Häst som rullar fast

Sv: Häst som rullar fast

Skulle det fungera bättre för henne i ligghall tror du? Nu har du ju hittat en lösning och jag själv vill att mina ston står på box när dom ska föla men min största skräck är att dom lägger sig och försöker föla mot en vägg, inte kommer upp o liknande.

I USA (o säkert på andra ställen också givetvis) har en del fölningshagar -stona får gå i mindre hagar och föla oavsett väder (många där fölar ju i januari, i snöstorm), så fort fölis är ute tas dom in i boxen som finns i anslutning till varje fölningshage. Egentligen är det nog ett säkrare sätt. Själv tänkte jag göra en storbox med grindsystem på logen, då kan man lätt flytta en grind om märren lägger sig galet.

Ägaren är tyvärr en sån som inte gillar det där med utevistelse dygnet runt.... Men förra året lyckades jag övertyga henne om att hon skulle få gå på löedrift med sin bästa kompis sista tiden innan fölningen. Då hade vädret blivit okej för det tyckte hon.... Märren fölade ute och det gick fint.
Nu står hon på box och är inte högdräktig och då får jag ha sanden i botten på bädden.
Men i år kommer vi nog inte ha diskussionen huruvida den ska få föla ute eller inte!:laugh:

överrullningsgjord är det bästa faktiskt:)

Beror helt på hur rund rygg hästen ifråga har, den värsta fastrullning jag varit med om var med överrullningsgjord på, jag hade tröttnat på att dra runt mitt högdräktiga elefantsto som la sig fast var varannan natt (hur svårt är det liksom att fatta att man är lika smidig som en strandad val och att man kanske får låta bli sådana gymnastiska övningar till man fått lite smidigare kroppsform igen, iofs rullar hon fast även som odräktig men inte lika ofta), fick nog och körde och köpte en överrullningsgjord till henne, hade redan från början känslan av att det fanns möjlighet att den kunde glida drog därför åt den rejält, på natten var det ändå dags och snacka om att det var låst läge för hon hade rullat sig och lyckats flytta gjorden så mkt att den totallåste att få tillbaka henne dessutom låg hon naturligtvis på knäppningen så var bara att gå och hämta en kniv och skära av gjorden (snacka om 800:- rakt åt pipan) sen den dagen sätter jag inga gjordar på dem igen.

Har nu upptäckt det som funkar allra bäst på fastrullande hästar och det är att ha täcken som är helt glatta invändigt (många av de nya är det nu i olika grad för att inte hästhår skall fastna), ett riktigt glatt täcke på och gjordarna lite för löst spända, när de fastar och sprattlar glider de helt enkelt invändigt i täcket och kommer på det viset ut en bit, har sedan jag började med det inte behövt hjälpa en enda häst och då har jag ändå mor och dotter som tidigare låg fast minst en gång i veckan var.

Det äldre stoet har jag tidigare alltid rullat runt med två långa grimskaft om bortersta benparet, hon vet att man håller på och hjälper henne och är kolugn och hjälper till i vändningen och är sedan jätteförsiktig när hon kommer runt och reser sig, har alltid full koll på var hon har en.
Dottern vändes så som liten men det funkar inte lika bra med henne längre även om vi har vänt henne så men hon flippar och sprallar för mkt när man väl håller på och vänder och det blir lite väl riskfyllt, likadant hatar hon grimskaft om karleden så om de inte glider av direkt när hon kommer runt kan hon flippa ut rätt bra i boxen och sparka av sig grimskaftet vilket av förklarliga skäl inte är så kul om man inte står så att man kan skutta ut genom boxdörren direkt när hon kommer runt. Hon har dock permantentbädd av spån så de sista gångerna innan jag kom på det här med täcket så tog jag grepen och grävde ur bädden bakom och inunder henne på så vis gled hon utåt i hålan när hon sprallade och kom ut en bit. Dock mådde ju inte precis bädden så bra av det men men hon kom loss i alla fall utan att man behövde riskera att bli sparkad av sprallmoster.

:(Åh Min ettåring rullade fast några gånger i box dö klantigt, typ låg dubbelvikt med halsen på våggen huvudet i bäggen, rumpan i väggen etc. Men en natt gick det åt helvete rent ut sagt. Kl 23 hörde vi några duns min sambo å jag tänkte allt på hästen men vi orkade inte gå ut en gång till till stallet, det måste vara katten som hom hoppar på byggställningen utanför vårt hus diskuterade vi. vi somnade Kl 7,30 kommer min sambo in, hästen ligger fast igen, Vi gick ut , då såg jag igennom alla boxgaller hur en hov stack upp så konstigt, fan hästen fast i gallret, Sambon hämtade hög tag i spettet utanför stallet , roffade åt sig krafiga bräder jag in efter diskmedel, in tillnnästa häst ,sprutade ner den blodga hoven med diskmedel, och så vek min starke man med sppetets hjälp upp gallret, medet rammlade ner i rätt box. In till hästen som såg död ut, men så kollade hon på mig. hon levde ringde distriktsveterinären. Jag kommer inte förän hon står på menen fick jag till svar. Hästen var ju helt slut i kroppen ville bara sova o lite lätt svullen i kroppen. In i huset blandade en koktail på socker äpplejuice salt i en sportflaska, och fullkomligt hällde i hästen. en kvart senare stog hon upp på tre ben, sen den dagaen har vi i princip bott på atg kliniken här. efter denna dag är hon ytterst försiktig var hon lägger sig, hon kommer aldrig bli fullt återställd hur bara återsår och se, nu har hon varit haltfri i 6 mån men helt snemusklad, och mbehandls nu av kriopraktor. bäcken benet var en spricka i samt en stor köttskada på benet, som estetisk aldrig kommer bli bra. jag har träffat hästar som aldrig mer gött in i boxen dom skadat sig i. vårt stall är nybyggt. I dag skulle jag bygga ett stall med längsgåående ribbor. Och via sträömsholm har jag lärt mig att altid dra hästen i svansen.Man kan lyfta en häst i dess svans, det gör man med vinch på hästsjukhusen.

I dag skulle jag bygga ett stall med längsgåående ribbor.
Det går att sätta upp i befintlig box!

Jag har på 13 år inte behövt ha en fastliggande häst o känner mig trygg.

Den som låg fast vägde 800+. där kan trycket på bröstkorgen bli för stort på endast några timmar:eek: Jäkligt tungt att dra runt oxå... i svansen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att...
2
Svar
28
· Visningar
8 638
Senast: Lazio
·
Hästvård igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon...
Svar
10
· Visningar
2 158
Senast: Buck
·
Hästvård Häromkvällen hittade jag min häst fastrullad i boxen. Har lagt vall i det hörnet då jag misstänkt att han gjort det fler gånger. Nu...
Svar
5
· Visningar
3 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka