Häst som leker med bettet

JossanW

Trådstartare
Hej

Jag har en häst som bara leker med bettet när vi är ute och rider. Han tuggar och leker med tungan. Jag har ett tredelat bett. Nu funderar jag på om det är bättre att byta till ett tvådelat typ gummibett, för att se om han slutar tugga och leka med bettet. Någon som har erfarenhet av detta eller bra tips?

Sv: Häst som leker med bettet

betyder leka att han är irriterad och tjafsig med bettet kanske? Ta och kolla upp hästen i munnen och se om det finns några problem där. Annars kanske du kan prova ett rakt bett som inte går att fiffla runt så mycket med. Eller prova rida bettlöst med tex hackamore?

Han är inte irriterad utan "leker", uttråkad kanske. Är ett rakt bett vassare än ett tvådelat?

Han är inte irriterad utan "leker", uttråkad kanske. Är ett rakt bett vassare än ett tvådelat?

Det är helt omöjligt att säga utan att veta hur din häst ser ut i munnen. Alla hästar är olika byggda, alltså upplevs olika bett olika skarpt beroende på häst.

Provade ett rakt bett på min som är ganska tjafsig i munnen.
Blev ett väldigt positivt byte,
Bättre stöd och stängd mun utan en massa "lek" med bettet.

Sen är alla hästar olika, men jag hade börjat med att kolla tänderna.

Båda mina hästar som lekte/tuggade på bettet blev som ombytta när de fick raka bett med fasta ringar. De blev helt stilla i munnen!

Den ena går fortfarande alltid med rakt bett(eller bettlöst för variation) men den andra har jag under våren kunnat slussa tillbaka på tredelat så vi kan variera mellan rakt och tredelat. Hon verkar ha slutat helt att tugga o fippla med bettet. Just hon fipplade bara när vi skrittade på lång tygel, så på henne var det nog mkt frustration att "inget hände". Den andra hästen kan dock tugga sig okontaktbar hela ridpass om han har tredelat.

Ett rakt bett är inte skarpt. Det lägger allt tryck på tungan. Ett tvådelat bett lägger allt tryck på lanerna och det tredelade lägger lite på lanerna och lite på tungan. Hästar tycker olika så det bästa är att testa vad just ens egen häst gillar :)

Fördelen med det raka bettet är att det är svårare för hästen att lyfta det och bita fast. De slipper oxå leden/lederna i mitten som ju faktiskt kan nypas.

Min var också en bett tuggare på 3 delat bett när man stod still.
Har bytt till rakt bett med ringar och det fungerar mycket bättre.
Köpte ett rakt med fasta ringar men det blev inte bra. Han la tungan över bettet. Kan ha berott på att bettet satt för långt ned, får testa igen.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka