Häst som ömmar efter skoning

bettysmatte

Trådstartare
Igår skoddes min häst om. Hon lyckades dra av sig ena framskon i onsdags, så att det drog med en del av hoven också. Igår när jag kom och skulle hämta henne hade hon NÄSTAN fått av den andra framskon också. Den satt fast under hoven, med tåkappan böjd under hoven (alltså inte I hoven). Idag när jag skulle rida nu på morgonen, på grusväg, så ömmar hon på fram och vill helst gå i gräsranden i vägkanten. Hon är allmänt ovillig, dock går det bättre på hemväg. Hon rör sig normalt på gräs. Ingen som helst värme i hovarna. Tänkte ringa hovis under dagen och rådfråga, men min magkänsla säger mig att hon är öm efter att ha dragit av sig skorna och således har lite för korta hovar. Hon är över huvudtaget rättså känslig i hovarna, skulle jag vilja säga. Någon som vill tro något?

Sv: Häst som ömmar efter skoning

Låt henne stå ett par dagar så går det säkert över!
Min fblvalack gjorde samma sak för ett tag sedan och även han blev riktigt öm, inte konstigt!

kan ju bara var ömfotad, kan tänka mej att grus är det som känns värst om de är ömma. Är säkert som du skrev för att hon har dagit av sej skorna.

Hej Det är väl klart att din häst reagerar på att skorna inte sitter som dom ska :crazy:.
Om du vill veta om hästen reagerat på skoningen så ska du känna med tumme och pekfinger över digitalkärlen som sitter bak på kotleden en på var sida, du kan se om dom är stasade då har säkert hästen förstärkt puls.
Hästen ska också ha värme i hovarna, jämför runt om.
Om hästen inte har dessa symtom så är det inte hovarna;)

Det kan visst vara hovarna utan värme och förtärkt digitalpuls.

Men jag säger som de flesta övriga - de hästen några dagar. Hästen kan vara öm sen den gått utan sko vid tappskon, och det viker inte direkt den får skor på sig. Ibland får man sula en period för att bryta det, men oftast blir de bra på några dagar igen när de fått skor på sig. Rid på gräs/underlag hästen inte reagerar på sålänge =)

Tack alla :)! Det är skönt att höra att det nog "bara" är som hon ömmar pga att hon misshandlat sina hovar...(knäpphästen). Det är så typiskt att hon lyckas dra av skorna PRECIS innan hovslagaren skulle komma. Hade hon bara behållt dem på ett par dagar till, så hade det varit trevligt... Vi drar ner på skoningsperioden från 8 till 6 veckor på sommaren men det lyckas inte riktigt ändå, tyvärr :(.

Tack alla :)! Det är skönt att höra att det nog "bara" är som hon ömmar pga att hon misshandlat sina hovar...(knäpphästen). Det är så typiskt att hon lyckas dra av skorna PRECIS innan hovslagaren skulle komma. Hade hon bara behållt dem på ett par dagar till, så hade det varit trevligt... Vi drar ner på skoningsperioden från 8 till 6 veckor på sommaren men det lyckas inte riktigt ändå, tyvärr :(.

Jag måste ha missförstått dej.
Jag fattade det som att hästen var nyskodd, var hästen gammelskodd så kan den ömma av andra orsaker.:confused:

Uppdatering.

Idag är hon sämre, eller i alla fall inte bättre... Hon ville INTE lämna hagen. Ömfotad, och jag är rätt säker på att hon även haltar på ena fram. Ringde hovslagaren som kan komma tidigast i kväll. Det blir en lång väntan idag...:( Självklart är jag som mest rädd att det är fång. Visst, ett märkligt sammanträffande om det skulle komma precis dagen efter skoning, men man vet ju aldrig... I fredags kväll galopperade hon i hagen, enligt pappa som var där med vatten på kvällen. Hovslagaren pratade om att det ev kunde vara sömtryck. Att en söm kanske flyttat sig lite grann och nu ligger och trycker på mjukdelar. Troligt? Hon trampade ju även nästan av sig ena skon, men den satt kvar med böjd tåkappa under. Kan det ha orsakat hovböld, även om det inte gick hål? Vad tror ni :confused::crazy:???

Bettysmatte - som känner sig orolig, nojjig och deppad på en enda gång...

Ytterligare info som jag tänkte på när jag stod i duschen precis nu:

Hon var inte konstig att kratsa hovarna på alls, dvs jag märkte inte av att det skulle vara hemskt obekvämt att stå med en fot i luften i taget och belasta de andra. Hon "fång-vänder" inte. Hon är försiktig när jag vänder henne tvärt, men "sätter sig inte på rumpan" för att avlasta fram som fånghästar gör (min islänning gjorde i alla fall det). Står absolut inte i fångställning, men det gör ju inte alla heller. Puls i fram? Kanske lite förstärkt, men jag är sämst i världen på att känna sådant. Jag hittar alltid det jag letar efter... Värme? Kanske, men jag tyckte att hon var ungefär lika varm runt om, och ungefär samma som shettisen.

Ja hon kan ha fått en böld i samband med när hon trampade av sig skorna.

Håller tummarna ni hittar vad det är!

Hm, mysteriet tätnar :crazy:...

Min underbara hovslagare kom ut och spenderade en hel timma utan att hitta något fel. Han kände igen varenda millimeter av hovarna med visitertång - ingen reaktion. Han tog av skorna, skålade ur dem lite på undersidan ifall det fanns möjlighet att de kunde trycka, och satte på dem igen utan att hästen reagerade ett smack. Pållan var inte besvärad av att belasta ett ben i taget, när det ena var i luften. Hovis tyckte inte att hon hade förstärkt puls, och ingen värme i någon av hovarna. Det enda han möjligtvis kunde tycka var att hon ev var lite gallig i frambenen. Han trodde inte på fång, men självklart får jag hålla koll. Hon är inte på något vis allmänpåverkad utan pigg, glad och nyfiken så länge hon slipper ut och knata på hårda underlag. Så fast allting verkar tämligen okej är hon halt i skritt och rejält halt i trav på höger fram :confused::crazy:...

Hovslagarens enda riktiga teori är att hon kan ha vrickat till sig när hon slet av skon (det var HF som hon fick av skon helt på) och att det är därför hon haltar nu. Han tyckte att jag skulle avvakta till slutet av veckan (självklart får jag ta kontakt med vet om hon blir märkbart sämre innan dess). Någon som tror något nu :confused:???

Det låter ju lite märkligt :confused:
Kanske en hovböld som ligger väldigt djupt? Då reagerar de ju inte alltid på tryck med visitertången.
Min kompis häst var halt för ett par veckor sedan och hovis hittade ingenting så hon åkte till klinik för att röntga, trodde på en ev. senskada, men det var en hovböld som låg väldigt djupt så de skar upp den på kliniken.
Hoppas din häst snart mår bra igen!!

Jo, det kan det ju också vara! Det var en annan teori som hovis faktiskt hade, att hon kanske har trampat på något (en vass sten t.ex) och att hon nu ömmar p.g.a det. Sedan kan man ju också tänka sig att det är något som sitter högre upp kanske? I bogen t.ex.? Mystiskt är det i alla fall!

Uppdatering, om någon är intresserad :).

Pållan har alltså vilat i hagen nu i fyra dagar sedan hovslagaren var här. Vi provade att trava henne igår (onsdag), och hon haltade fortfarande rejält och var ovillig att trava. Vi gick ett par hundra meter med henne för hagbyte till en mindre och torrare hage. Jag gick med shettisen bakom, och fick alltså chans att kolla när hon gick. Hon har kortare övertramp på vänster bak än på höger. Hon skrittar relativt ledigt nu ändå, och verkade inte alls ovillig att promenera till den andra hagen. Hon ser inte lika ömfotad ut längre.

Idag när jag var och kollade dem samt fyllde på vatten öste hon ut en dunk vatten över mig (hon lekte med den ena vattentunnan) :). Efteråt lekte hon i vattenpölen som blev, och skrapade hej vilt med HF (det ben som hon ska vara halt på:crazy:). Hon rullade sig också, och "satte" sig på HB för att klia magen. Hon verkar allstå inte särskilt påverkad av hältan och det "onda" (var det nu sitter??:confused:).

Jag avvaktar enligt hovis inrådan till slutet av veckan för att se hur hon beter sig då. Om hon inte är märkbart bättre får hon åka hem från betet och vila hemma i stället. Då blir det självklart också tal om att åka iväg till klinik. Håll tummarna för att det bättrar sig!!

En valack som jag hade fick en hovböld som satt så långt upp/in att han inte reagerade på visitertången alls. Han haltade på grusväg, men inte så mycket på mjukt underlag. Jag lade jodopax-omslag i några dagar, och det drog ut den genom kronranden. Det kan ju vara värt ett försök, det är ju inget som skadar i alla fall. Mer än mattes tålamod när hon ska få dit det... ;)

Det finns säkert bättre sätt än mitt, men så här gjorde jag:

massor med bomull runt hoven, indräkt i Jodopax. Sedan en plastpåse utanpå (jag har för mig att jag satte på plastpåsen först och sen hällde i Jodopaxen) och till sist typ en jutesäck eller liknande runt alltihop. Och så massor med silvertejp runt kotan! :D

Uppdatering igen :laugh:!

Vi åkte ut och hämtade hem pållarna idag, och hon ser mycket bättre ut idag. Jag har självklart varit och kollat henne varje dag, så att hon i allafall inte blev sämre, men ville ge henne den vecka som hovslagaren rekommenderade att vänta. Hon travade självmant i hagen idag, utan att se superhalt ut :bump:! Hon gav sig t.o.m. på en liten galopp, men då såg hon fortfarande lite stel ut. Nu får hon vara hemma i rasthagen, som är väldigt övervuxen, samt stå inne på nätterna och vila. Börjar tro på en sträckning i bogen, eller något liknande? Vad tror ni?

Liknande trådar

Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 279
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 338
Senast: skuggi
·
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 052
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka