Häst som inte vill vara ensam, träna bort?

poniihest

Trådstartare
Kort fråga, kan man träna bort att en häst inte gillar att vara ensam..?:confused: Nämndes i stallet.
Hästen i fråga springer fram och tillbaka längs staketet och gnäggar när den lämnas ensam...

Sv: Häst som inte vill vara ensam, träna bort?

Min häst har också väldigt svårt för att bli lämnad. Springer i hagen alt boxen beroende på vart han för tillfället befinner sig om de andra hästarna lämnar honom. Ha brukar lugna sig lite efter en stund men helt lugn blir han inte förrän alla är på plats igen.
Det är däremot aldrig något problem om han själv går ifrån de andra hästarna för då han supercool.
Jag hoppas väl på att det ska bli bättre efterhand för jag har bara haft honom i ett halvår än så länge.

Min häst har varit hur lugn som helst innan när han lämnats ensam men det beteendet har han börjat med nu :confused: Dock är det inte min häst frågan gällde utan det är en häst som alltid varit sån.. Men som sagt, någon som vet om det går att träna bort..?

Mitt sto var - när jag köpte henne-väldigt stressad när hon var själv.

Kunde inte stå lugnt och stilla på stallgången när hon var ensam inne i stallet, ensam i boxen snurrade hon runt och gnäggade som en tok och ute så sprang/vandrade hon oroligt.

Men visst går det att träna bort, men man får ha tåladmod! Sen kan det säkert bero på individen, och jag tror det lika mycket beror på hur trygg den är med omgivningen/ägare osv.
Min häst var som sagt ganska stressad och är fortfarande tryggast i flock och skulle aldrig trivas med att gå själv en längre tid (en hel dag eller längre).

Nu i höst har jag tränat henne på att vara själv i hagen, hon går ihop med en ponny (har bara de 2 hemma) och nu har en tjej börjat sköta om ponnyn och måste kunna ta in bara honom.

Jag har gjort så här:
Började med att bara ta ut ponny ur hagen - och stod sen utanför hagen med honom. En kort stund i början och sen lite längre (borstade och pysslade om ponnyn utanför hagen.)
Sen gick jag med ponnyn utanför hagen, fortfarande direkt utanför staketet. Efter några gånger när hon inte längre sprang med längs staketet i hagen så utökade jag promenaden så han försvann utom synhåll några sekunder och gick sen tillbaka.

Nu klarar hon att stå själv, även om hon gnäggar efter honom och går fram och tillbaka lite. Men hon är inte stressad eller uppjagad längre.

Lycka till!

Glömde-min häst var 16 år när jag köpte henne och har tydligen alltid varit orolig när hon blev ensam kvar....men som sagt, gick att träna bort.

Har själv haft en häst som blev helt fruktansvärt stressad av att bli lämnad ensaam. Han blev helt okontaktbar.
Det sämsta sättet att lära en sådan häst att vara själv är att lämna den ensam, en så stressad häst lär sig bara att det är fruktansvärt att bli lämnad ensam.

Det bästa sättet att lära den är att aldrig låta den bli ensam, rädd och stressad. Den måste få bli trygg i sin tillvaro och ha fasta rutiner.
Det går inte att forcera fram genom att utsätta den för det.

När hästen känner sig trygg i sitt stall och hage, och vet att den inte blir lämnad, då, kan man lämna den ensam. Lite motsägelsefullt och komplicerat kanske men jag hoppas du förstår hur jag menar.

Men, man måste ju utsätta hästen för det den "inte kan" för att lära den/vänja den?

Håller med Lindsen. Först måste hästen vara trygg med miljö och människa. Sen kan man börja träna den att vara ensam.

Vettigt tränat, jag håller med. :)

Man måste ju utsätta sig för det man är rädd för om man ska kunna träna bort rädslan. Att aldrig kunna ha hästen ensam tycker jag skulle kännas oerhört jobbigt, tänk om man måste transportera hästen någonstans akut och liknande.
Men ja, det är en god förutsättning om hästen är trygg med omgivningen innan man börjar träna.

Jag har aldrig kunnat träna bort det på min häst. Han går inte att ha ute, då hoppar han över staketet alternativt spränger trådarna. I boxen spränger han dörr och väggar. Alltså han slänger sig på dom så dom börjar svikta.
Han kan stå själv i stallgången om det är jag som tar in honom från hagen och lämnar de andra. Han kan ridas själv, stå i stallet själv medans man pysslar om honom. Men han kan inte acceptera att någon annan lämnar honom.
Han är dock aldrig lugn utan är på helspänn. Enda gången han var lugn i stallet när andra red ifrån var när hans kärlek dog. Då hamnade han i en depression som gjorde han näst intill okontaktbar. Men det släppte och idag är det lika hemskt som då, om inte värre.
Men jag vet folk som tränat bort rädslan på sina hästar. Så visst går det, men inte på alla :)

Men, man måste ju utsätta hästen för det den "inte kan" för att lära den/vänja den?

En vettskrämd och stressad häst lär sig ingenting, därför fungerar det inte förren hästen är lugn och trygg.
Det finns naturligtvis grader av stress, en orolig häst kan lära sig genom att bli lämnad. Det beror helt på hur stressad hästen är av att bli lämnad.

Min kille är som ovanstående, jag har problem att ha honom inne på stallgången om ingen annan är inne, har haft honom i ett år och det har dock blivit mycket bättre. I början stegrade han sig så fort jag tog ett steg i från honom. Nu har jag honom lös, men så fort jag ägnar en sekund åt något annat så strosar han iväg. Jag kan inte lämna honom ensam i stallet, boxvila skulle vara katastrof...
På plan vill han bara mot utgången och när vi rider ut ensamma vill han bara hem. Men även där har det blivit bättre, han skenar inte längre ... utan vi kan skritta, eller rättare sagt trippa. Nu är det en "gammal" travare jag köpt, dock aldrig startad, inriden, men inte tillriden.

Så jag efterlyser också tips. Är det någon som har testat att binda upp sina hästar tills de lugnar sig? Jag har fått det tipset, men inte vågat testa. Ett annat tips jag fått är att skritta skritta skritta, gärna tre timmar per dag. Men jag har inte den tiden, sorgligt men sant...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 901
Senast: grodan21
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar