häst som kasstar sig

S

stars

jag har ett sto som är 10år
jag har ett problem om man får kalla det så,

när vi är ute och rider så kan hon kassta sig om o vända på en 5öring
det kan vara träd som ligger ner stenar,

igår när jag va ute o red för första gången äffter sommar betet så när vi travade så började hon sakta ner och sen tvärnitade hon och slängde sig hon är välldigt lätt och nätt i kroppen så man flygger nästan av,
hon gjorde så två gånger men tredje försöket så fick jag henne och gå,

det är inte så hon är dum och sticker om jag tar i henne,

det är ett varmblod och hon har gjort så här för när man skrittar men travar man henne så gjorde hon alldrig så här då kunde man möta allt läskit då va det bara i skriten,

sen mötte jag en bil som inte saktade ner och då kickade hon åt bilen ,bilen körde nog 100 på en väg som är trång,
när man rider ut med sällskap så gör hon inte så här,

skulle vara jätte kul och dela anndras erfarenheter och få lite hjälp på traven

:)

Sv: häst som kasstar sig

Tror helt enkelt att du får vänja henne vid uteritterna.

Jag hade ridit kortare sträckor, helst samma runda flera gånger tills hon slappnar av.

Försök också vara före henne,d.vs,så fort du känner att hon blir spänd så håll om henne och mana framåt så att hon helst inte hinner vända sig.

Om du kan,så rid med andra ett par gånger tills hon slappnar av.

ja jag gjorde så förr när jag kännde när hon spännde sig då började jag trava om vi skritade,men nu gjorde hon så¨fasst vi travade men jag satt o funderade på i morse om jag ska göra som du skrev att rida samma runda ett tag med henne,

sen har jag funderat på om jag ska sätta på skygg lappar som hon har hafft när hon har tränats på travet,

Jag hade inte satt på skygglappar,då kommer du inte ifrån grundproblemet,att hon är osäker helt enkelt.

Jag hade gjort som jag beskev innan,samt ridit bara skrittrundor början.

Ju fortare du rider desto mer upphetsad blir hon.
Det tar på hennes energi att bli ängslig så därför kommer hon att bli trött även av en liten runda.
Bättre med en liten runda som går bra,än en längre där hon snurrat runt flera gånger.

En liten kort runda bara som du rider flera gånger.Du kan stanna och göra lite volter,sidförflyttningar,backningar,hoppa av och leda en bit,lite över stock o sten,så hon får tänka lite på annat än vad som händer runtomkring,vänja henne vid träd och stenar.

Rid också ut med andra så hon lär sig att andra hästar är trygga i naturen.

ja vi va ut och red i dag jag och in dotter men då gick det bra men då reds hon bakom den anndra hästen,vi red samma sträcka som i går där hon blev rädd,jag gick och funderade över det där med skygglappar men jag fick fram samma som du skrev ang det,

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar