häst som pullar hela tiden...!!!!

zazza girl

Trådstartare
jag ha en travare på 11 år på foder . ha haft han i två veckor nu ungefär.... och han pullar hela tiden när man rider han ...
det är värst i skogen ....
han dra i väg i släng trav ...

vad kan man göra för att få han att sluta med det..???

behöver råd..!!!!
 
Sv: häst som pullar hela tiden...!!!!

har du provat med att stoppa lite bomull i öronen på honom? Många travare är vana att ha det i öronen och blir då lugnare.:bow:
 
Sv: häst som pullar hela tiden...!!!!

Vad gör hästen egentligen när den pullar ? Har länge undrat det ..
 
Sv: häst som pullar hela tiden...!!!!

Förmodligen går han bara i sitt normala joggingtempo som han brukade på banan, han har det rörelsemönstret och är van att "ligga på" bettet lite. Ligga på kanske inte är riktigt rätt uttryck för det, men travarna körs ju med en annan hand än vad man oftast rider med, speciellt i de högre farterna...

Han vet kanske inget annat.

Vänta med att trava tills hästen fått mera balans och muskler för ridning. Det tar månader eller t.o.m. år av rätt träning, men det är enda vägen till att få en balanserad och mjuk ridtravare.

Rätt träning är mjuka "balansövningar" i skritt på halvlång tygel där hästen får söka sig framåt och balansera sig med ryttaren i ett lugnt tempo. Tömkörning, kavaletti, skogsridning (gärna vid sidan av stigen...) och skolor är användbara moment.

Var noga med att hästen förstår hjälpgivningen ordentligt!

När hästen balanserar sig i skritt har den stärkt upp sin rygg och sina bakben och du kan börja känna på traven, några steg i taget. Och så bygger du på med några steg til och så några till.

Till sist har du en häst som bär sig själv i mer samlad trav, utan att pulla.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp