Häst som rusar in i galopp.

Septicemia

Trådstartare
Vi har haft lite bekymmer, jag och min flicka, men det verkar vaar löst.
Hon vägrade trava lugnt, taktade bara och ställde sig utåt för att slippa jobba.
Nu är allt det borta och hon jobbar fint i skritt och trav, att arbeta på en volt är ingen favorit men numera gör hon även det utan att tjafsa.
Vi har lagt ner all galopp helt under den här tiden eftersom både min tränare och jag tyckte att det skulle stressa hästen.
Nu ska vi börja galoppera igen och jag blir lite konfunderad...

Hästen gick lugnt och fint i traven och jag la om för en tydlig men mjuk galoppfattning.
Jag var beredd på att hästen skulle kasta sig iväg och galoppera, för allt hon var värd, men inte! Istället slänger hon sig åt sidan och travar så fort hon bara orkar.
Vi gör om det, med samma resultat.
Till slut satte vi upp ett litet kryss för att inbjuda henne till galopp efter hindret och det fungerade.
Men hon satte av så snabbt hon bara kunde och vägrade låta mig bestämma.

Det är ju självklart naturligt att hon dels är väldigt pigg på galopp och vill springa, men i vilken utsträckning bör jag låta henne galoppera i "sin takt" och hur gör jag för att få henne bli framåt men lydig i galoppen? Jag har fått en del bra tips av min tränare men vill gärna ha fler! :)

Sv: Häst som rusar in i galopp.

Det låter som om din häst har väldigt dålig balans, och när du flyttar på dig i sadeln och glr en galopptfattning så vet hästen vd du menar, men har för dålig balans för att igentligen blrja galoppera. Så hästen springer för att inte tappa balansen alt. för att slippa undan själva galoppen.

Det är svårt att bedömma när man inte vet bakrunden.. hur gammal e hästen? hur mkt e den riden?

Det var vad vi gissade på först också, men det verkar inte som att det har att göra med balansen, hon verkar liksom bara inte veta vart hon ska ta vägen när hon ska fatta galopp. Eller ifall det skulle gå alls. ;)
Däremot kan hon fatta galopp från skritt.(!) Men det blir ändå samma sak med hastighetten....

Däremot tror jag att hon inte har balans nog att fatta galopp i lugnt travtempo...hennes förra ägare hade överljudsfart i traven och då blir det ju enklare att falla in i galopp...Men det var kankse det du menade. :crazy:

Hon är åtta år, är het men som sagt numera lugn i skritt och trav. Är en korsning mellan varmblod/quarter, väldigt lik ett engelskt fullblod...Jag har haft henne i ett år, hon var bara riden lite drygt en ggr/månad innan, men hade en ordentlig grundutbildning (skulle blivit tävlingshäst, dock konstig stam för det :D )
Nu har hon börjat tränas på allvar då kondisen är bra och hästen tycker att det är kul.

Tror du att det kan bli bättre med galoppen om man tränar mycket balansövningar?

Det är säkert en blandning av en hel massa orsaker.
Balansen är nog fortfarande en av dessa anledningar, det kan ta längre tid än man tror för en häst att få rätt muskler för att orka balansera sig i alla gångarter.
Har den varmblod i sig, så har den säkert inte heller de fysiska förutsättningarna för en balanserad och bärig galopp sådär från allra första början, utan det blir ännu mer arbete med att jobba fram de muskler som krävs.
Jämför henne inte med "tjusiga" halvblod som tycks gå i samlad galopp redan vid späd ålder. Det är lätt att bli stressad själv om man jämför sig med sådana...

Det kan även vara ett förvånande långt steg från det hästen går i en fin, hyfsat balanserad trav, tills den kan galoppera lika lugnt och balanserat.

Säger det bara för att det är lätt att tro att alla gångarter borde utvecklas ungefär lika fort, men för en häst som inte har fallenhet för galopp så tar det tid, helt enkelt. Men det går bara man inte ger upp.

Eftersom du rider lektioner så kommer det säkert att ordna sig förr eller senare.

Mina tips är att jobba jättemycket med övergångar. Avsaktningar och igångsättningar låter hästen jobba som mest effektivt. Helst ska du försöka se till att hästen inte rusar iväg i igångsättningen (även i traven) - det ger effektivast muskelträning.
Galoppen är ju fortfarande jobbig, och där måste du väga in att hästen blir stressad av många avsaktningar och igångsättningar vilket försvårar det hela. Försök ändå få till en del galoppfattningar per dag.

Att få en häst som är uppmärksam på den gamla goda halvhalten är inte heller dumt. Får du till ordentliga halvhalter innan galoppfattningarna så minskar risken för att hästen rusar.

tack så mycket! Ska testa det.
Nej,jag jämför henne inte med ett halvblod och jag kräver inte att ho ska kunna bära upp sig helt och hållet, men innan hon blev tjabbig i traven (någon slags försenad maktkamp) så gick hon hyfsat i galoppen, och när det gick som bäst sökte hon sig fint neråt och rundade ryggen.
Hon har bra steg och "snygga" gångarter som dessutom är väldigt bekväma, när hon väl går fint så känns det som att man har världens finaste häst, för hela hästen blir väldigt pampig, men när det går mindre bra... ;)
Hon har inga bekymmer med att fatta rätt galopp, och har kunnat byta galopp, så vi behöver komma tillbaks där vi var innan hennes testperiod satte igång, som nog hade mycket med hormoner att göra.(ston...suck.. ;) )

Vet inte om detta hjälper men min häst kan i galoppen plötsligt vända tvärt åt vänster och öka farten. ( i vä varv på ridbanan) då hamnar man i obalans och det är lätt att man saktar av och hittar sin balans igen innan man försöker igen. Det rekommenderas inte. Min häst för en liten paus och lär sig att det var ett effektivt sätt att slippa galoppen. Nej så jag trycker i innerskänkel och håller ut honom så gott det går och galopperar så sanden ryker efter oss. När han sen slutar med detta saktar jag av.

Tömkörning kan vara bra om det är så att hon har svårt med balansen. Öva många övergångar mellan trav och galopp.

Asså helt bra kanske hästen inte blir bara du tränar balansen, men jag tror att du kan lösa en del av det med hjälp av balansträning.
Sen måste du säkerligen förbättra andra saker också, men balansen är en såpass grundläggande sak att du borde fixa det! :)

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 326
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar