktade ET.
Där jag fick bekräftat att så var fallet.
Det här kommer säkert att gå käpprätt åt skogen!

Granska hur den står i framknäna när den står stilla, jättevanligt på fullbloden att de hänger lite i olika grad i framknäna, hänger de i framknäna så är det inte alls ovanligt att de skakar i benen då står så att säga inte ner ordentligt med belastning genom hela benet och då kommer dessa skakningar. Vet faktiskt inte om det är ärftligt betingat eller om det kommer från galoppbelastningen men det är nästan alltid fullblod man ser det på. En kompis hade en riktigt extrem när jag var yngre och veterinärerna menade på att det var helt ofarligt.

Granska hur den står i framknäna när den står stilla, jättevanligt på fullbloden att de hänger lite i olika grad i framknäna, hänger de i framknäna så är det inte alls ovanligt att de skakar i benen då står så att säga inte ner ordentligt med belastning genom hela benet och då kommer dessa skakningar. Vet faktiskt inte om det är ärftligt betingat eller om det kommer från galoppbelastningen men det är nästan alltid fullblod man ser det på. En kompis hade en riktigt extrem när jag var yngre och veterinärerna menade på att det var helt ofarligt.

Han hänger i knäna! Det är vanligt hos fullblod. Tror att det kommer från galoppbelastningen. Menade vetrinärerna att det var ofarligt? Hoppas det är pga av det! Ska åka ut till vet, men man hinner ju tänka tusen tankar att det är helt kört osv!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 968
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 919
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 726
Senast: prallan
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka