Häst som kastar sig för bilar!

KNUTEN

Trådstartare
Jag har en häst som har ett återkommande problem. Detta problem är att hon kastar sig framför bilar.

Har ni bukefalister några tips på vad man kan göra åt detta?

Kan ju tilläggas att hon inte är rädd för bilar. Detta problem har kommit tre gånger det senaste 1,5 året och de slutar lika fort som det börjar. Det finns inte några tydliga band till varför hon börjar kasta sig. Jag har väldigt bra koll på henne och hon vet att det är jag som är ledaren och hon lyssnar väldigt bra på mig både hemma på stallplan och under uteritterna.

Jag har nu lett henne några gånger ute och hon sköter sig exemplariskt med bilarna, bryr sig inte alls. Problemen uppstår när jag sitter på.

Så kära bukefalister har ni något tips på hur man ska få "dumheterna" att sluta?

Sv: Häst som kastar sig för bilar!

Händer det när bilen kommer framifrån eller bakifrån?
Hur kastar hon sig, med framdel eller bakdel först?
Gör hon det då ni rider ensam eller med sällskap?
Har det hänt något innan hon började med detta?
Vad gör du då det händer?

Min gjorde så när han var yngre, men det var klart obehagligt med bilar. Jag har svårt att se att hästen skulle göra nåt sådant för att "jävlas".

Jag löste det i alla fall genom att hitta en ridväg som ledde fram till en 90-väg.
Jag stod helt enkelt nära vägen, men dock kvar på min ridväg. Där stod vi och gjorde upp med alla läskiga saker på vägen.

Min ena häst gör så när han är uttråkad, när han inte fått jobba så hårt som han vill.
Då blir han odräglig men får han bara jobba ordentligt regelbundet så kan lastbilar skramla förbi utan att han blinkar..

Det där känner jag igen, i ett skede var min ponny så hopplös att jag lärde mig komma av honom i vilken gångart som helst, och han stannade genast jag stod med båda fötterna på marken. Då gällde det med allt motordrivet som kom emot, han reagerade även på cyklar i en början. Gick jag bredvid knallade han snällt utan att ens visa något mot bilarna. Nu för tiden ser jag till att ha ponnyn utställd mot diket om det kommer en bil emot på sandvägen, helt enkelt så han hoppar ditåt istället om han får för sig att hitta på nåt. Har jag kärran bakom stannar jag honom och knallar/joggar fram till huvudet om det kommer bil emot. På större vägar med mer trafik sitter jag inte ens upp.
Kommer bilen bakifrån böjer jag ponnyns huvud utåt mot vägen så han ser den med ena ögat, lillkillen har nämligen inte själv förstått att man kan vända huvudet och titta efter vad som händer bakom. Kör jag är jag automatiskt av kärran även då.
Kan det vara så att det sitter i huvudet på dig eller tycker hästen att det känns trångt på vägen då en bil kommer mot?

Hon kastar sig med framdelen först och hon beter sig endast såhär om jag möter bilarna inte om de kör om. Jag har prövat att rida med ett spö mot bogen för att "markera" att hon inte kan kasta sig ut i vägen men detta lyssnar hon inte på. Om vi är ensamma eller med sällskap spelar inte heller någon roll hon beter sig lika dant iallafall.

Jag kan mycket väl tänka mig att problemet sitter hos mig. Jag tycker inte personligen att jag spänner mig men en käsnlig häst känner ju minsta vink :)

Det knäppa är ju också att problemet bara försvinner helt POFF! ena dagen kastar hon sig och sen bryr hon sig inte... :/

Ska pröva det där med att ställa henne utåt!

Känner till det där med "ena dagen är det hemskt, andra inte", vi har bara det problemet att "den där bilen ska jag inte hoppa ut framför, men nog nästa" Kan gå hur fint med en par-tre bilar, men så kommer DEN bilen och då måste man absolut hoppa ut på vägen..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama