Häst som kliar sig, kan det hänga ihop med fång/medicin?

Maris_

Trådstartare
Min häst fick fång för några veckor sedan, första gången som jag vet om. Han är 14 år och svenskfödd islandshäst. Han har behandlats med Finadyn och behandlas nu igen med det, pga kotledsinflammation.

För några dagar sedan såg jag att han kliat sig i mankammen. Han har några kala, lite irriterade fläckar.

Jag har nu börjat fundera på om det kan hänga ihop med Finadynet eller med fången? Det kan ju självklart vara en ren slump oxå. Han har aldrig haft exem eller kliat sig tidigare vad jag vet. Jag har bara ägt honom i ett år, men känt honom längre tid.

Vad tror ni, har ni varit med om att hästen har börjat klia sig efter fång eller Finadynbehandling?

Sv: Häst som kliar sig, kan det hänga ihop med fång/medicin?

Fång beror ju på störningar i mag- och tarmsystemet. En eksemhäst är det av vikt att mag- och tarmsystemet är normalt för att eksemet skall hållas inom godtagbar nivå. Så det kan höra ihop.

Min häst fick fång för några veckor sedan, första gången som jag vet om. Han är 14 år och svenskfödd islandshäst. Han har behandlats med Finadyn och behandlas nu igen med det, pga kotledsinflammation.

För några dagar sedan såg jag att han kliat sig i mankammen. Han har några kala, lite irriterade fläckar.

Jag har nu börjat fundera på om det kan hänga ihop med Finadynet eller med fången? Det kan ju självklart vara en ren slump oxå. Han har aldrig haft exem eller kliat sig tidigare vad jag vet. Jag har bara ägt honom i ett år, men känt honom längre tid.

Vad tror ni, har ni varit med om att hästen har börjat klia sig efter fång eller Finadynbehandling?

En secundär kotledsinflamation från ett akut fånganfall för två veckor sedan finner jag som helt normalt. Vid ett akut fånganfall uppstår stora smärtor i hovarna och naturligt då försöker individen avlasta sin smärta i hovarna vilket leder till att en annan led/del kommer överbelastas. Kotorna är ju en av dom leder som blir mest utsatta för ökad belastning när smärta eller överansträngning primärt uppstår i en annan kroppsdel.

En häst som fått fång så sent som för 14 dagar sedan och behandlingen tydligen redan verkar ha avbrutits, men återupptagits p.g.a. secundärd kotledsinflamation förstår jag inte hur det diagnostiserats.

Mig veterligt så ska en häst med akut fång ställas på stikt boxvila, behandlas med smärtstillande/antiinflamatoriskt i minst 14 dagar och enligt fass så efter avslutad finadyn behandling så är normalregeln att hästen inte återgår till normal smärtkänsel inom 48 timmar efter avslutad medicinering.

Utan att ha vetskap om övriga förutsättningar för denna individ som plötsligt kan utlösa irritation i mankammen så skulle inte jag börja med att analysera att det är en secundär åkomma av fång.. Det finns massor av andra mera "närliggande orsaker" till att en häst plötsligt börjar klia sig i mankammen typ, mjäll, hudavlagringar,pälsparasiter, knottangrepp, eftersatt daglig kroppsvård, mm. mm.

Jag har full förståelse för din oro om du tagit del av trådstarter, inlägg angående fång här på bukefalos för själv väntar jag bara på att ngn ska starta en tråd om att man misstänker att hästen har fått fång orsakat att huvudlaget.

Ett helt korrekt svar kan jag tyvärr inte ge dig mer än att mitt råd är att du naturligt vis inte ska utesluta dina misstankar men inte börja söka den utlösande faktorn i dom funderingarna du ställt.

Jag har full förståelse för din oro om du tagit del av trådstarter, inlägg angående fång här på bukefalos för själv väntar jag bara på att ngn ska starta en tråd om att man misstänker att hästen har fått fång orsakat att huvudlaget.
.

Jag har för mig att det var ngn här som skulle sluta skriva i fångtrådar. ;)

Men jag hoppas att du svarar mig innan du inser att du har råkat svara i ännu en fångtråd. Jag undrar vilka orsaker du syftar på? Vilka är det som är lika långsökta som fångframkallande faktorer som ett huvudlag skulle vara?

Jag antar att du är medveten om att det är viktigt att försöka ta reda på orsaken till att hästen har fått ett fånganfall, tycker att du gärna återkommer till det själv?

Jag uppfattar nästan din ton som överlägsen mot den eller de användare som vill diskutera sina funderingar och sin oro kring detta här på forumet. Jag hoppas att jag tolkar tonen i det jag citerar helt felaktigt.

Det här har jag skrivit om innan, min fundering om fång och eksem på samma häst är att den inte tål socker. Notera att detta saknar vetenskaplig grund, det är bara en tanke som jag fick efter att ha haft en häst med hovsprickor, fång och just eksem. Den visade sig vara insulinresistent. En annan användare här på Buke misstänker att det har med protein att göra, inte socker, det skulle kunna vara så också.
Intressant ämne detta, det skall bli spännande att se vad forskning i ämnet utvisar i framtiden.
En nyfiken fråga, varför ställer din vet din häst på Finadyn, som inte skall ges mer än i fem dagar, istället för en lång kur på butta som är mer brukligt på fånghästar efter vad jag förstår?

STår han på boxvila kan det ju helt enkelt vara uttråkning som gjort att han 'okynneskliat'?
Har ni flyttat något närmsta året?

Jag har inte sett samband mellan eksemet och något annat än knotten på min btw.

Ursprungligen postat av Maris_
Min häst fick fång för några veckor sedan

coari, jag kan inte se var du hittar 2 veckor någonstans? Jag hittar bara detta? Och så vitt jag vet är några lika med 7 om man ska sätta en siffra på det, men används oftast mer flytande än så...

/Camilla

Kort utan att gå in på övriga symptom, så kan både finadyn och butta starta upp eksem på en islänning. Det har bl a visats genom den starka överkänslighet islandshästen har uppvisat vid flera tillfällen på dessa preparat.

knapplån
utan att gå in på om det är möjligt att det finns ett samband mellan NSAID eller fång och eksem, det har jag ingen aning om

men om man läser i fass om fenylbutazon som är ett liknande preparat så står det att man bör kontakta veterinären vid eventuella biverkningar

ur fass djurläkemedel

"6. BIVERKNINGAR

Irritation i magtarmkanalen, nedsatt aptit och vätskeansamling. Om hästen visar dessa eller andra symtom avbryt behandlingen och kontakta din veterinär.
Om du observerar allvarliga biverkningar eller andra effekter som inte nämns i denna bipacksedel, tala om det för veterinären."

så jag hade gjort det (nu är det mkt möjligt att ts redan har gjort det.

Om det skulle ge fång känner jag inte till, med klåda är bl a en biverkning som noterats. Just nu pågår en studie på islänning och dessa preparat, bakgrunden till det kommer sig av att flera islandshästar har dött eller blivit oerhört sjuka när de fått butta eller finadyn.

kl
Min islandshäst fick klåda under behandling mot fång för 8 år sedan (finadyne och finylbutason). Såg ut som eksem i mankammen. Han har sedan inte haft problem med eksem och går alltid utan täcke.

Tre av våra hästar blev sjuka av Finadyn och butta, den ena fick bölder över hela kroppen som sprack och dom andra matvägrade och blev jättehängiga. Dom hästarna var ifrån Spanien så dom är säkert också känsligare än halvblod.

Eksemhästen som jag skrev om hade eksem innan han fick fång annars så hade det varit lätt att tro att han fick eksem p g a butta när man läser denna tråden. Men i just hans fall så var det inte så för han fick ingen medicin innan fånganfallet.

Men det är väl en ofantlig skillnad, har hästen eksem innan påbörjad medicinering så är det ju självklart att hästen inte har fått det genom sin medicin, många gånger repar sig hästarna och slutar klia sig efter det att dom blivit friska. Dock inte alltid tyvärr.

Mitt islandssto började klia sig när hon fick finadyne, pälsen lossnade så hon fick kala fläckar. Hon avlivades innan finadynebehandlingen avslutats.

Men det är väl en ofantlig skillnad, har hästen eksem innan påbörjad medicinering så är det ju självklart att hästen inte har fått det genom sin medicin,

Det där förstår jag inte..

Sedan undrar jag det där med att raggsockor skulle vara mera känsliga. Kan det bero på dom vulkanutbrott som sedan urminnes tider sker på Island.

Vi har ju sett bilder och repotage från årets utbrott och hört talas om hur denna aska påverkar landets djur.

Det gäller även svenskfödda, de lär väl inte ha sett en vulkan ens på vykort.:p

Tack allihopa för era svar! Jag är lite stressad nu så jag hinner inte besvara era funderingar just nu, men tänkte rapportera lite om läget nu.

Jag har pratat med två olika veterinärer, men båda säger att det inte borde vara en biverkning av Finadynet, men jag tror nog det trots allt, det bara känns så. Den ena rekomenderade mig att köpa Horsol för att lindra klådan och den andra tyckte att jag skulle tvätta min häst med Hexocilshampoo i en vecka. Hittills har jag bara smort med mjukgörande salva, men ska köpa Horsol tänkte jag. Jag har aldrig sett honom klia sig, men jag har hittat mantussar som måste ha lossnat genom att han har kliat sig. Jag har även hittat fler kala fläckar längs mankammen. Ska se om jag kan ta kort på dem så kan ni få se vad ni tror.

Han har nu fått på sig exemtäcke och jag hoppas att det kan hjälpa mot att iaf inte flugorna och knotten irriterar mer, men jag antar att klådan han har ändå är kvar.

Ni som har haft hästar som har kliat sig av medicineringen, har de fått återkommande problem eller bara den tiden?

Elände! :(

Vad tror ni förresten, ska jag satsa på Horsol eller på Avs14 som även den ska hjälpa mot klåda?

Hellre hexociltvätt faktiskt. Men av de två du nämner, så haken är att det är individuellt om de hjälper. AVS14 hjälper inget alls på min nuvarande, men hjälpte en annan. Horsol har aningens effekt. Du får prova dig fram helt enkelt.

Det finns svenskfödda islandshästar också så det har knappast att göra med något vulkaner, nej jag misstänker att det har att göra med deras tarmar och deras näringsupptagning istället. Deras kroppar är kontruerade för att ta upp mesta möjliga näring.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 045
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 663
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Pallen
·
Hästvård Behöver lite tips. Har en 11 årig valack som sen tidigare kliat sig lite grann. Har alltid täckat i förebyggande syfte. Men nu har han...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023