Sv: Häst som kliar sig, kan det hänga ihop med fång/medicin?
Min häst fick fång för några veckor sedan, första gången som jag vet om. Han är 14 år och svenskfödd islandshäst. Han har behandlats med Finadyn och behandlas nu igen med det, pga kotledsinflammation.
För några dagar sedan såg jag att han kliat sig i mankammen. Han har några kala, lite irriterade fläckar.
Jag har nu börjat fundera på om det kan hänga ihop med Finadynet eller med fången? Det kan ju självklart vara en ren slump oxå. Han har aldrig haft exem eller kliat sig tidigare vad jag vet. Jag har bara ägt honom i ett år, men känt honom längre tid.
Vad tror ni, har ni varit med om att hästen har börjat klia sig efter fång eller Finadynbehandling?
En secundär kotledsinflamation från ett akut fånganfall för två veckor sedan finner jag som helt normalt. Vid ett akut fånganfall uppstår stora smärtor i hovarna och naturligt då försöker individen avlasta sin smärta i hovarna vilket leder till att en annan led/del kommer överbelastas. Kotorna är ju en av dom leder som blir mest utsatta för ökad belastning när smärta eller överansträngning primärt uppstår i en annan kroppsdel.
En häst som fått fång så sent som för 14 dagar sedan och behandlingen tydligen redan verkar ha avbrutits, men återupptagits p.g.a. secundärd kotledsinflamation förstår jag inte hur det diagnostiserats.
Mig veterligt så ska en häst med akut fång ställas på stikt boxvila, behandlas med smärtstillande/antiinflamatoriskt i minst 14 dagar och enligt fass så efter avslutad finadyn behandling så är normalregeln att hästen inte återgår till normal smärtkänsel inom 48 timmar efter avslutad medicinering.
Utan att ha vetskap om övriga förutsättningar för denna individ som plötsligt kan utlösa irritation i mankammen så skulle inte jag börja med att analysera att det är en secundär åkomma av fång.. Det finns massor av andra mera "närliggande orsaker" till att en häst plötsligt börjar klia sig i mankammen typ, mjäll, hudavlagringar,pälsparasiter, knottangrepp, eftersatt daglig kroppsvård, mm. mm.
Jag har full förståelse för din oro om du tagit del av trådstarter, inlägg angående fång här på bukefalos för själv väntar jag bara på att ngn ska starta en tråd om att man misstänker att hästen har fått fång orsakat att huvudlaget.
Ett helt korrekt svar kan jag tyvärr inte ge dig mer än att mitt råd är att du naturligt vis inte ska utesluta dina misstankar men inte börja söka den utlösande faktorn i dom funderingarna du ställt.