häst som ligger ner!

N

ny-och-nyfiken

Hej!
Hur vanlnigt är det att en häst ligger ner i hagen?
och hur länge?

Blir lite nojjig efterism hästen jag rider är överviktig... ligger ner en del i hagen. Funderar på om det kan beror på träningsvärk eller likande?

Sv: häst som ligger ner!

Tycker inte det är normalt att hästen ligger ner i hagen denna årstid!

Tycker det låter som fång. Då ligger de gärna ner mkt.

har ju haft fång - men jag kan inte mkt om det... hur sero m om det är fång?
Går normalt och är i övrigt pigg.

Det finns en fångtråd, där kan du läsa allt som finns att läsa om fång.

Hur länge är den ute i hagen då?

lösdrift - dygnet runt!

inne då och då... (givetvis efter ridpass)
Är gammal ungefär 18år.

De senaste så har han legat när jag kommit för att hämta honom i hagen men när jag sedan släpper ut honom efter ridning så står han igen.

jaha, då är det kanske inte så konstigt att han ligger ner! Du kommer mitt i middagsvilan då kanske!

jaha :P som du märker är jag rätt så ny på detta med hästar...
Blir bara lite nojjig trodde hästar mest stod upp och vilade, hästkompisen står upp.

Nu när solen skiner lägger sig många av mina hästar ner extra mkt för att lapa sol. Inte i ligghallen utan i solen. Jag blir inte orolig. HH

okej kanske därför då...för han ligger inte i boxen/vindskyddet.
men då behöver jag inte oroa mig då, vad skönt!
Tack!

lösdrift - dygnet runt!

inne då och då... (givetvis efter ridpass)
Är gammal ungefär 18år.

De senaste så har han legat när jag kommit för att hämta honom i hagen men när jag sedan släpper ut honom efter ridning så står han igen.

Ligger den ner när du rider den?? Är det en "modern" häst??

(barfotaverkad trots att den kanske inte är bekväm med det trots modern verkning)

nej.. formulerade mig galet.
Hämtar honom i hagen och ser ohnom då oftast liggande. Ställer sig upp när jag kommer nära och jag sätter på grima, följer snällt in i stallet och blir ryktad. Sen rider jag, då oftast rätt pigg. Sedan får han stå i boxen - får lite havre medans jag återigen bortstar igenom honom lite. Står sedan där ett tag tills han får komma ut till hagen igen... Då står han igen. (han är barforta bak).

Alltså har jag varit lite orolig efterosm han de senaste legat ned då jag kommit för att hämta in honom. (igår fick klickertränade jag honom bara lite och idag vila)

Mitt på dagen när solen skiner som mest ligger mina två tanter i snön och njuter, det är nog ganska normalt, om det inte är ett helt nytt beteende förståss då måste man kolla vad som kan ha hänt!

Det är inte alls så ovanligt att hästar ligger ner. Allra helst inte om de går på lösdrift. Vår islänning som tidigare gått på lösdrift låg mycket i början. Numera ligger han aldrig i hagen eftersom de går in på nätterna. Ligger väl och vilar då.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30