Häst som ramlar omkull... Somnar?

foxy_lejdy

Trådstartare
En av mina hästar brukar ramla ihop ganska ofta och jag undrar varför, och givetvis om det kan vara något fel på henne.

Hon brukar stå och se ut som hon håller på att somna och efter en liten stund så viker sig framknäna, ibland vaknar hon till och ställer sig riktigt igen och ibland rasar hon ihop, då ser hon lite nyvaken ut och fundersam, men sen brukar hon somna om, liggandes.

Detta händer som sagt ganska ofta, både i hagen och när man pysslar med henne och hon står uppbunden en stund.

Hästen verkar frisk i övrigt. 22 år fyllda, men blank och i fint hull.
Travare, men har aldrig startat på travet utan gått som ridhäst hela livet, inga kända skador p.g.a. träning eller så.
Hon har en himlans förmåga att få småsår hela tiden, funderar på om hon får dem eftersom hon faller omkull eller om hon bara är klantig.

Pigg och framåt vid ridning och körning, lugn att hantera.

Är det någon som vart med om samma?
Är hon sjuk?:confused:

Sv: Häst som ramlar omkull... Somnar?

Har samma problem med en av mina hästar, en äldre märr. Efter att ha uteslutit narkolepsi, kom veterinären fram till att det hos henne beror på att hon vägrar att lägga sig ner att sova, Mao hon får ej den djupsömn hon behöver som hästar endast kan få när de ligger. Krävs ej många minuter djupsömn per dygn. Mitt sto fick detta problem under sin dräktighet och hon är ledarsto och litade helt enkelt inte på de andra hästarna att de vaktade tillräckligt bra. Efter fölning blev det värre men nu efter vi vant av fölet så ramlar hon inte längre.

Kan dock även hos din häst bero på ngt helt annat. Hästar har en låsningsmekanism i bakbenen och när de står och sover så låser sig bakbenen så att de ej ramlar ihop. Om de ej ligger ner och sover så fungerar denna mekanism allt sämre. Dock kan denna mekanism slitas ut hos äldre hästar.

När denna mekanism ej fungerar så viker sig frambenen på hästen när den somnar och så ramlar den bakåt. Vid narkolepsi ramlar oftast hästen rakt ner, mao alla benen viker sig samtidigt.

Hoppas denna info hjälper dig. När detta skedde med mitt sto så letade jag info överallt. Det enda som hjälpte var dock att anlägga en djup bädd i boxen så att hon inte skadade sig allt för mycket när hon ramlade som skede ofta mot slutet av dräktigheten.

:crazy: Jag kan inte svara dig vad det är, men vore det min häst hade jag ringt kunnig veterinär för länge sen för att rådgöra/utreda. Det lär knappast anses "normalt" iaf, har aldrig hört talas om liknande problem och att det skulle bero på att de somnar. Jag har varit med om en häst som föl ihop ibland, han hade en nervskada om jag inte minns fel, och fick tas bort pga det. Nu menar jag inte det värsta med din häst men vore det min hade veterinär varit kontaktad redan efter första gången det hänt.

Ring veterinär.

Kan vara precis vad som helst.
Har mött en häst som hade drabbats av liknande, själva "låsfunktionen" i benen hade slutat fungera så hästen trillade ihop lite här och där, även när den gick omkring. Den fick tyvärr tas bort pga det då skaderisken ansågs vara för stor och att det var ett form av lidande för hästen att trilla omkull konstant.

Det låter inte så supernyttigt så hästen bör kollas.

Om man googlar så ser man att det är rätt vanligt.
Varför vet jag inte. Men förklaringen med att hästen inte får riktig djupsömn lät rimlig..

Jag har också ett äldre sto med liknande problem, hon har dock aldrig ramlat ihop helt men är på väg lite då och då... jag tycket iofs det har blivit bättre sedan hon fick föl och faktiskt ligger ner och vilar från och till vilket hon inte gjorde tidigare.

Efter att jag såg det första gångerna på henne (trodde hon höll på att dö!) så har jag upptäckt att det är rätt vanligt, framförallt på äldre ston verkar det som. Det var nog tre år sedan, och hon är pigg, glad och frisk fortfarande. Min veterinär har inte kunnat ge mig några svar men det är ju aldrig fel att ringa och rådfråga.

Vill råda dig att kolla upp det. En häst jag kände gjorde så och det berodde på förträngningar i nacken, när nerverna klämdes föll hästen ihop. Den fick tas bort.

Jag ska rådfråga veterinär, brukar träffa veterinär rätt ofta eftersom jag jobbar med mjölkkor.

Rent spontant så har jag väldigt svårt att tro att hästen är sjuk, har nervskador eller dyl.
Hon är jämn i sidorna, mjuk och lösgjord under ryttare, ser fin och jämn ut muskelmässigt. Pigg, glad och en vänlig häst.

Detta händer BARA när hon står och sover. Står hästarna och hänger och vilar i solen kan hon ibland rasa ihop.
Pysslar man med henne länge så blundar hon efter ett tag och vilar med ett bakben, sen ser man hur hon nickar till med framknäna. Men är jag i närheten brukar jag peta lite på henne så hon vaknar, därför har hon aldrig fallit ihop när man pysslat med henne.

I övrigt är hon säker på foten, har aldrig varit halt.

Hon verkar heller inte lida av det, mer än att hon brukar kunna ha något litet sår någonstans på kroppen.

Jag tror snarare att hon kanske inte vilar ordentligt. Mina hästar går i ligghall just nu och hon kanske har svårt att koppla av ordentligt utomhus. Har dessvärre en häst utlånad just nu och därför har jag 3 hemma, en av mina andra hästar har kronisk hosta och måste gå i ligghall för att må bra. Jag tror inte hon vilar ordentligt heller om jag ställer henne på box ensam i stallet.

Men hon ligger i hagen och i ligghallen, de har en mjuk bädd och hon har inga problem med att lägga sig eller ställa sig upp.

Jag prata med vet i morse och fick till svar att hon bara var väldigt avslappnad, inget att oroa sig för :)

Har en gammal häst som gjort så i många år när hon står utomhus och sover. Hon ligger och sover i boxen inne så hon är inte otrygg och kan sova det hon behöver. Hon är bara väldigt lättsövd tror jag, somnar alltså stående :p

Jag prata med vet i morse och fick till svar att hon bara var väldigt avslappnad, inget att oroa sig för :)

Skönt om det är förklaringen. Aldrig hört eller sett något liknande under alla år jag hållt på med hästar men andra verkar ju ha den erfarenheten så man lär sig något nytt varje dag!

Skönt om det är förklaringen. Aldrig hört eller sett något liknande under alla år jag hållt på med hästar men andra verkar ju ha den erfarenheten så man lär sig något nytt varje dag!

Sen läste jag även om dom som får samma symptom när man spänner sadelgjorden, en form av sadeltvång, att gjorden klämmer på en nerv. Där berätta min instruktör om att det kan vara bättre att spänna när hästen går/rör sig.

Narkolepsi finns som sagt på häst även om det inte är vanligt . Fenomenet är dock känt hos svenska veterinärer och det finns flertalet med diagnosen i Sverige .

Japp, fast i de fallen kan ju "anfallen" komma lite när som och även när hästen är aktiv och rör sig om jag minns rätt?
Med mitt sto, och flera andras i tråden som det verkar, så händer det bara när hästen står och slumrar.

medryttarinnan:
Min har aldrig haft några problem med sadelgjorden eller så iofs, men jag förstod kanske inte riktigt hur du menade med den...?

Jag kan tillägga att äldre hästar och mycket unga hästar gärna sover mer än "medelålders" hästar. Gamla hästar har en aning svårare att komma upp när de har legat ner också vilket kan göra att de inte tillåter sig ligga ner lika ofta som de borde. Det är inget särskilt ovanligt fenomen din häst uppvisar och är, vad jag förstått, inget farligt. En av mina gamla hästar gjorde så också ibland. Jag såg till att hon hade ordentligt med tjock bädd i boxen så att hon inte skulle slå sig när hon ramlade omkull.

Vi hade en lite äldre märr på ridskolan jag red på för mååååånga år sedan som ofta (nästan alltid) somnade stående och efter en stund "ramlade ihop".
Hästen var helt frisk i övrigt men vet. togs ut för att kolla upp henne.

I hennes fall visade det sig (som någon annan också nämnt tidigare) att hon inte längre kunde låsa knäna lika bra när hon sov.
Inget farligt sa vet, utan endast eventuellt lite irriterande för hästen (eftersom hon blev så förvånad när hon damp i marken). Vi vaddreade upp lite i just hennes box, så hon inte skulle slå i.

Men vore jag du så skulle jag be vet. kolla upp knän osv så du iaf vet vad det är (kan ju vara något annat)

Lycka till med din häst!

Vi var med om en "rolig" liknande incident när vi var på hästsemester för en många herrans år sedan. Hästen vi hade var lite till åren, 21 tror jag, och en mycket trevlig gammal herre. När vi gjorde kväll vid en rastplats och band upp hästarna så tog det inte lång stund efter middagen innan hästen började luta lite knepigt. Han liksom hängde sig bakåt så långt snöret räckte innan han knäade och nästan föll ihop och liksom "vaknade med ett ryck". Och sådär pågick det en stund innan han lade sig ner. Vi blev ju såklart livrädda och trodde hans sista stund var kommen, men då detta var sent en kväll och innan mobiltelefonernas tid kunde vi inte göra så mycket just då. Och han var ju pigg och glad igen morgonen efter. Ägaren kom dock förbi dagen efter och vi berättade om vad som hänt. "Åh, aha, jaså... Nej, men det är heeelt normalt. Så gör han alltid innan han ska somna!". Och vi hade ju trott att häststackarn höll på att dö! :eek: Hade ju varit kul att veta innan vi gav oss ut liksom :p

I vissa fall är det då tydligen fullt normalt att man blir lite ostadig med åren :)

Jag menade bara allmänt... att det finns den sorten med, för att man kommer åt en nerv som medför att dom somnar :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·
S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Midnight
·
Övr. Barn Har haft svärföräldrarna + min mans syster boende här i några dagar (de bor 85 mil bort). Brukar bita ihop när de gör saker jag inte...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 715
Senast: boccia
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 477
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka