Häst som plötsligt gör "foderbollar"

jcek

Trådstartare
Har lämnat ut min häst till fodervärd. Haft hästen själv i 11år. Hästen är 15år.
Hästen har aldrig haft problem med tänderna och har regelbundet kollats i munnen. Och nu säger fodervärden att han spottar ut foderbollar. Hästen har varit där i cirka 2 veckor.
Varken jag eller den medryttare jag haft innan detta har sett något sånt.
Kan det ens uppstå så plötsligt? Kan hästen fått problemet så (o)lägligt? Kan det bero på annat så som stress?
Har ju blivit stort miljöombyte och foderbyte för hästen.

Ja en dag uppstår det ju. Bara att ta ut tandkunnig veterinär och åtgärda problemet.

Det kan ju också vara ett yttre trauma som har gjort att problemet har uppstått. Oavsett behöver det ju kollas upp.

@Nepenthe @TinyWiny
Hästen ska såklart kollas av veterinär som kan tänder. Men det var inte det jag frågade om :)
Jag svarade också att ja, ett problem kan uppstå plötsligt men som förtydligande, problemet kan finnas, komma smygande och förvärras långsamt men märks inte förren en dag när hästen inte kan dölja det längre. Jag svarade också att sådana problem kan komma av ett yttre trauma.

Jag svarade också att ja, ett problem kan uppstå plötsligt men som förtydligande, problemet kan finnas, komma smygande och förvärras långsamt men märks inte förren en dag när hästen inte kan dölja det längre. Jag svarade också att sådana problem kan komma av ett yttre trauma.
Såg inte din uppdatering av svaret förens efter jag skrivit. Tycker bara det är tråkigt att anta att man inte skulle kontakta veterinär bara för att man frågar vårdfrågor på ett forum.
Men tack nu för ett utförligt svar 🙌 Har som sagt aldrig haft problem därför ingen koll själv på tandproblematik. Hästen är som sagt kollad årligen av veterinär i munnen. Men nu var det ca 11månader sen.

Såg inte din uppdatering av svaret förens efter jag skrivit. Tycker bara det är tråkigt att anta att man inte skulle kontakta veterinär bara för att man frågar vårdfrågor på ett forum.
Men tack nu för ett utförligt svar 🙌 Har som sagt aldrig haft problem därför ingen koll själv på tandproblematik. Hästen är som sagt kollad årligen av veterinär i munnen. Men nu var det ca 11månader sen.
Om det var 11 månader sen sist är det inte ovanligt att problem uppstår. Bra att ni bokat in munkoll!

Det kan som sagt vara saker som gradvis förvärrats.
Men man kan också akut råka ut för fraktur, bla på grund av icke biomekaniskt gjort munjobb där det blivit för mkt tryck på någon tand eller karies, trauma etc.

Jag har inte gjort någon uppdatering?

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 533
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat