Häst som nonchar små hinder..

Q

Qudexco

Jag har nu på senaste tiden upptäckt att min häst fullkommligt skiter i små hinder..Han är själv ca 175 i manken. Det var igår andra gången jag hoppade honom efetr ett 2 veckor långt bete.
Jag började som "valigt" hoppa fram på nån litet 3 stutts och nån oxer 2 galoppsprång grind och han hoppade knappt över..han anstränger sig helt enkelt inte tillräkligt för att lyfta på benen..det är sällan han river men det blir liksom lite tafatta språng eller hur man ska säga..jag provade att rida med mer tempo hela vägen men ändå...

Jag tänkte inte så mycket på det utan började rida en "tre kombination med trav in ett gallopsprång räcke ett galoppstrång oxer och helt plötsligt hoppade hästen 130 hur lätt som helst...

Jag har tidigare fått driva "skiten" ur både mig och hästen för att ta oss över 120 men helt plöttsligt hoppade han 130 med hur mycket luft under som helst..

Hur gör man och vad är bra övningar för en häst som nonchar dom mindre hindrena..jag kan ju ärligt erkänna att jag kanke inte är så stort fan av dom små övningarna men det är ju dom som bygger allt.. nån som har nått tips på övningar?

Min maxade d-ponny gör så här också, vi hoppar kanske inte lika högt som er men att han struntar i små hinder är ju samma sak. Oftast blir det rivningar också.
Men det man kan träna på är att lägga fram bommar eller cavalleti och trava friskt över. Göra lite "jobbiga" övningar där de måste lyfta på benen. Lägg även bommar innan hindret så att de får göra sig beredda på att "röra" på sig lite

jo jag brukar ta ett bom pass i veckan och det brukar funka betydligt bättre..både jag och hästen måste ju "tänka" lite mer när det blir tex en bom serie om man gämnför med tex ett räcke på 80cm.. jag tänkte prova att hoppa lite längre kombinationer med mindre hinder tex en kombination på 4-5 små hinder.. skaen hör ju till den att vi lätt kommer för nära dom små hindrena det bidrar ju i sig till lite knepiga språng så lite kombinations jobb lär ju bli bättre då han "måste" hoppa av efetr ett galopp språng..ingen mer som har nått bra tips på övningar??

jag behöver verkligen lite tips på övningar.. nån mer änn jag måste det ju finnas som har/har hafft detta "problem" eller??

nämen va kul att han hoppar så bra, då kanske du kan komma ut på någon 1.20 då.

Min unghäst var lite så i början, min tränare satte la först ett plank i jämnhöjd med marken (fast det hängde på hinderstöden) eller vad man ska säga meningen var då att hon skulle kliva över i skritt och verkligen tänka lyfta ett ben två ben tre ben o det fjärde i ett lungt tempo...det fungerade efter några gånger, sedan gjorde vi samma sak i trav..då sket hon totalt i plankan, antingen rusade hon snabbt över eller så snubbla hon över det och slog i, så min tränare höjde upp hindret till kanske 80cm och vi kom hoppade över, sen sänkte hon igen och hästen lyft lungt och fint över..
Sen blir nästa problem att dom överhoppar sig istället :smirk:

Men som min tränare sa, det är ju bättre att dom är nonchanalnta på lägre hinder än på höga ;)

Jag undrar bara varfor du sa bestamt vill att hasten ska vara sa forsiktig och duktig pa sma hinder, nar han uppenbarligen hoppar sa bra pa hogre hojder?
Kan du inte bara acceptera att hasten vill ha nagonting att hoppa, och inte har nagon respekt for smahindrena for att de inte fortjanar nagon respekt??

Jag hade sett det hela som nagonting positivt och inte alls som ett problem! Hasten hoppar det han ska.

Vill du att hasten ska hoppa over de sma hindrena sa tycker jag att du ska komma upp pa hindret i en mycket samlad form. Det ar latt att hoppa nar man har en frisk galopp och flyter pa. Det ar varre nar man inte har samma tryck i galoppen. Annars kan du ju aven skritthoppa, det ar bra for bade hasten och dej sjalv.

jag känner oxå till det där...! min lillasysters 6-åriga welsh mountain ponny (117cm hög) är lika dan. hon hoppar inte alls förren hindrena ligger på typ 70-90cm och det är ju ganska högt för "en sånn liten" (på lägre höjder så springer hon bara rakt igenom) har ni några bra tips?
/sandra

Jag tränar ju sällan på högre höjder utan det är mest teknik övningar mm på lite lägre höjder..och då blir det ju lite jobbigt när hästen liksom blir väldigt oangagerad..men visst det är klart att jag är väldigt glad att det inte är tvärt om..men meningen var att jag kanske kunde få lite tips på övningar som får både häst och ryttare att tänka lite mer. Så visst håller jag med dig detta är nödvändigtvis inget problem utan tvärt om.

Varför inte pröva att lägga cavalettibommar framför och bakom hindret, rida på i samlad form och kräva att han fortsätter samla sig även efter hindret. Körde en sån övning vid nåt tillfälle, la tre bommar framför hindret, som var ungefär 80-90 cm högt, och sen en bom till efter hindret. Hästen tvingades samla sig och hoppa hindret fullt ut för att inte komma fel på bommen bakom. Det tog ett par försök, sen kopplade hästen det och skärpte sig. Men som ramonarunds redan påstått; han hoppar ju ordentligt på de hinder han "ska", då kanske det inte gör så mycket att han slarvar på mindre hinder?

det ska jag prova.. :idea: jo som jag skrev..det är klart att det är bättre som det är änn att det är tvärt om.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
466
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?